Spider-Man 2Insomniac Games/Sony, Bonusweb

RECENZIA: Zabudni na filmy aj komiksy, Spider-Man je najlepší v novej hre, ktorú si okamžite zamiluješ

iDnes.czHonza Srp17.10.2023., 13:30h

Pokračovanie komiksového hitu Marvel‘s Spider-Man síce neprináša nič nové, len málokomu to ale bude vadiť. Neuveriteľná akčná jazda nemá jediné slabé miesto, vďaka väčšiemu výkonu „nových“ konzol potom pripomína hollywoodsky trhák.

Lajkuj Brainee.sk na

Keď v roku 2008 vyšiel prvý „poriadny“ film zo sveta komiksového vydavateľstva Marvel, popkultúrny svet sa otriasol v základoch. Nie teda, že by sa do tej doby nikto o nič podobné nepokúsil, ale snáď až na legendárneho Bladea a pár X-menov nemal žiadny z nich parametre ani na to, aby oslovil pravoverných fanúšikov predlohy, nieto ešte prilákal nejakých nových.

Iron Man s Robertom Downeym Jr. to ale dokázal, odhalil zlatú žilu a nesmierne zamotané univerzum do latexu navlečených „übermenschov“ predal mainstreamu, ktorý do tej doby poznal z komiksových svetov len konkurenčného Supermana a Batmana, píše Honza Srp z Portálu iDnes.

Väčšia mapa

Bohužiaľ, odvtedy filmári vychrlili takých filmov toľko, že sa v tom bežný divák už zrejme stratil. Kúzlo novosti vyprchalo az „marveloviek“ sa stal spotrebný fastfood, pravidelná prehliadka CGI efektov, ktorá možno dokáže pobaviť, na druhý deň už ale nebudete vedieť, o čom že to vlastne bolo. Našťastie pre fanúšikov sú tu ešte videohry, kde sa superhrdinovia zatiaľ neopozerali. A aktuálny Spider-Man 2 je zrejme tým najlepším z nich.

Nie teda, že by snáď vývojári boli odvážnejší ako filmári, v jadre je to totiž úplne rovnaká hra, ktorú už sme hrali v prvom diele  a odbočke Miles Morales, len to vďaka „novému“ hardvéru vyzerá lepšie než predtým. Napokon už nebolo potrebné brať ohľady na minulú generáciu konzol a už len kvôli famóznemu technologickému spracovaniu stojí Spider-Man 2 za vyskúšanie.

Virtuálny New York sa rozrástol o nové štvrti Queens a Brooklyn a konečne sa stal skutočnou živou metropolou s davmi ľudí na chodníkoch a dopravnými zápchami. Ten pocit voľnosti, keď sa nad jeho ulicami plynule hojdáte na pavučinách, sa jednoducho neomrzí ani na tretíkrát.

Spidey ti dáva krííídla

V hre síce existuje možnosť „teleportovania sa“ medzi jednotlivými lokáciami, aby ste ušetrili čas, zrejme ju ale nikdy nevyužijete. K už tak bohatej palete pohybov z prvého dielu totiž novo pribudlo aj plachtenie v lietajúcom oblečku, vďaka ktorému je aj obyčajný presun z miesta na miesto extrémne zábavný.

image

Si správny gamer? Zapoj sa do týchto nadupaných e-športových turnajov, vyhrať môžeš až 20-tisíc a letenku do Istanbulu

Akonáhle vám ovládanie prejde do krvi, stanete sa skutočným superhrdinom, ktorý sa strmhlav vrhne z mrakodrapu dole, zhúpnutím na vystrelenej pavučine naberie obrovskú rýchlosť a potom roztiahne „krídla“ a s využitím veterných prúdov preletí celé mesto. Viac sa vcítiť do role Spider-Mana už môžete, snáď len keby vás tiež uhryzol rádioaktívny pavúk.

Tým však zoznam noviniek v podstate končí, všetko ostatné už je len evolúciou predtým videného. Áno, síce tu tentoraz dostaneme rovno dve hlavné postavy, medzi ktorými je možné mimo príbehovej misie ľubovoľne prepínať, dopad na hrateľnosť to má však len minimálny. Okrem oblečku sa Peter Parker od Milesa Moralesa líši len ponukou špeciálnych schopností počas súbojov, a aj to nie veľmi.

V oboch prípadoch máte možnosť použiť silný koncentrovaný útok, alebo naopak plošný zasahujúci všetkých nepriateľov v okolí, len jeden hrdina na to používa elektrinu a druhý robotické paže. Dopredu toľko propagovaná „fíčura“ je tak nakoniec skôr otrava, pretože niektoré činnosti môžete plniť len ako konkrétny Spider-Man. Nie teda, že by prepínanie predstavovalo väčší problém, vďaka rýchlemu SSD disku PlayStation 5 je to záležitosť okamihu, len v niektorých miestach príbehu vás hra jednoducho nepustí k tomu, čo by ste práve chceli robiť.

image

Spider-Man 2

Insomniac Games/Sony, Bonusweb

Vyšperkovaný príbeh

Prakticky všetky vedľajšie úlohy sú však len taká doplnková nadstavba, ktorá vás má v detailne vymodelovanom svete udržať čo najdlhšie, alfou a omegou hry je totiž príbehová kampaň o tridsaťšesť misiách. Tá plynule nadväzuje na udalosti predchádzajúcich hier, ktoré preto vrelo odporúčam znova si pripomenúť.

Nie teda, že by išlo o nejako komplikovanú zápletku, predsa len je to stále komiks od Marvelu, ale motivácia niektorých postáv by aj napriek skvele urobenej českej lokalizácii mohla byť úplnému nováčikovi menej zrozumiteľná.

Hlavným hrdinom sa opäť postaví pestrá plejáda dobre známych záporákov, medzi ktorými najviac vyčnieva lovec Kraven, jašter Lizard a mimozemský Venom. Konfrontácie s nimi sú vrcholom hry, epické niekoľkofázové bitky takmer JRPG rozmerov, než sa k nim ale dostanete, budete musieť poraziť davy ich radových sluhov. Súboje sú rovnaké ako minule, teda nesmierne efektné na pohľad, ale pritom veľmi jednoduché na ovládanie.

Aj na najťažšiu obtiažnosť si s obrovskou presilou dokážete poradiť len pomocou tlačidiel pre úder a úskok. Okrem už spomínaných špeciálnych schopností okolo seba ešte môžete vrhať pavúčie „granáty“ a podobné „urobidlá“, prípadne si nejakého nepriateľov pomocou pavučín pritiahnuť k sebe, viac toho ale pavúčí superhrdina nevie. Drobnou novinkou je možnosť bloku, ktorým môžete vykrývať vzácne špeciálne útoky nepriateľov, nie je to však nič, čo by malo nejaký zásadný vplyv na dynamiku súbojového systému.

image

Českí vývojári varujú, že sa ich hra zneužíva pre vojnové fake news. Po Ukrajine ju využili aj na šírenie hoaxov z Izraela

Rad stretnutí možno vyriešiť aj nenápadne, schovávaním sa v tieňoch a pomalým odstraňovaním nepriateľov jedného po druhom, pokiaľ k tomu ale hra vyložene nenúti, je ďaleko rýchlejšie a vlastne aj jednoduchšie stretnúť sa so zloduchmi tvárou v tvár.

Dokonalosť

Hra majstrovsky dávkuje tempo, monumentálne scény pri ktorých sa k zemi rúcajú celé bloky a všetko okolo vybuchuje, sú striedané pokojnejšími pasážami, kedy postavy riešia aj svoje „nehrdinské“ súkromné životy. Tou najlepšou je asi polhodinová návšteva púte na Coney Islande, pri ktorej dokonca môžete vyskúšať množstvo atrakcií.

Dohranie príbehu zaberie nejakých dvadsať hodín, minimálne rovnako času potom môžete venovať plnením vedľajších úloh. Za ne dostávate skúsenosti a špeciálne herné menu, ktoré slúži na vylepšovanie postáv. Zvláštne rozhodnutie je od vývojárov to, že obaja Spider-Mani svoje skúsenosti zdieľajú a musíte tak vylepšovať jedného na úkor toho druhého.

image

Spider-Man 2

Insomniac Games/Sony, Bonusweb

Okrem klasického navyšovania štatistík a učenia sa novým pohybom je možné kupovať aj superhrdinské kostýmy. Tých sú k dispozícii desiatky, ide však o čisto kozmetickú vec, ktorá nemá na hrateľnosť žiadny vplyv. Mimochodom obaja hrdinovia sa prezliekajú aj v rámci príbehu, takže možno túto stránku hry s pokojným srdcom ignorovať.

Ako už býva u PS5 hier zvykom, môžete si vyberať medzi šesťdesiatimi snímkami za sekundu alebo tridsiatimi v 4K rozlíšení, kompromisom medzi nimi je potom aj 40 FPS mód s vylepšeným ray-tracingom. Už novinárska verzia sa obišla úplne bez bugov a to sa ešte plánuje „day one“ patch, výnimočne sa teda nemusíte báť ani predobjednávok, ktoré inak skôr neodporúčame.

Chýba posun vpred

Jedinú skutočnú výhradu, ktorú voči Spider-Manovi 2 môžem vzniesť, je rezignácia na akýkoľvek posun vpred. Ide o pokračovanie na istotu, ktoré má za cieľ potešiť všetkých fanúšikov a hlavne nikoho nenaštvať. Rovnako ako tomu bolo aj v prípade God of War alebo Horizonu, dostali sme jednoducho ďalšiu porciu toho istého, len v krajšej grafike. To ale v tomto prípade nie je chyba vývojárov, ale vlastnosť marveláckych svetov, ktoré už desiatky rokov zostávajú stále rovnaké.

image

Spider-Man 2

Insomniac Games/Sony, Bonusweb

Až sa budú za dva mesiace vyhlasovať hry tohto roku, Spider-Man 2 zrejme nebude medzi favoritmi, ako odľahčená zábava schopná vás svojimi obrovskými produkčnými hodnotami uzemniť ale funguje úplne dokonale.

Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/zabava/hry, menuAlias = hry, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
25. apríl 2024 18:42