F1 je späť!Twitter/f1/
StoryEditor

Formula 1 je späť! Netflix ju zmenil na reality show a pritiahol milióny nových fanúšikov

Jiří Smetana04.03.2023., 09:00h

Formula 1 vstupuje do nového ročníka, ktorý pravdepodobne zláme všetky historické rekordy v návštevnosti aj sledovanosti.

Lajkuj Brainee.sk na

Motorizmus mladých vôbec nezaujíma. Vlastniť auto pre nich nie je symbolom úspechu, tak ako to bolo po generácie. A tak ako starnú zákazníci automobiliek, starne aj publikum motoristických závodov. Čo s tým? Steffano Domenicalli, šéf seriálu Formule 1, by mohol poradiť tromi slovami. "Choďte na Netflix."

Zatiaľ čo väčšina najvýznamnejších motoristických seriálov stagnuje, alebo oproti dobe pred covidom klesá, sledovanosť formuly 1 len v Spojených štátoch stúpla medziročne o 28 percent. Medziročne sledovalo formulu o 38 percent viac žien. A počet mladých divákov vo veku 12-17 rokov stúpol o polovicu uvádza iDnes.cz.

image

šampionátu sa podarilo dostať ľudí späť na okruhy ako za starých čias.

Twitter/vincenzolandino/

A predovšetkým - šampionátu sa podarilo dostať ľudí späť na okruhy ako za starých čias. Vlani preteky navštívilo asi 5,5 milióna fanúšikov. To je o 36 percent viac ako v poslednom „normálnom“ predcovidovom roku 2019. A tiež prvom, pred ktorého štartom sa vysielal desaťdielny Drive to Survive.

Z Formuly 1 telenovela 

Podľa Jozefa Kráľa, ktorý predtým pretekal v F2 a teraz komentuje prenosy pretekov F1, je prekvapujúce hlavne nárast mladých fanúšikov. „Najzaujímavejšie je, koľko je medzi nimi dievčat,“ pozastavuje sa Kráľ. Seriál Drive to Survive je podľa neho jeden z faktorov, ktoré k súčasnej popularite F1 prispeli, ale nie je jediný. 

„V prvom rade tomu pomohol nový majiteľ, ktorý uvoľnil komunikáciu na sociálnych sieťach, ktoré sa bránil Bernie Ecclestone. Druhá vec je, že to pretekanie je atraktívne. Keby tam bol len jeden dominantný tím, ako to bývalo, určite by ten efekt nebol taký viditeľný. A tretí je Netflix, ktorý priniesol informácie zo zákulisia,“ vysvetľuje.

Paradoxné je, že séria Drive to Survive vlastne vôbec nie je o pretekaní. Oveľa viac je to reality show zo zákulisia. Rovnakú úlohu ako jazdci v nej hrajú aj tímoví manažéri, z ktorých urobil seriál celebrity. A politikárčenie, prestupy aj rivalita medzi jazdcami majú väčší priestor ako dianie na dráhe. 

image

FOTO Automobilky klamú, hovoria aktivisti. Billboardy propagujúce autá kreatívne prerobili

Seriál tak na úroveň jazdcov postavil manažérov tímov. Z šéfov dvoch najnezmieriteľnejších tímov Mercedes-AMG a Red Bull Racing Toto Wolffa a Christiana Hornera urobil Netflix celebrity. Rovnako ako z Günthera Steinera, šéfa tímu Haas.

Umelo vytvorená rivalita 

Ako sú filmári pre formulu 1 dôležití, si uvedomuje aj šéf seriálu Stefano Domenicali. Už vlani musel krotiť emócie vtedy novopečeného šampióna Maxa Vestappena, ktorý odmietal s ľuďmi z Netflixu hovoriť s tým, že seriál buduje falošnú rivalitu medzi jazdcami, aby bol dramatickejší. „Krátkodobo to pomáha (priviesť publikum), ale ten efekt časom vyprchá. Myslím, že už sme za vrcholom a podľa mňa už teraz vidíme skôr reality show,“ posťažoval sa Verstappen.

Nenaštvalo ho ani tak vyobrazenie jeho sporu s Lewisom Hamiltonom zo záveru sezóny 2021, ako vyobrazenie rivality medzi Lando Norrisom a Danielom Ricciardom z tímu McLaren.

Domenicali musel emócie mierniť. „Je potrebné chápať, že dramatizácia je súčasťou procesu na podnietenie záujmu,“ hájil filmárov pred rokom v denníku La Gazzetta dello Sport. Pravdepodobne bol s prehováraním Verstappena úspešný – teraz už dvojnásobný majster sveta F1 totiž v tohtoročnej sérii dokumentu vystupuje.

image

Slovensko zaplavujú nové ŠPZ-ky. Rozlúčte sa s tými starými v našom kvíze a ukážte, že poznáte každý okres

Podľa vedúcej Centra marketingu vysokej školy Newton University, Ludmily Navrátilovej súčasný fenomén formuly 1 potvrdzuje trendy všeobecne v marketingovej komunikácii. Či je súčasný trend prenositeľný a môžu ho využiť napríklad aj výrobcovia áut, ale pochybuje. „Nie je to nič, čo by v marketingových tímoch automobiliek nevedeli. V komunikácii automobiliek ustúpili do pozadia technické dáta a racionálne argumenty prečo si práve daný model zaobstarať a nahradili ich apely na emócie a príbehy. Mechanizmus je rovnaký ako pri Drive to Survive, ale bežná automobilka bude len ťažko hľadať tak autentický obsah a takú plejádu výrazných osobností,“ uzatvára Navrátilová.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

 

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/zabava/streamovacie-sluzby, menuAlias = streamovacie-sluzby, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. december 2024 09:04