Obrovské riziko predstavuje slnečné žiarenie alebo žiarenie z okolitých hviezd (ilu)pexels.com

Mars je pre ľudí bezpečný iba na štyri roky. Čo nám hrozí v prípade dlhších misií?

Radka Rosenbergová03.09.2021., 13:00h
Veľmi nebezpečným rizikom je pre vesmírnu posádku najmä slnečné žiarenie alebo žiarenie z okolitých hviezd. Astronauti sa tak stávajú voči nemu priveľmi zraniteľní.

Podľa tvrdení medzinárodnej skupiny vesmírnych vedcov hrozí kolonistom na Marse najmä časticové žiarenie.

Zistenia, ktoré sú dôležité pre budúce misie ukazujú, že viac ako štyri roky na Červenej planéte by vystavili ľudí nadmernému žiareniu, čo je pre astronautov priveľmi nebezpečné, vysvetľuje tlačová správa UCLA.

Obrovským rizikom je najmä slnečné žiarenie či žiarenie z okolitých hviezd. Napriek tomu, že ľudia sú pred takýmto žiarením chránení magnetosférou Zeme, dlhodobé cestovanie do vesmíru spôsobuje, že astronauti sú voči nemu zraniteľní. Ďalším nebezpečenstvom je radiácia, ktorej by boli astronauti počas cesty na Mars vystavení. Pochádza buď zo Slnka alebo vzdialených hviezd, či galaxií.

Vedci vysvetľujú, že misia na Marse dlhšia ako štyri roky vystaví astronautov nebezpečne vysokým hladinám žiarenia, z ktorých väčšina pochádza z oblastí mimo našej slnečnej sústavy. Na dosiahnutie svojich zistení tím z UCLA, MIT, Moskovského inštitútu vedy a technológie Skolkovo a GFZ Potsdam skombinoval geofyzikálne modely časticového žiarenia s modelmi účinkov žiarenia na ľudí a na kozmické lode.

Astronauti sú vystavení radiácii, ktorá prichádza zo Slnka či vzdialených hviezd (ilu) Astronauti sú vystavení radiácii, ktorá prichádza zo Slnka či vzdialených hviezd (ilu) unsplash.com

Viac ako štyri roky vedci neodporúčajú

Nová štúdia publikovaná v časopise Space Weather vysvetľuje, ako by mala byť načasovaná budúca misia na Mars. Podľa odborníkov by astronauti nemali vo vesmíre pobudnúť dlhšie ako štyri roky.

Navyše majú štartovať zo Zeme počas slnečného maxima, teda v čase, keď je slnečná aktivita na vrchole. Dôvodom je, že najnebezpečnejšie častice zo vzdialených galaxií sú odklonené zvýšenou slnečnou aktivitou.

Keďže vesmírny let s posádkou na Mars by mal podľa súčasných technológií trvať približne deväť mesiacov, bolo by možné ľudí poslať na Mars a späť za necelé dva roky, hovorí Yuri Shprits, geofyzik z výskumu UCLA a spoluautor článku.

Astronauti by mali na Červenej planéte pobudnúť oveľa kratší čas (ilu) Astronauti by mali na Červenej planéte pobudnúť oveľa kratší čas (ilu) pexels.com