Leonardo da Vinci a jeho Mona LisaWikipedia

Používal ich aj da Vinci. Vedci objavili v renesančných maľbách prekvapivú ingredienciu, ktorú máš v chladničke aj ty

Miroslav Kamody04.04.2023., 10:00h

Pre teba najlepšie jedlo na raňajky, pre renesančných umelcov spôsob, ako zachovať svoje diela. Vedci objavili v maľbách prekvapivú ingredienciu.

Vedci sa podrobne pozreli na jedny z najslávnejších malieb v histórii ľudstva a odhalili veľmi zaujímavé zistenie. Ako informuje portál Business Insider, odborníci zistili, že maliari ako Leonardo da Vinci, Sandro Botticelli a ďalší renesanční majstri zrejme experimentovali s primiešaním vaječného žĺtka do olejovej farby.

A mali na to dobrý dôvod - zrejme chceli, aby ich obrazy odolali vlhkosti a zároveň tak zabránili vráskam a zažltnutiu. Výskum maliarskych zvykov majstrov „môže zlepšiť ochranu neoceniteľných umeleckých diel,“ uviedla štúdia publikovaná v Nature Communication.

Muža infikovala huba napádajúca rastliny: Ide o prvý prípad prenosu na človeka. Museli ho previezť do nemocnice

Zrejme to bol úmysel

O tom, že v majstrovských dielach boli detegované proteínové zvyšky, sa vedelo už pomerne dlho, najnovšia štúdia však ukazuje, že zahrnutie vajec bolo s najväčšou pravdepodobnosťou úmyselné.

V štúdii odborníci zistili, že pridávanie vajíčok do olejomaľieb „pôsobí ako antioxidant a spomaľuje nástup vytvrdzovania“. Inými slovami, táto kombinácia pomáha zastaviť degradáciu farby, vďaka čomu mali mať obrazy omnoho lepšiu trvanlivosť.

Mona Lisa

Wikipedia

"Existuje o tom veľmi málo písomných zdrojov a doteraz sa nevykonala žiadna vedecká práca, ktorá by túto tému preskúmala do takej hĺbky," povedala pre CNN autorka štúdie Ophélie Ranquet z Inštitútu strojárstva a mechaniky na Technologickom inštitúte v Karlsruhe v Nemecku.

Potláčajú vodu absorbovanú v nátere

"Naše výsledky ukazujú, že aj s veľmi malým množstvom vaječného žĺtka môžete dosiahnuť úžasnú zmenu vlastností v olejovej farbe, čo dokazuje, ako to mohlo byť prospešné pre umelcov."

Cena za vajcia prudko vzrástla. Ide o prirodzenú odpoveď na infláciu alebo je umelo nastavená?

Pri skúmaní účinkov použitia bielkovín vaječného žĺtka v oleji vedci zistili, že vaječné bielkoviny potláčajú vodu absorbovanú v nátere vo vlhkom prostredí.

Kým obrazy zaschli, pomohli tiež zabrániť žltnutiu a vráskam – „problému, s ktorým sa stretol aj Leonardo da Vinci,“ zistila štúdia. „Umelci nám dali príležitosť obdivovať ich majstrovské diela dodnes,“ uvádza sa v štúdii.

18. apríl 2024 19:39