Walt Disney si v lete 1923 spolu s bratom Royom najal miestnosti v obyčajnej jednoposchodovej kancelárskej budove a 16. októbra 1923 si súrodenci oficiálne zaregistrovali spoločnosť The Disney Bros. Cartoon Studio. Z domu na Kingswell Avenue onedlho potom odišli do kín prvé úspešné filmy.
Disneyho zámer preraziť v "Mekke filmárov" nebol jeho prvým podnikateľským pokusom. S animovanými filmami to už od začiatku 20. rokov skúšal v Kansas City. S neskorším dlhoročným spolupracovníkom Ubem Iwerksom najprv kreslili inzeráty do novín alebo časopisov a časom si trúfli aj na animované rozprávky.
Spoločnosť Laugh-O-Gram Films ale neprežila ani rok a Disney za posledné peniaze radšej odcestoval k strýkovi do Kalifornie. Vo vrecku už mal v pripravený film, ktorý zahájil jeho cestu k sláve.
Oklamali ho
Nápad na kombináciu animácie a živého dievčatka, predstavujúce Alenku v ríši divov, zaujala distribútorku animovaných filmov Margaret Winklerovú, ktorá začínala u bratov Warnerovcov. Vďaka nej sa Disenymu podarilo dostať filmy, ktoré najprv vznikali v garáži u strýka Roberta a tety Charlotty, na plátna kín. Z dodnes zachovalého domu a pamätnej garáže sa Walt a Roy Disenyovci čoskoro presťahovali o pár desiatok metrov ďalej do prvého vlastného štúdia.
Ako úspešná filmová spoločnosť rástla, potrebovala viac priestoru. Už v novom väčšom štúdiu sa v takom roku 1927 narodil prvý Disneyho zvierací hrdina, Oswald the Lucky Rabbit (Šťastný králik Oswald). S ním mal Disney veľké plány, už po roku ale musel začať znova. Winklerová a jej manžel Charles Mintz, ktorý postupne prevzal vedenie firmy, sa ukázali byť nielen úspešnými producentmi, ale aj tvrdými obchodníkmi. Práva na Oswalda totiž držala Mintzova spoločnosť spolu so štúdiom Universal.
Vznik myšiaka
A pred začiatkom druhej série Disneyho kvôli sporom o výške nákladov odstavili na vedľajšiu koľaj. Odlákali mu dokonca väčšinu animátorov, svojmu šéfovi a priateľovi zostal verný len Ub Iwerks. Vtedy sa Walt Disney zariekol, že už nikdy nebude pracovať pre nikoho iného, než sám pre seba.
Zo všetkého najskôr ale musel prísť s novým nápadom: postavičkou, ktorá by dokázala nahradiť strateného králika. Od začiatku im pritom s Iwerksom bolo jasné, že neopustia ríšu zvierat. Skúšali kravu, kone alebo žabu, ale nič z toho nebolo. Hovorí sa, že na správnu cestu naviedli Disneyho jeho začiatky v Kansas City.
Vtedy totiž jednu dobu aj prespával vo svojom štúdiu plnom myší. Traduje sa tiež, že na nápad použiť myš prišiel Disney počas dlhej cesty vlakom z New Yorku z neúspešného rokovania s Mintzom späť do Los Angeles. Hlodavec sa mal pôvodne volať Mortimer, na popud Disneyho manželky ale dostal predsa len ľubozvučnejšie meno Mickey.
Prelomová Snehulienka
Päť rokov po založení tak stála firma nesúca vtedy meno The Walt Disney Studio opäť na štarte. Nemý film Plane Crazy s myšiakom túžiacim po lietaní síce nenašiel distribútora, zvukový Parník Willie (v origináli Steamboat Willie), uvedený do kín v novembri 1928, bol ale gól do čierneho.
„Každý niekedy spadne. Ale chodiť sa naučíte len tak, že zakaždým zase vstanete,“ vyhlásil neskôr Disney, ktorého Mickeyho úspech vrátil späť do hry. A už z nej nikdy nevypadol. V roku 1937 ukázal, že animovaný film dospel, keď uviedol do kín celovečernú Snehulienku a sedem trpaslíkov.
„Netočím filmy len preto, aby som zarobil peniaze. Zarábam peniaze, aby som mohol robiť viac filmov,“ hovoril muž, ktorý v roku 1955 rozšíril svoje impérium o zábavný park Disneyland. Po Disneyho smrti v roku 1966 sa síce štúdio občas ocitlo v problémoch, vždy ich ale dokázalo prekonať a ďalej rásť. Dnes patria do mediálneho gigantu Disney aj televízie ABC, športový kanál ESPN alebo filmové štúdio Pixar a Lucasfilm.
Červené trápenie
Firma tiež na konci roka 2019 "naskočila" do trendu streamovacích platforiem, ktorých priekopníkom je Netflix. Počet užívateľov jej služby Disney+ je okolo 150 miliónov (Netflix má cez 238 miliónov, HBO Max cez 95 miliónov).
Streamovanie síce pritiahlo Disneymu nových platiacich zákazníkov a štúdio tiež mohlo po svoje krídla stiahnuť najväčšie hity ako sú Star Wars alebo "marvelovky", na druhú stranu ale stále zostáva v červených číslach, do nich sa v tohtoročnom treťom štvrťroku prepadla aj celá firma.