MesiacUnsplash

Na Mesiaci je ľad, no nevieme, odkiaľ prišiel. Tajomná sila na ňom generuje vodu, vedci zatiaľ len tápu

Miroslav Kamody20.09.2023., 13:00h

Vedci prišli so zaujímavou teóriou, prečo sa na Mesiaci tvorí voda. Podarí sa ju definitívne potvrdiť?

Už nejaký čas vieme, že na Mesiaci sa skutočne nachádza ľad. Ako však pripomína portál ScienceAlert, omnoho menej je jasné, odkiaľ prišiel. Nová štúdia publikovaná v Nature Astronomy naznačuje, že odpoveďou by mohli byť vlny elektrónov.

Konkrétne tie, ktoré prichádzajú nepriamo zo Zeme a Slnka. Takto prispievajú k tvorbe zamrznutej vody na mesačnom povrchu, pretože narážajú priamo na mesačný povrch, keď prechádza do a z magnetického chvosta Zeme, ktorý naša planéta zanecháva naprieč vesmírom.

Jeho najbližším obývaným susedom je Medzinárodná vesmírna stanica: Takto vyzerá najopustenejšie miesto na Zemi

Magnetosféra

V ňom je plazmová vrstva zložená z vysoko nabitých elektrónov a iónov, vytiahnutých zo zemskej atmosféry a žiarenia slnečného vetra zo Slnka. Vedci sa predtým zaoberali úlohou magneto-chvosta a väčšej magnetosféry, ktoré môžu byť kľúčové pri tvorbe lunárnej vody.

Magnetosféra sa vytvára tak, že ochranné magnetické pole Zeme odráža slnečný vietor Slnka. Toto poskytuje prirodzené laboratórium na štúdium procesov formovania lunárnej povrchovej vody,” hovorí planetárny vedec Shuai Li z Havajskej univerzity.

„Keď je Mesiac mimo magnetického chvosta, mesačný povrch je bombardovaný slnečným vetrom. Vo vnútri chvosta nie sú takmer žiadne protóny slnečného vetra a očakávalo sa, že tvorba vody klesne takmer na nulu.”

Mesiac

TASR/Dano Veselský

Voda sa tvorí aj tak

Diaľková analýza však naznačuje, že to tak nie je. Skoršie štúdie poukázali na vodíkové ióny zo slnečných vetrov, ktoré generujú vodu na Mesiaci, ale zdá sa, že táto voda sa tvorí aj vtedy, keď je mesačný povrch chránený pred slnečným vetrom vo vnútri magnetického chvosta.

Výskumníci si preto myslia, že v hre sú aj iné sily - konkrétne elektróny. Jedným zo spôsobov, ako sa to môže stať, sú vysokoenergetické elektróny, ktoré reagujú s mesačnou pôdou a uvoľňujú zachytený vodík, ktorý potom môže tvoriť vodu.

„V magneto-chvoste môžu existovať ďalšie formačné procesy alebo nové zdroje vody, ktoré nie sú priamo spojené s implantáciou protónov slnečného vetra,” hovorí Li. „Najmä žiarenie vysokoenergetických elektrónov vykazuje podobné účinky ako protóny slnečného vetra.”

Po celej plejáde neúspechov sa to konečne podarilo. Indický modul pristál na povrchu Mesiaca

Potrebujeme ďalšie údaje

Na to, aby sa to s istotou zistilo, budú potrebné ďalšie pozorovania a experimenty na mesačnom povrchu. Aj napriek tomu však ide o mimoriadne zaujímavý návrh – jeden z mnohých, ktoré vedci skúmajú, aby sa pokúsili určiť, ako a kde sa prvýkrát na Mesiaci objavila voda.

Zdroj vody na Mesiaci pritom nefascinuje vedcov len preto, že sa vďaka tomu dozvedáme viac o jeho minulosti. Je tiež životne dôležitý pri zisťovaní, ako by sme mohli dlhodobo žiť na jeho povrchu.

„Celkovo toto a moje predchádzajúce zistenia naznačujú, že matka Zem je silne spätá so svojim Mesiacom v mnohých nerozpoznaných aspektoch,” dodáva Li.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false