Depresia je psychické ochorenie, ktoré si vyžaduje liečbu.Dmitry Schemelev/Unsplash
StoryEditor

Kamoš sa ti zverí, že "má depku", a ty to ignoruješ? Chyba. Riaď sa týmito pokynmi, možno niekomu naozaj pomôžeš

Nikola Michalkova21.08.2023., 10:00h

Ako skutočne pomôcť ľuďom, ktorí sa ti zveria, že sa trápia a majú pocit, že trpia depresiou?

Lajkuj Brainee.sk na

Samozrejme, nikdy nedostaneš upozornenie do telefónu, keď niekto z tvojich blízkych vstúpi do prázdnoty zvanej depresia. A nezáleží na tom, ako veľmi sa snažíš, čistá vôľa nebude stačiť na to, aby si niekomu pomohol dostať sa cez tento psychický stav. Budú chvíle, najmä na začiatku, keď sa možno budeš cítiť bezmocne a pýtať sa: „Čo mám teraz robiť?“, „Ako môžem byť užitočný?“ píše sa na portáli Vice. 

Bohužiaľ, neexistujú žiadne riešenia, ktoré by boli spoľahlivo univerzálne a pomohli by úplne všetkým. „Každý človek je iný, každý príbeh je iný, každá situácia je iná. Ale existujú pokyny, ktorými sa môžeme riadiť,“ hovorí klinická psychologička Carola Moretti z Milána, ktorá sa venuje organizovaniu školení pre príbuzných ľudí s poruchami nálady.

„Depka“ nie je depresia

Na začiatok treba povedať, že ľudia často hovoria, že sa cítia depresívne v každodenných rozhovoroch, ale zvyčajne to neznamená, že si prechádzajú depresívnou poruchou. „V niektoré dni alebo v určitých časoch dňa je naša nálada horšia ako zvyčajne. Môže sa to stať v dôsledku traumatickej udalosti, ako je odmietnutie alebo rozchod, či dokonca bez akéhokoľvek dôvodu,“ hovorí Moretti. Zhoršená nálada netrvá dlho a môže postačiť naša obľúbená činnosť, ktorá nám náladu môže zlepšiť. 

image

Tipy, čo robiť, ak si nemôžeš dovoliť terapiu. Dávaj si však pozor, nie sú jej náhradou

Podľa súčasných diagnostických štandardov sa depresívna porucha vyskytuje vtedy, ak človek pociťuje päť oficiálnych príznakov, od straty potešenia až po únavu, a to po dlhšiu dobu. Tieto príznaky ovplyvňujú náladu človeka, chuť do jedla, spánkový režim, záujmy či spoločenský život do takej miery, že nemôže normálne fungovať.

Preto ak na niekom z tvojich blízkych spozoruješ tieto príznaky, je čas konať. „Jednou z kľúčových vecí, na ktorých by ste mali trvať, je rozptýliť myšlienku, že si dokážu poradiť sami. Alebo že ich depresia je jednoducho spôsobená ich charakterovými chybami, o ktorých sa môžu mylne domnievať,“ hovorí psychologička. Namiesto toho sa odporúča vysvetliť, že depresia je porucha, ktorá súvisí s chémiou mozgu, a preto je potrebné venovať tomu pozornosť. 

Ak sa človek necíti príliš komfortne s myšlienkou, že by navštívil odborníka, môžeš sa ho pokúsiť podporiť inými spôsobmi. Napríklad im môžeš ponúknuť, že na prvé sedenie pôjdeš s nimi, spoločne si vytvoríte zoznam odborníkov, z ktorých si môžete vybrať, prípadne ich môžeš počas sedenia počkať vonku. Je veľmi dôležité nevytvárať na človeka žiadny tlak či nútiť ho, pretože každý človek má svoje vlastné tempo. 

Navyše, hľadanie terapie je dlhý proces. Je veľmi dôležité, aby si človek našiel niekoho, s kým sa bude cítiť dobre a komfortne, a to sa nemusí stať hneď na prvý pokus. Ak veci nefungujú tak, ako by si si možno predstavoval, musíš byť pripravení podporovať ho a povzbudzovať. Väčšina ľudí najskôr navštívi psychológa, ale „je dobré si uvedomiť, že psychiatri sa zaoberajú aj poruchami nálady, ako je depresia. Liečby existujú a fungujú.“ Tu je dôležité aj dať niekomu, kto trpí depresiou, jasne najavo, že sa nemá za čo hanbiť, pretože sú ľudia, ktorí nechcú navštíviť odborníka práve zo strachu, čo na to povie okolie. 

image

Nikdy depresiu nepodceňuj.

Sydney Sims/Unsplash

Komunikácia je základ, no často je náročná

Nájsť správne slová na komunikáciu s niekým s depresiou, môže byť v častých prípadoch naozaj náročné. Keď niekto čelí jedinej depresívnej epizóde, slová povzbudenia môžu byť účinné. Ale ak človek trpí poruchou nálady, snaha o rozveselenie by v tomto prípade mohla byť kontraproduktívna. „Depresívny človek sa môže obzrieť okolo seba a pomyslieť si, že jeho rodičia sú skvelí, jeho priatelia a partner sú úžasní, a napriek tomu nemôže byť šťastný,“ hovorí Moretti. 

Mali by ste sa vyhýbať tomu, že budete od nich žiadať, aby boli silní, taktiež je veľmi dôležité neporovnávať ich s inými ľuďmi či hovoriť im, že majú všetko potrebné na to, aby boli šťastní. Často sú to presne tie veci, ktoré si váš milovaný človek hovorí, aby znehodnotil svoje pocity alebo podporil špirálu sebanenávisti. 

Takisto vyjadrenie, že si tu pre nich vždy, keď to potrebujú, nebude vždy účinné, pretože ľudia s depresiou majú často problém niekoho osloviť. Môžu totiž prevládať myšlienky, že nechcú nikoho zaťažovať, a preto nikdy za tebou neprídu, hoci si im povedal, že tu pre nich budeš. Namiesto toho by si sa mal s nimi porozprávať, pravidelne sa s nimi stretávať a požiadať ich, aby sa podelili so svojimi myšlienkami. Pripomienky, že nič z toho nie je ich chyba a že ich môže čakať lepšia budúcnosť sú tiež určite na mieste. Samozrejme, môžeš sa ich opýtať, čo pre nich môžeš urobiť, dokonca aj z praktického hľadiska – či potrebujú pomôcť s upratovaním alebo nákupom. Je to určite lepšia možnosť ako im neustále opakovať, že to prejde a bude dobre. 

Netreba ale zabúdať, že každý človek má svoje vlastné spôsoby. Niekto potrebuje priestor, iný má rád fyzický kontakt a niekto možno potrebuje oboje. Moretti si myslí, že fyzická blízkosť k osobe, ktorá zažíva depresiu, nemôže ublížiť. Vhodné je zavolať, zastaviť sa a byť s nimi v rovnakej miestnosti, hoci aj v tichu, dať druhému najavo, že jeho bolesť a trápenie je pochopené – to všetko sú malé gestá, ktoré môžu pomôcť. Psychologička si tiež myslí, že väčšina môže podceňovať vplyv povzbudzovania niekoho k zdravému životnému štýlu okrem terapie. „Cvičenie, hoci len pol hodiny denne, robí v niektorých situáciách zázraky. To by malo byť kombinované so zdravou stravou a vyhýbaním sa nezdravému jedlu.“ Okrem toho nezabúdať aj na pravidelný pitný režim.

image

Nezabudni na podporu.

Victoria Volkova/Unsplash

Samozrejme, že to môže byť pre niekoho s depresiou neuveriteľne ťažké, ale to je presne čas, kedy má nastúpiť vaša podpora. Čo je dôležité spomenúť, nie je to náhrada za liečbu ani dlhodobé riešenie, ale môže to pomôcť k tomu, aby ľudia nezanedbávali samých seba, čo je prvý krok k uzdraveniu. 

Slová o samovražde nikdy neber na ľahkú váhu

Ak tvoj blízky, či už dospelý alebo tínedžer, príde so slovami o samovražde, nikdy by si nemal tento problém podceňovať. Rozhodli sa o tom hovoriť, čo znamená prvý krok k vyhľadávaniu pomoci od niekoho, komu dôverujú. Vyjadrenia ako „to by si neurobil“ alebo „nerozprávaj hlúposti“ si preto radšej odpusť. Môžeš človeka akokoľvek dobre poznať, byť si istý, že by to neurobil, ak ale trpí depresiou, nikdy tieto slová nepodceňuj. 

Nie vždy ľudia s depresiou tieto slová vyslovia, preto ak máš podozrenie, že tvoj blízky má takéto myšlienky, je lepšie na rovinu sa spýtať: „Máš samovražedné myšlienky?“, „Prečo myslíš na smrť?“, „Naozaj to chceš urobiť?“ Štúdie ukazujú, že oboznámenie sa s témou môže výrazne znížiť riziko, že svoje nápady uvedú aj do praxe. Akokoľvek sú myšlienky na samovraždu spomenuté, vždy, keď sa objavia, sú jasným znakom toho, že človek potrebuje odborníka čo najskôr. 

Je veľmi dôležité sa neustále stretávať s niekým, kto vyjadril samovražedné myšlienky, pretože nikdy nemôžeme vedieť, kedy sa človek s depresiou rozhodne tieto myšlienky uskutočniť. „Často, keď je osoba s depresiou na najnižšej úrovni, je menej pravdepodobné, že spácha samovraždu. Je to preto, že nie sú schopní prijať žiadny druh projektu, dokonca aj pokus o samovraždu, ktorý zahŕňa energiu, plánovanie a predvídavosť sa stáva ťažkým,“ hovorí Moretti. 

image

Vegetariáni sú náchylnejší na depresiu. Nie je to však z dôvodu, ktorý ti napadne ako prvý

Ľudia si s väčšou pravdepodobnosťou môžu siahnuť na život vo fáze zotavovania, keď sa zdá, že sa im nálada zlepšila, no zúfalstvo zostáva hlboké. Preto je na mieste veľká opatrnosť a nikdy neprestať byť ostražití, najmä v počiatočných fázach terapie. 

Balans 

Byť v blízkosti s niekým, kto trpí depresiou, je, samozrejme, ťažké. Možno vás prepadnú pocity bezmocnosti či smútku. V niektorých prípadoch sa môže stať, že by vás blízky mohol verbálne napadnúť a zamerať sa na vaše slabé, zraniteľné miesta, ale treba si uvedomiť, že to v skutočnosti nehovorí. 

Postarať sa o seba a zároveň ich podporovať je kľúčové. „Ak nie ste energickí, nemôžete dávať energiu ani ľuďom okolo vás. Dobiť energiu, ísť do posilňovne, dať si priestor alebo sa na chvíľu vzdialiť je základ,“ hovorí Moretti. Ak si dopraješ čas pre seba, neznamená to, že si sebecký či to, že by ste toho druhého opúšťali. Len vám to môže pomôcť byť viac nápomocní. Pretože ak sa necítiš ty sám dobre a v psychickej pohode, nemôžeš pomáhať ani druhým.  

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/ako-na-to, menuAlias = ako-na-to, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
16. apríl 2024 22:23