Loď, ktorá stelesňuje boj Európy proti klimatickým zmenámWikimedia Commons/Bernard Spragg
StoryEditor

V Dánsku vypustili na more prvú kontajnerovú loď poháňanú zeleným metanolom. Námorný gigant mení svet

Viera Nemcová10.12.2023., 12:30h

Dánsku sa podarilo zdolať ďalší míľnik, ktorým smeruje bližšie k uhlíkovej neutralite. Pred časom spustili na vodu prvú kontajnerovú loď poháňanú výlučne zeleným metanolom. Táto krajina je známa tým, že vie, ako dosiahnuť vyrovnanú uhlíkovú bilanciu. Už teraz sa jej to darí lepšie, ako mnohým iným. V čom je tento čin inováciou pre svet?

Lajkuj Brainee.sk na

Zelenú kontajnerovú loď pomenovali Laura

Prvá kontajnerová loď na zelený metanol sa volá Laura Maersk a je pomenovaná po jej majiteľovi, teda spoločnosti Maersk. 14. septembra 2023 ju pokrstila predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová počas slávnostnej ceremónie v Kodani.

Pri uvedení tejto lode poznamenala: „Táto loď, tento moment, stelesňuje rozhodnutie Európy stať sa priekopníkom v boji proti klimatickým zmenám.“ Pochválila aj spoločnosť Maersk: „Keď som pred niekoľkými rokmi nastúpila do úradu, myšlienka nulovej uhlíkovej lodnej dopravy bola iba snom.“ Vyzdvihla tiež povestnú dánsku predvídavosť, uchopenie príležitosti a spojenie síl, ktoré boli nevyhnutné pri realizácii tejto udalosti.

Modrá loď meria 172 metrov a je prvou z 25 zeleným metanolom poháňaných lodí, ktoré si objednal Maersk a majú vyplávať do roku 2030. Týmto spôsobom sa ušetrí 2,75 milióna ton a dokonca aj zelené palivo bude vyrábané v Dánsku pomocou solárnej energie.

image

Na tento ostrov sa ako turista nedostaneš. V druhej svetovej vojne zohral zásadnú úlohu, dnes tu žije len 40 ľudí

Vyhlásenie spoločnosti Maersk vysvetľuje, že meno Laura je hlboko zakorenené v jeho minulosti. Kapitán Peter Maersk Moller si ešte v roku 1886 kúpil svoj prvý parník a pomenoval ho Laura. Tento parník bol produktom druhej priemyselnej revolúcie a jeho vplyv na lodný priemysel bol v tej dobe skutočne významný.

Okrem toho, Laura bola tiež prvým plavidlom, ktoré nosilo bielu sedemcípu hviezdu na svetlomodrom pozadí. Tento symbol sa neskôr stal logom spoločnosti A.P. Moller – Maersk.

Nová loď Laura Maersk už svoju prvú plavbu absolvovala, a to dokonca z Južnej Kórey, kde bola postavená, až do Kodane, do prístavu Toldboden.

Lodná doprava je čoraz populárnejšia

Doprava patrí k najväčším znečisťovateľom životného prostredia a konkrétne medzinárodná lodná doprava zodpovedá za približne 3 percentá svetových uhlíkových emisií vyplývajúcich z údajov za rok 2022. V rámci dopravy, sú emisie lodnej dopravy tesne za dopravou osobnými autami a stredne ťažkými až nákladnými autami.

Popularita lodnej dopravy však neustále stúpa v dôsledku nárastu globálneho obchodu a dopytu po námornej preprave. Malý pokles bol zaznamenaný v roku 2020 z dôvodu reštrikcií súvisiacich s ochorením COVID-19, ale v nasledujúcom období, opäť začala popularita narastať.

Pozoruhodný je aj vývoj množstva emisií uhlíka súvisiaci s dopravou na celom svete. Údaje z roku 1970 začínajú na čísle 2,84 miliárd GtCO₂ a v roku 2021 eskalovali na úrovni 7,64 miliardy GtCO₂.  Pričom GtCO₂ predstavujú ekvivalent celkových emisií skleníkových plynov. Primárnym zdrojom týchto emisií je spaľovanie palív na báze ropy (uhlie, nafta, ropa, zemný plyn, benzín) prevažne vo vozidlách so spaľovacími motormi.

image

Muž kúpil na bazoši 2 500 tonovú loď. Je to ako prerábať 15 domov, hovorí o projekte, do ktorého nalial už milióny

Medzinárodná námorná organizácia (IMO) prehodnotila ciele na dosiahnutie nulových emisií pre ich odvetvie dopravy do roku 2050. Stratégia zahŕňa celý rad iniciatív, napríklad pokles uhlíkovej náročnosti nových lodí, zníženie emisií aspoň o 40 percent do roku 2030, zvýšenie využívania palív s nulovými alebo takmer nulovými emisiami skleníkových plynov a nakoniec aj dosiahnutie nulovej úrovne skleníkových plynov pochádzajúcich z medzinárodnej lodnej dopravy.

Použitie zeleného metanolu ako paliva

Metanol je bezfarebná kvapalina, ktorá sa dá využiť aj ako zdroj paliva pre motory. Ak je vyrobený z nízkouhlíkových zdrojov ako biomasa alebo vodík, označuje sa ako zelený alebo e-metanol. Vďaka nesporným výhodám rýchlo stúpa jeho popularita ako alternatívneho riešenia čistej energie, ale tiež to nie je bezproblémová náhrada.

V porovnaní s konvenčnými palivami (benzín, nafta) zelený metanol môže znížiť emisie oxidu uhličitého až o 95 percent a emisie oxidov dusíka až o 80 percent. Dokonca, úplne eliminuje emisie oxidov síry a pevných častíc. Metanolový inštitút sleduje viac ako 80 projektov po celom svete, ktoré podľa odhadov vyprodukujú viac ako 10 miliárd litrov zeleného metanolu do roku 2027. Očakáva sa, že množstvo, ktoré bude treba v budúcnosti vyprodukovať, bude oveľa vyššie.

Napriek environmentálnym výhodám zeleného metanolu, Svetové ekonomické fórum upozornilo na problém s nákladmi na jeho výrobu. Výrobné ceny sú stále vyššie ako ceny metanolu vyrobeného z fosílnych palív. Opodstatnené sa javia aj ďalšie obavy. Skladovanie a manipulovanie s týmto plynom musí byť bezpečné a opatrné. Je to horľavý a potenciálne výbušný plyn. Taktiež je menej energeticky hodnotný ako ropa, a teda sa ho na palube musí skladovať viac.

image

Mohol svet vyzerať inak? Jedného z prvých komerčných výrobcov solárnych panelov uniesli a prinútili ho zrušiť svoj projekt

Trh so zeleným metanolom rastie a jeho potenciál si uvedomujú aj iné krajiny a iné odvetvia. Okrem námornej dopravy ho začala využívať napríklad Čína pri prevádzke autobusov a pri nákladných úžitkových vozidlách.

Problémy spoločnosti A.P. Moller – Maersk

Spoločnosti A.P. Moller – Maersk založila novú spoločnosť C2X na výrobu zeleného metanolu a do roku 2030 chcú ročne vyprodukovať viac ako tri milióny ton. A hoci to vyzerá na priaznivé environmentálne správy do budúcnosti, len pred pár dňami, na začiatku novembra, spoločnosť Maersk oznámila, že plánuje prepustiť 10-tisíc zamestnancov v dôsledku zložitého obchodného prostredia s logistickými a kontajnerovými službami. Od tohto kroku očakáva úsporu financií, pretože jej zisk poklesol o 9,1 miliardy dolárov za štvrťročné obdobie.

https://www.instagram.com/p/CwcLB6JNmx8/

Abnormálne vysoké sadzby z roku 2022 vystriedali podstatne nižšie sadzby v roku 2023 a tiež viedli k utlmenému dopytu. Predchádzajúce roky boli ovplyvnené zvýšeným dopytom po spotrebných tovaroch počas pandémie, ale tento trend sa už spomalil. Zásadným dôvodom prepúšťania je aj rastúca konkurencia. Maersk preto plánuje zefektívniť prácu a ochrániť svoju finančnú výkonnosť.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/klimaticka-zmena, menuAlias = klimaticka-zmena, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
20. november 2024 02:40