Pixabay/Bruno Albino

Na Marse objavili obrovské ložisko vody. Kde a v akom stupenstve sa nachádza?

som16.12.2021., 13:00h
Na Marse bolo objavené nové obrovské ložisko vody vo formácii nazývanej Veľký kaňon červenej planéty. Trace Gas Orbiter (TGO) objavil oblasť vo veľkosti Holandska, kde by voda mohla tvoriť až 40 percent hmoty, z ktorej je povrch miesta.

Aj keď sa predpokladá, že Mars mal kedysi na svojom povrchu obrovské oceány, dnes je suchší ako ktorákoľvek pozemská púšť. Na červenej planéte však pravdepodobne stále existuje voda – väčšinou okolo pólov vo forme ľadu alebo potenciálne v slaných tekutých jazerách hlboko pod zemou, hoci dôkazy o existencii v nich sú stále rozporuplné.

Najvlhšia oblasť

Smerom bližšie k rovníku boli v pôde blízko povrchu zistené menšie množstvá vody vo forme ľadu alebo hydratovaných minerálov. Novoobjavená oblasť je oveľa väčšia – a oveľa vlhkejšia – než čokoľvek iné, čo sa doteraz našlo.

Nové zásoby vody našla TGO pomocou nástroja s názvom Fine Resolution Epithermal Neutron Detector (FREND) v sérii pozorovaní medzi májom 2018 a februárom 2021 na území tzv. Grant Canyon. Tento nástroj deteguje neutróny vychádzajúce zo zeme, čo môže byť znak obsahu vodíka – a teda aj obsahu vody – v pôde.

Valles Marineris - Grand Canyon Marsu

Valles Marineris (lat. údolie Marinera, pomenované po sonde Mariner 9, ktorá ho objavila) je najväčší riftový systém v našej slnečnej sústave nachádzajúci sa na planéte Mars. Rozkladá sa na viac ako šestine obvodu rovníka planéty východne od oblasti Tharsis, ktorá mohla prispieť k jeho vzniku extrémnym namáhaním litosféry počas jej formovania. Samotný rift sa člení na veľké množstvo menších kaňonov, z ktorých niektoré mohli vzniknúť dodatočne napr. vodnou eróziou.

„Neutróny vznikajú, keď vysokoenergetické častice známe ako ‚galaktické kozmické lúče‘ zasiahnu Mars; suchšie pôdy vyžarujú viac neutrónov ako vlhkejšie, a tak môžeme odvodiť, koľko vody je v pôde pohľadom na neutróny, ktoré vyžaruje,“ hovorí  pre portál  Newatlas Alexey Malakhov, spoluautor štúdie.

Hľadanie vody

Hľadanie vody v tejto časti Marsu je podľa vedeckého tímu veľmi vzrušujúce. Misie na červenú planét, vrátane pripravovaných ľudských misií, sa zvyčajne sústreďujú na oblasť blízko rovníka, keďže voda je v okruhu jedného metra od povrchu, je to veľmi prístupné. Na porovnanie, polárne ložiská sa zdajú byť niekoľko kilometrov hlboké.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false