Niektoré z artefaktov sú vyrobené z kovu, ktorý nepochádza zo ZemeX/TruthandFreedomforAll

Odborníci zostali v šoku. Medzi zlatým pokladom z doby bronzovej našli kúsky, ktoré boli vyrobené z mimozemského kovu

Miroslav Kamody03.06.2024., 09:00h

Neznamená to však, že nás navštívili mimozemšťania alebo že druh mimo našej planéty postavil pyramídy. Celá kauza má oveľa racionálnejšie vysvetlenie.

Uprostred skrýše trblietavého zlatého pokladu z iberskej doby bronzovej môže byť pár skorodovaných predmetov najvzácnejší zo všetkých. Ako informuje portál ScienceAlert, výskumníci zistili, že matný náramok a zhrdzavená dutá pologuľa zdobená zlatom sú kované nie z kovu spod zeme, ale zo železa z meteoritov, ktoré spadli z neba.

Objav, ktorý viedol dnes už bývalý vedúci ochrany v Národnom archeologickom múzeu v Španielsku, Salvador Rovira-Llorens, bol odhalený v článku publikovanom v magazíne Trabajos de Prehistoria a naznačuje, že technológia a techniky spracovania kovov boli v tejto oblasti pred 3-tisíc rokmi oveľa pokročilejšie, ako sme si mysleli.

Osamelá hora z Hobita skutočne existuje. Najvyššia sopka Antarktídy doslova chrlí zlato, denne ho vypľuje za tisíce eur

Zásadný objav

Treasure of Villena, ako je známa zbierka 66 prevažne zlatých predmetov, bol objavený pred viac ako 60 rokmi v roku 1963 na území dnešného Alicante v Španielsku a odvtedy je považovaný za jeden z najdôležitejších príkladov zlatníctva na Pyrenejskom polostrove a celej Európe v dobe bronzovej.

Určiť vek zbierky však bolo náročné kvôli dvom predmetom - malej, dutej pologuli, ktorá je považovaná za súčasť žezla alebo rukoväte meča; a jediný náramok. Obidve majú to, čo archeológovia opísali ako „železný“ vzhľad – to znamená, že sa zdajú byť vyrobené zo železa.

Na Pyrenejskom polostrove sa doba železná – kde tavené pozemské železo začalo nahrádzať bronz – začala až okolo roku 850 pred Kristom. Problém je v tom, že zlaté materiály boli datované medzi 1500 a 1200 pred Kristom. Takže zistiť, do ktorého obdobia zaradiť železité artefakty v kontexte Pokladu z Villeny, bola veľká hádanka.

Jednoduchý test

Železná ruda zo zemskej kôry však nie je jediným zdrojom týchto artefaktov. Po celom svete existuje množstvo železných artefaktov z doby pred železnou, ktoré boli vykované z materiálu meteoritov. Snáď najznámejšia je meteoritická železná dýka faraóna Tutanchamona, ale existujú aj iné zbrane, ktoré boli veľmi cenené.

Existuje spôsob, ako rozlíšiť: železo z meteoritov má oveľa vyšší obsah niklu ako železo vykopané zo zeme. Vedci teda získali povolenie od Mestského archeologického múzea vo Villene, v ktorom sa zbierka nachádza, aby tieto dva artefakty dôkladne otestovali a určili, koľko niklu obsahujú.

Starostlivo odobrali vzorky oboch artefaktov a materiál podrobili hmotnostnej spektrometrii, aby sa zistilo ich zloženie. Napriek vysokému stupňu korózie, ktorá mení elementárne zloženie artefaktu, výsledky silne naznačujú, že oba predmety boli vyrobené z meteoritického železa.

Archeológovia našli 3200 rokov starú prekliatu tabuľku. Spomínajú v nej naši predkovia boha? Bolo by to prvýkrát v histórii

Čo ďalej?

To rieši dilemu, ako sa tieto dva artefakty zhodujú so zvyškom zbierky: boli vyrobené približne v rovnakom období, ktoré sa datuje okolo roku 1400 až 1200 pred Kristom.

„Dostupné údaje naznačujú, že guľa a náramok z Pokladu z Villeny by boli v súčasnosti prvými dvoma kusmi, ktoré možno pripísať meteoritickému železu na Pyrenejskom polostrove,“ vysvetľujú vedci vo svojom článku.

Ale keďže objekty sú veľmi skorodované, výsledky nie sú presvedčivé. Existujú však novšie, neinvazívne techniky, ktoré by sa dali použiť na objekty, aby sa získal podrobnejší súbor údajov, ktoré by pomohli upevniť zistenia, navrhuje tím na záver.

08. september 2024 03:29