MarsPixabay

Ohromujúce zistenia vedcov. Prezradili, prečo jadro Marsu vyzerá väčšie - môže za to rádioaktívna magma

Miroslav Kamody26.10.2023., 12:00h

Vedci sa mýlili. Mars má vo svojom vnútri vyhrievaciu prikrývku plnú rádioaktivity. Nepodobá sa ničomu, čo sa nachádza vo vnútri Zeme.

Údaje z dopadu meteoritu na Mars, ktoré zaznamenal pristávací modul NASA InSight v roku 2021, teraz pomáhajú objasniť určité nejasnosti týkajúce sa vnútorného usporiadania červenej planéty, informuje portál Engadget. A vyzerá to, že sme opäť bližšie k pochopeniu niečoho, čo pre nás doteraz zostávalo záhadou.

Dvojica štúdií, ktoré boli aktuálne zverejnené v časopise Nature, samostatne od seba určili, že jadro Marsu bohaté na železo je menšie a hustejšie, ako naznačovali predchádzajúce merania, a že je obklopené roztavenou horninou. Teraz už neexistujúci pristávací modul InSight, ktorý pristál na Marse v novembri 2018, strávil štyri roky zaznamenávaním seizmických vĺn spôsobených otrasmi, aby vedci mohli lepšie pochopiť, čo sa deje pod povrchom červenej planéty.

Oceány sa vyparia, ľudstvo vymrie. Vedci prezradili, ako budú vyzerať posledné chvíle našej slnečnej sústavy

Pôvodné odhady boli chybné

Ale odhady marťanského jadra založené na počiatočných údajoch InSight z blízkych zemetrasení sa celkom nezhodovali. V tom čase vedci zistili, že polomer jadra je niekde medzi 1 118 a 1 149 míľami (1 779 a 1 849 kilometrami) - a teda je oveľa väčší, ako sa očakávalo. Rovnako tak zistili, že obsahovalo mätúce veľké množstvo ľahších prvkov dopĺňajúcich jeho ťažké tekuté železo.

Čísla týchto prvkov „hraničili s nemožným,“ povedal Dongyang Huang zo Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu v Zürichu (ETH), spoluautor jednej zo štúdií. „Odvtedy nás tento výsledok zaujíma.“

Posledná fotografia NASA InSight Mars lander

Reuters/NASA/JPL-Caltech

Potom vo výskume nastal zhodou okolností prelom. Mars v septembri 2021 zasiahol meteorit, pričom generoval seizmické vlny, o ktorých doktorandka ETH Cecilia Duran povedala, že „nám umožnili osvetliť jadro“.  Na základe týchto meraní oba tímy zistili, že jadro Marsu má s väčšou pravdepodobnosťou polomer približne 1 630 až 1 705 kilometrov.

Vyhrievacia prikrývka plná rádioaktivity

Tím z  ETH poznamenáva, že toto je asi polovica polomeru samotného Marsu. Menšie jadro by bolo tiež hustejšie, čo znamená, že predtým nevysvetliteľné množstvo prvkov môže skutočne existovať v menších, rozumnejších množstvách. To všetko je obklopené vrstvou roztavených kremičitanov s hrúbkou asi 145 kilometrov, čo skreslilo počiatočné odhady.

NASA plánuje postaviť Airbnb na Mesiaci. Ubytovanie pre turistov má vytlačiť 3D tlačiareň

Zároveň sa pritom nepodobá ničomu, čo sa nachádza vo vnútri našej planéty.  Podľa Vedrana Lekica z University of Maryland, spoluautora druhého článku, vrstva slúži ako niečo ako „vyhrievacia prikrývka“ pre jadro, ktoré „koncentruje rádioaktívne prvky“. Jeho štúdia by mohla pomôcť vedcom odhaliť odpovede o formovaní Marsu a nedostatku aktívneho magnetického poľa.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false