Crohnova choroba trápi aj tisíce SlovákovBrainee x Canva

Crohnova choroba trápi tisíce Slovákov, nikto doteraz nevedel, ako vzniká. Vedci teraz tvrdia, že odhalili jej príčinu

Miroslav Kamody18.06.2024., 12:00h

Ak sa ukáže, že vedci majú pravdu, tak vieme, ako Crohnova choroba vzniká, ale zároveň už máme aj liek, ktorý by pacientom mohol zásadne pomôcť.

Nový objav možnej príčiny zápalového ochorenia čriev (IBD), ktorého najbežnejšie prípady zahŕňajú Crohnovu chorobu a ulceróznu kolitídu, by mohol mať na túto nepríjemnú poruchu veľké dôsledky.

Ako uvádza Guardian, vedci z anglického inštitútu Francisa Cricka a University College London „narazili“ na úsek DNA, ktorý nekóduje proteíny – „génovú púšť“, ako ju nazývajú, ktorá sa silne javí ako spojené s IBD.

Neznáma stredoveká choroba zabíjala vo veľkom. Po objavení sa hneď zmizla, vedci záhadu nevedia rozlúštiť už 500 rokov

Slabé miesto

Aj keď má podobný názov a súbor symptómov ako syndróm dráždivého čreva (IBS), IBD sa líši svojou závažnosťou a môže byť život ohrozujúca, ak sa nelieči. Portál Futurism pripomína, že tieto dve poruchy majú spoločnú ešte jednu hlavnú vec: nikto v skutočnosti nevie, čo ich spôsobuje. Ale s objavom tejto „génovej púšte“ sa to môže čoskoro zmeniť.

Ako napísali vedci z Crick Institute vo svojej práci, publikovanej tento týždeň v magazíne Nature, podivné chromozomálne slabé miesto, ktoré vedci našli takmer náhodou, sa objavuje iba v bielych krvinkách známych ako „makrofágy“, ktoré uvoľňujú chemickú látku nazývanú cytokín, ktorá katalyzuje (urýchľuje) črevný zápal, ktorý charakterizuje IBD.

V rozhovore pre BBC vedec James Lee povedal, že pri pohľade na slabé miesto výskumníci zistili, že časť genetického kódu, ktorú presne určili, pôsobí ako „hlavný regulátor“ funkcie makrofágov a sedí „priamo pri vrchole pyramídy“ a diktuje, aké chemikálie sa uvoľňujú.

Crohnova choroba trápi aj tisíce Slovákov

Unsplash/Sasun Bughdaryan

Všetko do seba zapadá

U ľudí bez IBD – a bez spomínanej „génovej púšte“ – táto časť DNA uvoľňuje biele krvinky normálne, a teda v prípade potreby útočia na baktérie, no inak sa upokoja. Pre tých, ktorí majú zdedené slabé miesto, sa však zdá, že uvoľňovanie cytokínov je príliš aktívne a zaplavuje črevá chemikáliami, ktoré spôsobujú zápal.

„To, čo sme našli, je jedna z veľmi centrálnych ciest, ktorá sa pokazí, keď ľudia dostanú zápalové ochorenie čriev, a toto je niečo ako svätý grál,“ pokračoval odborník. Výskumníci tiež prekvapivo zistili, že 95 percent ľudí s IBD malo rovnaké chromozomálne slabé miesto, čo silne naznačuje, že spolu súvisia.

Máme aj liek

A čo viac, výskumníci tiež zistili, že trieda protirakovinových liekov známych ako inhibítory MEK, ktoré už existujú a sú široko používané na blokovanie alebo zabíjanie rakovinových buniek, znižujú zápal v črevných bunkách odobratých pacientom s IBD.

Stačí, aby si kýchol, a lámu sa mu kosti. Muž so zriedkavou chorobou opisuje krutú realitu svojho života

Samozrejme, bude potrebná ďalšia štúdia, kým sa budú dať bezpečne používať. Biele krvinky hrajú dôležitú úlohu v bakteriálnej reakcii, vedci ich nechcú úplne vyradiť z fungovania.

Aj napriek tomu ide o krok, ktorý veda v tomto smere neurobila už niekoľko dlhých rokov. Ak sa potvrdí, že práve toto spôsobuje vznik črevných problémov - a zároveň máme liek na najhoršie symptómy a iné imunologické poruchy súvisiace so zápalom, pomôcť by sme vedeli približne desiatim miliónom ľudí, ktorí touto chorobou trpia. A medzi nimi aj tisícom Slovákov.

18. jún 2024 12:39