Klonovaná opica ReTroX/Jake Duran

Prvá klonovaná opica sa dožila dospelosti a prepisuje históriu. Kritici však oprávnene volajú po zrušení experimentov

Miroslav Kamody20.01.2024., 10:00h

Zatiaľ čo jedni sa z klonu radujú, ostatní vyzývajú na ukončenie podobných experimentov. Ľudia by sa podľa nich nemali hrať na boha, hlavne nie v prípadoch, kedy klonované zvieratá žijú len preto, aby mohli trpieť.

Opica ReTro sa definitívne zapisuje do histórie. Rozkošný makak rhesus totiž oficiálne dosiahol dospelosť, čo z neho robí prvú klonovanú opicu, ktorej sa to podarilo. Portál Unilad pripomína, že v priebehu rokov sa narodili aj ďalšie klonované opice, no príliš dlho nežili.

Pokiaľ ide o to, ako vzniká klonovaná opica, proces - nazývaný prenos jadra somatických buniek (SCNT) - zahŕňa extrakciu genetickej informácie zo štandardnej bunky a jej implantáciu do vajíčka inej opice, ktorej bol odstránený vlastný genetický materiál.

Bunky Henrietty Lacks zmenili svet. Objavy získali tri Nobelove ceny, jej rodina živorila a pochovala ju v neoznačenom hrobe

Známa ovečka

SCNT je rovnaká technika, ktorú vedci použili na vytvorenie ovečky Dolly v roku 1996. Dožila sa viac ako šiestich rokov. Táto zložitá technika bola použitá na vytvorenie opice druhu rhesus už predtým, ale nakoniec zlyhala. Primát tragicky zomrel len 12 hodín po narodení.

Potom to však tím z Čínskej akadémie vied skúsil znova a použil 113 embryí, z ktorých 11 bolo implantovaných  - dosiahli dve tehotenstvá a jeden živý pôrod. A tak sa narodil makak s menom ReTro. Jedna z ďalších náhradných žien nosila dvojičky, ktoré však zomreli v 106. deň tehotenstva.

Mu-ming Poo, riaditeľ Ústavu neurovedy v Čínskej akadémii vied v Šanghaji, vyjadril nádeje výskumníkov, že použijú opice ako ReTro „na testy účinnosti liekov“. Jeden z odborných magazínov zase uviedol, že prežitie klonovaných primátov „je veľmi dôležité“, pretože sa „vo veľkom využívajú na základný a klinický výskum“.

Kritika odborníkov

Je známe, že vedci používajú klonované opice na modelovanie stavov, ako je úzkosť a depresia, aby posúdili účinnosť a bezpečnosť niektorých antidepresív, píše Nature. Nie každý je však s týmto názorom stotožnený. S ohľadom na túto skutočnosť vyjadrila svoje obavy britská charitatívna organizácia RSPCA.

Prečo sme ešte nenaklonovali človeka? Etické dôvody a technológie prebíja fakt, že vedci prišli na niečo ešte lepšie

„Pre túto štúdiu neexistuje žiadna okamžitá aplikácia. Očakáva sa, že budeme predpokladať, že ľudskí pacienti budú mať z týchto experimentov úžitok, ale akékoľvek aplikácie v reálnom živote budú vzdialené roky a je pravdepodobné, že pri vývoji  bude potrebné viac zvieracích modelov,“ povedal hovorca pre BBC News.

„RSPCA je hlboko znepokojená veľmi vysokým počtom zvierat, ktoré v týchto experimentoch zažívajú utrpenie a strach, a veľmi nízkou mierou úspešnosti. Primáty sú inteligentné a vnímavé zvieratá, nielen výskumné nástroje.“ Aj preto je klonovanie primátov v Európe z etických dôvodov zakázané.

V reakcii na to výskumník Falong Lu povedal: „Všetky postupy na zvieratách v našom výskume dodržiavali usmernenia stanovené Výbormi pre používanie a starostlivosť o zvieratá v Šanghajskom inštitúte biologických vied, Čínskej akadémii vied (CAS) a Inštitúte neurovied.” Aj napriek tomu mnohí volajú po ukončení experimentov a hraniu sa ľudí na boha.

02. máj 2024 21:39