Joe Caroff zomrel v nedeľu, deň pred svojimi 104. narodeninami, v hospicovej starostlivosti vo svojom byte na Manhattane. O jeho úmrtí informoval denník The New York Times s odvolaním sa na jeho synov.
Okrem bondovského loga vytvoril aj úvodné sekvencie k filmom Smrť obchodného cestujúceho či Scorseseho Posledné pokušenie Krista. Stál tiež za logom spoločnosti Orion Pictures a znelkami pre televíznu stanicu ABC.
Slávny grafik sa narodil v roku 1921 v New Jersey. Po štúdiách začínal ako návrhár knižných obálok, prvý veľký ohlas získal plagátom k West Side Story v roku 1961. V roku 1965 založil vlastnú agentúru, ktorá patrila k najvyhľadávanejším v Hollywoode. Do dôchodku odišiel v roku 2006 a venoval sa maľbe.
007
V rozhovore z roku 2021 Caroff prezradil, že proces tvorby ikonického loga bol v skutočnosti veľmi jednoduchý. Keď napísal číslo 007, všimol si, že horný ťah sedmičky pripomína rukoväť pištole. Bol to spontánny a zároveň mimoriadne kreatívny moment. Napriek tomu, že návrh vznikol tak jednoducho, logo vydržalo bez väčších zmien viac než šesť desaťročí a stalo sa nesmrteľným symbolom série James Bond, podčiarkujúc svoju silnú grafickú reprezentáciu a čistú vizuálnu identitu tejto značky.
Caroff pritom ostal mimo hollywoodskych kruhov takmer neznámou postavou. Ako to už býva, tvorcovia, ktorí stoja za podobnými ikonickými, no „neviditeľnými“ úspechmi, nedostávajú rovnakú pozornosť ako samotné značky. A práve preto je zaujímavé pozrieť sa bližšie na príbehy autorov log, ktoré pozná celý svet – napríklad pri sériách ako Harry Potter či Jurassic Park.
Harry Potter
Logo svetoznámej série Harry Potter je už vyše 20 rokov neodmysliteľnou súčasťou popkultúry. Prvýkrát sa objavilo v roku 1997 na americkej obálke knihy Harry Potter and the Sorcerer‘s Stone a jeho autorkou je ilustrátorka Mary GrandPré. Písmo, ktoré navrhla, malo evokovať magickú atmosféru príbehu a zároveň štylizovaným písmenom „P“ v tvare blesku odkazovať na jeho hlavnú postavu.
GrandPré pôvodne vôbec nemyslela na to, že by šlo o logo mediálnej značky. No štúdio Warner Bros. ho neskôr prevzalo pre filmové adaptácie, vďaka čomu sa stalo ikonou. Dnes sa tento dizajn objavuje na obálkach kníh, filmových materiáloch aj na všetkých oficiálnych produktoch.
Star Wars
Logo pre kultové sci-fi Star Wars vytvorila v roku 1997 mladá dizajnérka Suzi Rice. Jej úlohou bolo navrhnúť dizajn, ktorý by pôsobil „fašisticky“ a zastrašujúco. Aby to zvládla, musela si najprv naštudovať nemecké písma a nacistickú propagandu. Niektoré časti koncových písmen predĺžila a písmená spojila: S a T v slove „Star“ a R a S v slove „Wars“. Logo, aj keď po drobných úpravách, nakoniec použili vo filme – autorka však v titulkoch uvedená nebola.
Jurassic Park
Keď sa povie dinosaurus, väčšina ľudí si okamžite vybaví ikonickú siluetu T-Rexa z loga Jurského parku. V roku 1990 dostal mladý dizajnér Chip Kidd úlohu navrhnúť obal knihy Jurassic Park – a to bez zobrazenia živého dinosaura. Po dôkladnom výskume sa vybral so skicárom do Prírodovedného múzea, kde ho očarila kostra Tyrannosaura Rexa.
Ako neskôr vysvetlil v rozhovore pre Spark and Fire, nepozeráte len na kostru dinosaura. Pozeráte sa na siluetu dinosaurej kostry, ktorá vytvára zvláštny dojem – niečo medzi pozostatkami dávneho tvora a samotným živým zvieraťom.
Na rozdiel od iných filmových log bolo to z Jurského parku priamo začlenené do príbehu: v samotnom filme funguje ako oficiálne logo parku. A podobne ako pri mnohých iných ikonických návrhoch, ani tentoraz meno tvorcu v titulkoch nenájdeme.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.