ŠvábUnsplash/Erik Karits

Šváby sú oficiálne úplne všade. Vedci majú konečne odpovede, odkiaľ sa vzali a prečo ich nedokážeme zabiť

Miroslav Kamody30.05.2024., 10:00h

Nie je pravda, že prežijú aj výbuch atómovej bomby. Zbaviť sa ich však je čoraz náročnejšie. Toto je cesta švába naprieč históriou až do našich domovov.

Šváby sú oficiálne úplne všade na celom svete. Druhu, ktorý sa nazýva nemecký šváb, sa skvele darí v budovách po celom svete. Ako píše portál The Conversation, je to jeden z najbežnejších druhov švábov, ktorý spôsobuje problémy ľuďom v Európe aj v zámorí. Ale v prírode ich nikde nenájdeš.

Ako sa tento mestský škodca vyvinul a osídlil naše obydlia, nebolo doteraz známe. „Použili sme sekvenovanie DNA na štúdium nemeckého švába (Blattella germanica) a sledovanie jeho pôvodu späť do východnej Indie a Bangladéša,” vysvetľujú Theo Evans, docent aplikovanej entomológie z Univerzita Západnej Austrálie, a Qian Tang, výskumný pracovník v oblasti evolučnej biológie na Harvardskej univerzite.

Toto je tvor, ktorý pravdepodobne prežije koniec sveta. A nie, nie je to potkan, šváb ani človek

Nemecký, pruský, ruský

Je to fascinujúci príbeh o tom, ako ľudia umožnili evolúciu a šírenie jedného z našich najnenávidenejších škodcov. Pozornosť padla na hviezdu tohto príbehu vo východnej Európe, keď ju počas sedemročnej vojny (1756 – 1763) zbadali v armádnych skladoch potravín.

Každá z opozičných síl pomenovala švába po tej druhej – Rusi ho nazývali „pruský šváb“, zatiaľ čo britskí a pruskí vojaci ho nazývali „ruský šváb“. Potom v roku 1767 švédsky biológ Carl Linnaeus klasifikoval a pomenoval tento druh (Blatta germanica). Blatta je latinčina pre „vyhýba sa svetlu“ a germanica, pretože vzorky, ktoré skúmal, boli zozbierané v Nemecku.

Nakoniec vedci objavili príbuzné druhy s podobnou anatómiou v Afrike a Ázii. Rôzne navrhli, že nemecký šváb sa mohol najprv vyvinúť v Afrike alebo Ázii a potom ovládnuť svet. Nemali to však ako otestovať.

Šváb

Unsplash

Cesta k počiatkom

„Odobrali sme vzorky DNA 281 švábom v 17 krajinách sveta. Potom sme porovnali sekvencie DNA pre jednu konkrétnu genetickú oblasť nazývanú CO1. Toto je známe ako čiarové kódovanie DNA. Keď sme porovnali švába nemeckého s podobnými druhmi z Ázie, našli sme zhodu. Sekvencia nemeckého švába bola takmer totožná so sekvenciou Blattella asahinai z Bengálskeho zálivu,” hovoria vedci.

Viac ako 80 percent vzoriek švábov sa dokonale zhodovalo. Zvyšných 20 percent sa takmer nelíšilo. To znamená, že tieto dva druhy sa od seba rozdelili len pred 2 100 rokmi – čo je z evolučného hľadiska iba žmurknutie.

„Myslíme si, že druh asahinai sa prispôsobil životu spolu s ľuďmi potom, čo farmári vyčistili svoje prirodzené prostredie, rovnako ako to urobili iné druhy. A tak sa predkovia švába presťahovali z indických polí do budov a stali sa závislými na ľuďoch.”

Zoo prišla s nápadom pre každé zlomené srdce. Umožní ti pomenovať švába po tvojom ex a nakŕmia s ním zvieratá

Naprieč svetom

Ale ako sa potom rozšírili do sveta? Aby vedci odpovedali na túto otázku, analyzovali ďalšiu sadu sekvencií DNA z genómu švábov. „Tentoraz sme študovali sekvencie DNA známe ako SNP (jednonukleotidové polymorfizmy). Pomocou našich vzoriek zo 17 krajín na šiestich kontinentoch sme dokázali zistiť, ako sa nemecký šváb rozšíril z ich rodných krajín a po celom svete.”

Prvá vlna migrácie sa objavila z Bengálskeho zálivu asi pred 1200 rokmi a putovala na západ. Je pravdepodobné, že šváby sa zviezli s obchodníkmi a armádami expandujúcich islamských Umajjovských a Abbásovských kalifátov.

Ďalšia vlna sa presunula na východ asi pred 390 rokmi do Indonézie. Pravdepodobne cestovali s európskymi obchodnými spoločnosťami, ako je Britská východoindická spoločnosť alebo holandská východoindická spoločnosť. Od začiatku 17. storočia niekoľko takýchto spoločností obchodovalo v juhovýchodnej Ázii a späť do Európy.

Všetko sedí

„Náš výskum naznačuje, že nemecké šváby dorazili do Európy asi pred 270 rokmi, čo zodpovedá historickým záznamom zo sedemročnej vojny. Šváb nemecký sa potom asi pred 120 rokmi rozšíril z Európy do zvyšku sveta. Toto globálne rozšírenie je v súlade s historickými záznamami tohto nového druhu v rôznych krajinách.”

Je pravdepodobné, že globálny obchod uľahčil toto rozšírenie, pretože príbuznejšie populácie sa nachádzajú v krajinách s kultúrnymi väzbami, a nie v krajinách, ktoré sú si jednoducho blízke. „V súlade s tým sme našli jednu ďalšiu expanziu v Ázii – na sever a východ do Číny a Kórey – asi pred 170 rokmi.”

Vývoj lodí a kratší čas cesty znamenal, že s väčšou pravdepodobnosťou dorazili živí a napadli nové krajiny. Následné zlepšenia v bývaní, ako sú inštalatérske práce a vnútorné vykurovanie, vytvorili podmienky na prežitie a prosperitu v budovách po celom svete.

Rozprávkové mesto alebo zelené peklo? Nemecký Tübingen je rajom ekoaktivistov a nočnou morou McDonaldu

Preteky v zbrojení

Samozrejme, ľudia nemajú radi šváby, takže prežitie útočníkov záviselo od ich schopnosti zostať skrytý. Nemecký šváb sa vyvinul, aby sa stal nočným tvorom a vyhýbal sa otvoreným priestorom. Prestal lietať, no zachoval si krídla.

Tieto šváby sú známe svojou schopnosťou rýchlo vyvinúť odolnosť voči mnohým insekticídom používaným v povrchových sprejoch. Odolnosť sa môže objaviť v priebehu niekoľkých rokov. To sťažuje hľadanie nových účinných látok vzhľadom na vysoké náklady na objavenie, bezpečnostné testy a registráciu.

Šváb

Unsplash/Nowshad Arefin

Návnady na šváby boli lacné a účinné, keď boli predstavené v 80. rokoch. Ale čoskoro sa stali menej účinnými proti nemeckým švábom. Je to preto, že návnady používali cukry na lákanie švábov. Šváby so „sladkým zubom“ boli zabité, zatiaľ čo tie, ktoré preferovali iné chute, prežili a rozmnožili sa.

„Keď vyvíjame nové stratégie na kontrolu nemeckých švábov, musíme zvážiť, ako by sa mohli vyvinúť, aby sa vyhli útoku. Ak pochopíme, ako vzniká odpor, môžeme nájsť lepšie spôsoby protiútoku. Vieme identifikovať slabé miesta, ktoré môžeme využiť. Koniec koncov, nemecký šváb sa bude naďalej vyvíjať a prispôsobovať, aby zostal nažive, takže preteky v zbrojení medzi nami a švábom budú pokračovať ešte roky,” dodávajú vedci na záver.

01. október 2024 16:27