
💡 Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Vedci z Inštitútu Maxa Plancka analyzovali 163 štúdií o tom, ako mozog spracúva čítanie.
- Všetky typy čítania (písmená, slová, texty) aktivujú najmä ľavú hemisféru mozgu.
- Prekvapivo sa zapája aj mozoček - pravý pri čítaní nahlas, ľavý pri spracovaní významu slov.
- Čítanie nahlas zapája sluch a pohyb, tiché čítanie vyžaduje viac sústredenia.
- Štúdia ukazuje, že čítanie je zložitejší proces, ako sa doteraz predpokladalo.
Čítanie je jednou z tých vecí, ktoré robíme denne - bez toho, aby sme sa zamýšľali nad tým, čo sa vlastne deje v našom mozgu. Vedci z Inštitútu Maxa Plancka pre kognitívne a mozgové vedy v Nemecku sa rozhodli zistiť viac, a výsledky ich novej štúdie môžu zmeniť spôsob, akým sa pozeráme na čítanie ako také, píše portál ScienceAlert.
Čítanie nie je len o význame
„Napriek množstvu neurovedeckého výskumu o jazyku vieme len málo o tom, ako je jazyk v mozgu vlastne organizovaný,“ hovorí neurovedkyňa Sabrina Turkerová, ktorá štúdiu viedla. „Mnohé z toho, čo vieme, pochádza len z menších štúdií a nebolo potvrdené následným výskumom.“
Preto Turker a jej tím spravili meta-analýzu 163 experimentov so skenovaním mozgu (fMRI a PET), ktoré zahŕňali viac ako 3-tisíc dospelých ľudí. Účastníci čítali rôzne veci - od jednotlivých písmen až po celé texty, potichu aj nahlas, reálne slová aj úplné nezmysly.
A čo zistili? Čítanie nie je len o „význame“ (tzv. sémantike), ale najmä o spracovaní zvukov - fonológii. Inými slovami, tvoj mozog počas čítania pracuje s tým, ako slová znejú, nie len čo znamenajú.
Ľavá hemisféra - jazyková hviezda mozgu
Ako sa dalo čakať, väčšina aktivít pri čítaní prebieha v ľavej hemisfére mozgu - bez ohľadu na to, či čítaš písmená, vety alebo celé knihy. Písmená a texty najviac aktivujú vizuálne a motorické oblasti, zatiaľ čo slová a vety zapájajú klasické jazykové centrá ako Brocovo a Wernickeho centrum.
Doteraz sa mozoček (cerebellum) spájal hlavne s pohybom. Lenže Turkerová už v roku 2023 ukázala, že mozoček pomáha aj pri spracovaní zvukov a významu - a teraz sa ukazuje, že hrá veľkú rolu aj pri čítaní.
Pravý mozoček bol aktívny pri všetkých typoch čítania, najviac pri čítaní nahlas, čo naznačuje, že pomáha prekladať písané slovo na reč. Ľavý mozoček sa viac zapájal pri čítaní slov, zrejme kvôli hľadaniu významu.
Čítanie nahlas vs. potichu
Vedci tiež porovnali tiché a hlasné čítanie. Pri čítaní nahlas sa aktivovali oblasti spojené so sluchom a pohybom (napríklad keď hýbeš perami). Tiché čítanie však zapája oblasti, ktoré sú zodpovedné za sústredenie a kombináciu viacerých kognitívnych úloh.
Zaujímavé je, že keď čítame potichu slová bez významu (takzvané pseudowords), najviac pracujú orbitofrontálna kôra, temporálne laloky a mozoček - a to viac ako pri interpretácii zložitejších textov.
Podľa autorov štúdie „tieto výsledky rozširujú naše chápanie nervovej architektúry čítania“ a môžu pomôcť lepšie pochopiť, ako čítame - aj ako učiť čítať iných. Celý výskum vyšiel v odbornom magazíne Neuroscience & Biobehavioral Reviews.