MeteoritWikipedia/H. Raab

Mazurek desaťročia používal kameň ako zarážku do dverí. Ukázalo sa, že ide o vzácny meteorit za desiatky tisíc

Miroslav Kamody19.08.2023., 10:00h

K meteoritu sa viaže zaujímavý príbeh a takmer sto rokov trvajúca cesta do múzea.

Znie to až neuveriteľne, ale jeden z najväčších meteoritov, aké boli kedy zaznamenané v americkom štáte Michigan, unikal pozornosti odborníkov až vyše 80 rokov po jeho prvom objavení. Ako informuje portál ScienceAlert, 10-kilogramový meteorit žil skromný život ako zarážka do dverí na miestnej farme.

„Hneď som vedela, že to bolo niečo výnimočné,” povedala v roku 2018 Mona Sirbescu, geologička z Central Michigan University (CMU), po preskúmaní objektu. „Je to najcennejší exemplár, aký som kedy v živote držala, z finančného aj vedeckého hľadiska.”

Mimozemská zbraň bola vyrobená zo vzácneho meteoritu. Unikátny hrot šípu je starý viac ako tritisíc rokov

Mazurekov vesmírny kameň

Bol to David Mazurek, muž z Grand Rapids, ktorý Monu požiadal, aby preskúmala kameň, ktorý vlastnil 30 rokov. Pre odborníčku to bola bežná požiadavka, s ktorou sa stretávala počas celej kariéry, no dlhé roky neprinášala žiadne vzrušujúce výsledky.

Tentokrát to však bolo o inom. Nielenže to bol skutočne vesmírny objekt, ale ešte aj veľkolepý. Objekt, prezývaný Edmorský meteorit, je veľký železo-niklový meteorit so značným množstvom niklu, ktorý tvorí asi 12 percent.

No ako sa dostal k Mazurekovi? To je príbeh sám o sebe. Keď si David v roku 1988 kúpil farmu v Edmore v štáte Michigan, predchádzajúci majiteľ ho predviedol po pozemku a videl veľkú, zvláštne vyzerajúcu skalu, ktorú použili ako zarážku dverí prístrešku.

Patril k farme, a tak sa s ňou aj predal

Keď sa Mazurek opýtal odchádzajúceho majiteľa na skalu, povedali mu, že zarážka dverí je v skutočnosti meteorit. Muž ďalej povedal, že v 30. rokoch 20. storočia on a jeho otec videli, ako meteorit v noci dopadol na ich pozemok, „a keď udrel, narobil strašný hluk“.

Nasledujúce ráno dvojica našla kráter, ktorý zostal po objekte, a vykopala meteorit z novovytvorenej priekopy. Podľa ich slov bol ešte teplý. A čo na tom bolo najšialenejšie? Muž povedal Mazurekovi, že keďže meteorit bol súčasťou majetku, teraz bude patriť jemu.

A tak si Mazurek nechal vesmírnu skalu 30 rokov a naďalej ju používal ako zarážku dverí – okrem prípadov, keď jeho deti vzali skalu do školy na ukážku. Nakoniec si všimol, že ľudia zarábajú peniaze hľadaním a predajom malých kúskov meteoritov, a tak usúdil, že by si mal dať ohodnotiť aj svoj obrovský kameň.

Rok 2023 bude bohatý na vesmírne úkazy. Pozri si prehľad dní, kedy na oblohe uvidíš brutálne divadlo

Desiatky tisíc dolárov

„Čo sa s nimi zvyčajne deje v tomto bode je, že meteority môžu byť buď predané a vystavené v múzeu, alebo predané zberateľom a predajcom, ktorí chcú zarobiť,“ povedala Sirbescu.

Nakoniec Mazurek predal svoj meteorit Abramsovmu planetáriu na Michiganskej štátnej univerzite a prisľúbil 10 percent neočakávanej sumy oddeleniu zemských a atmosférických vied CMU, kde Sirbescu identifikovala skutočnú identitu skaly. Dostal zaň 75-tisíc dolárov. A to rozhodne nie je zlá suma za starú zarážku dverí.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false