Historický objav: Zlatokop na Klondiku našiel unikátnu zachovalú múmiu pravekého zvieraťa.Facebook/Jeffrey Bond

iDnes.czkov29.06.2022., 08:00h

Mimoriadny nález sa podaril zlatokopovi na Klondiku na severozápade Kanady. Pri práci objavil vzácne zachovalú múmiu mamutieho mláďaťa, ktoré zahynulo pred viac ako 35 tisíc rokmi.

Podľa kanadských paleontológov ide o jeden z najvýznamnejších nálezov z doby ľadovej na severoamerickom kontinente. Asi 140 centimetrov veľké zviera sa v permafroste zachovalo takmer nedotknuté vrátane kože a srsti.

Podľa odborníkov ide o asi mesiac starú samičku mamuta srstnatého (Mammuthus primigenius), ktorá zrejme zahynula po tom, čo uviazla v bahne.

Mamutie mláďa

„Je bezchybná a nádherná,“ radoval sa z nálezu pre stanicu CBC paleontológ Grant Zazula. „Má chobot. Má chvost. Má krásne malé uši. A koniec chobotu, ktorý mohla využívať na trhanie trávy,“ povedal vedec.

„Toto je niečo, o čom som vždy sníval, vidieť jedného tvárou v tvár. Tento týždeň sa tento sen naozaj splnil," dodal.

Ľudstvo zrejme došlo do bodu zlomu. Smrtiaca baktéria začína byť odolná voči všetkým antibiotikám

Mamut sa našiel v areáli zlatej bane Eureka Creek na území domorodého národa Tr'ondek Hwëch'in a jeho zástupcovia dali mláďaťu meno Nun cho ga, čo znamená „mláďa veľkého zvieraťa“.

Podľa Zazulu je to iba druhýkrát, čo sa podarilo objaviť celé telo mamutieho mláďaťa. Prvý objav sa podaril v roku 2007 na Sibíri. Zazula si myslí, že Nun cho ga mala pravdepodobne 30 až 35 dní, keď zomrela.

Paleontológ sa venuje výskumu doby ľadovej na Yukone už od roku 1999. Pre národ Trʼondëk Hwëchʼin, na ktorého území sa mamutie máďa našlo bol objav rovnako dôležitý a vzrušujúci.

Nález takmer zničila búrka

„Všetci sme veľmi nadšení, vrátane starších a mnohých zamestnancov a členov," povedala Debbie Nagano, riaditeľka kultúrneho dedičstva Trʼondëk Hwëchʼin.

Historický nález sa udial práve počas národného dňa domorodých obyvateľov, čo je na Yukone štátny sviatok, takže keď Zazula dostal e-mail o náleze, pokúsil sa kontaktovať kohokoľvek, koho našiel v Dawson City, kto by mu mohol pomôcť.

Dvaja geológovia, jeden z Yukon Geological Survey a ďalší z University of Calgary, boli schopní dostaviť sa autom k potoku, preskúmať mláďa mamuta a urobiť kompletný geologický popis a odber vzoriek z lokality.

„A fascinujúce na tom je, že do hodiny ako tam prišli, sa otvorilo nebo, sčernelo, začali udierať blesky a padal dážď " tvrdí Zazula.

„Takže ak by sme to v tom čase neurobili, múmiu mohla zničiť búrka,“ uzatvára.

16. apríl 2024 23:58