Šógun je plný intríg, krvavých katán a kurtizán, ktoré ti splnia každú úchylnú túžbu.Fx/

RECENZIA: Konečne poriadny historický seriál. Šógun je plný intríg, krvavých katán a kurtizán

Michal Čiernik26.04.2024., 13:30h

Miniséria Šógun nie je len ďalší historický seriál, ktorý sa snaží fiktívne prerozprávať populárne historické udalosti.

Lajkuj Brainee.sk na

Uprostred napätej politickej situácie a občianskych vojen Taikó (cisárov hlavný poradca na dôchodku), založil radu piatich starších, ktorú tvorilo päť vysoko postavených a mocných vojvodcov. Táto rada mala udržiavať mier a zabezpečiť aby sa Taikov mladý syn stal novým vládcom Japonska, keď dosiahne plnoletosti. Ako to však býva zvykom, vidina moci všetko pokazí.

image

RECENZIA Odhalili kruté začiatky brutálnych hier. Balada o hadoch a vtáčatkách je pre fanúšikov povinnou jazdou

Japonské Game of Thrones, aj tak všetci opisujú nový seriál od FX, dcérskej stanice Disney. Čo sa týka zložitosti a prepracovanosti intríg, tak podľa nás Martinov príbeh dokonca prekonal.

Toľko politiky, zákernej manipulácie a poprepletaných ľudských osudov len v desiatich častiach sme rozhodne nečakali. Nebolo to len o tom, kto dá viac zlata či hradov. Oddanosť, striktná japonská kultúra a česť v kombinácii s geniálnym, hoci sebeckým plánom, vytvorila pavučinu príbehov, ktoré ešte k tomu všetkému čerpajú zo skutočných udalostí.

Historické detaily

A to podľa nás robí tento seriál unikátnym. Príbeh Japonska, zasadený do roku 1600, čerpá z rovnomennej knižnej predlohy Jamesa Clavella z roku 1975. Román fiktívne približuje skutočný boj o moc na japonských ostrovoch zo začiatku 17. storočia. Ten viedol k vzniku Tokugawského šogunát, ktorému vládol Tokugawa Ieyasu, v seriály známy ako Toronaga (Hirojuki Sanada).

image

Hlavnú postavu Toronagu stvárnil Hirojuki Sanada.

Fx/

Skutočnú predlohu mala postava Johna Blackthorna (Cosmo Jarvis), vo Williamovi Adamsovi, ktorý bol tiež protestant, a ako prvý angličan vstúpil do Japonska. Podobne ako John aj William stroskotal s loďou plnou zbraní a rozprával po portugalsky, čím sa mohol dohovoriť s miestnymi portugalskými katolíkmi, ktorí sa v skutočnom svete pokúšali konvertovať japonské obyvateľstvo na kresťanstvo od polovice 16. storočia. Samozrejme, „Shōgun“ zveličuje úlohu Adamsa alias Blackthorna na Tokugawovom dvore a aj v samotnej vojne, ale niektoré interakcie medzi Blackthornom a Toranagou podľa portálu Indie Wire priamo odkazujú na Adamsove listy.

image

Skutočnú predlohu mala postava Johna Blackthorna (Cosmo Jarvis), vo Williamovi Adamsovi, ktorý bol tiež protestant, a ako prvý angličan vstúpil do Japonska.

Fx/

Aj tretia z hlavných postáv, Toda Mariko (Anna Sawai), mala historickú verziu v podobe samurajky Tami Hosokawi, ktorá bola rovnako dcérou zradcu, ktorý zabil svojho pána.

image

Aj tretia z hlavných postáv, Toda Mariko (Anna Sawai), mala historickú verziu v podobe samurajky Tami Hosokawi.

Fx/

A keďže sa tvorcovia seriálu, manželský pár Rachel Kondo a Justin Marks, rozhodli do detailov pridržiavať románu, ktorý dokonca v 80. rokoch využívali ako náučnú literatúru na univerzitách, výsledok na seba nenechal dlho čakať. Stačilo aby historické intrigy prezliekli do lákavého kimona, pridali pár rozrezaných žalúdkov a odseknutých hláv pri seppuke a diváci sa len tak hrnuli.

Ručne šité kostýmy

Okrem pekne spracovaného hlavného deja, si producenti dali extrémne záležať aj na detailoch od kostýmov, kulís až po zvyky a tradície z feudálneho Japonska. Tvorcovia na seriály pracovali päť rokov a natáčal sa v dvoch štúdiách vo Vancouveri a priľahlej kanadskej divočine. Len pri výrobu 10-tisíc ekologických imitácií škridiel, strávil špeciálne určený tím tri mesiace, aby sa sa presne zhodovali s tvarom a farbou so škridlami používanými pred 400 rokmi.

Pred dokonalými kulisami vynikli skvelé herecká výkony aj vďaka dobovým kostýmom. „Každý jeden kostým, ktorý vidíte v seriály Šógun bol vyrobený ručne,“ prezradil hlavný kostýmový výtvarník Carlos Rosario. Okrem tímu historikov a odborníkov priamo z Japonska pri ich tvorbe využívali aj autentické materiály priamo z krajiny vychádzajúceho slnka. „Carlos, uisti sa, že použiješ tú správnu niť. Musí to byť japonská niť,“ povedal výtvarníkovi Sanada, ktorý nielenže hrá Toronagu, ale je aj producentom seriálu.

Za japonskými posuvnými stenami

Samotný príbeh, kulisy či kostýmy by však tejto minisérie nepriniesli 99 percentné hodnotenie od kritikov na Rottentomatos. Posledným kameňom v dokonalej japonskej záhrade bol podľa nás kontrast medzi uhladenými a historicky presnými gestami na verejnosti s opitými a zvrhlými samurajmi za zavretými posuvnými stenami.

Prísne pravidlá správania v japonskej kultúre, sme sa od začiatku seriálu mohli učiť spolu s anglickým námorníkom Blackthornom. Od presného oslovovania, úklonov, rituálov až po samotnú japončinu priniesol do seriálu potrebný humor. Keď však slnko nad Osakou zapadlo, otvorila sa fľaška saké a spod strojených masiek vyšli na povrch pravé ľudské tváre. Od klasických zvrhlých sexuálnych praktík s kurtizánami v čajovni Vŕbový svet, až po ukájanie sa na kriku zomierajúceho muža, ktorý sa zaživa varil v obrovskom mučiacom kotlíku.

Do toho keď sa pridá štipka japonskej hlbokej poézie, a zakázaná láska so sexi Angličanom, aj tvoja frajerka sa bude na konci hnevať, prečo nebude druhá séria. A práve to je podľa nás najväčšie mínus, napriek tomu že dej viac menej ukončil, aspoň ešte jednu sériu by sme prijali. „Prerozprávali sme príbeh knihy až do jej úplného konca, presne tak ako skončila,“ povedal spolutvorca Justin Marks, ktorý so svojou manželkou o druhej sérii zatiaľ vôbec nerozmýšľajú.

menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/zabava, menuAlias = zabava, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
06. máj 2024 14:02