Vedci objavili praveký herpes v 50-tisíc ročných kostiach neandertálcov.Brainee/Canva, Wikimedia/Cdc/dr. Erskine Palmer//

V kostiach neandertálcov starých 50-tisíc rokov objavili praveký herpes. Vedci ho chcú priviesť späť k životu

Michal Čiernik20.05.2024., 11:00h

Kosti ležali v sibírskej jaskyni v pohorí Altaj.

Vedci z Brazil‘s Federal University of São Paulo identifikovali zvyšky herpesvírusov, ktoré spôsobujú opary, sexuálne prenosný papilomavírus a adenovírus spôsobujúci prechladnutie v DNA dvoch mužov neandertálcov nájdených v ruskej jaskyni.

Tajomné relikvie a rituály. V tejto krajine sú stále prístupné obetné jaskyne strachu, ktoré majú ústiť priamo do pekla

Predchádzajúce teórie naznačovali, že neandertálci mohli vyhynúť práve kvôli vírusom a najnovšia štúdia môže byť prvou, ktorá by to mohla potvrdiť.

Chcú ich oživiť

Teraz tím výskumníkov dúfa, že syntetizuje vírusy a infikuje ľudské bunky v laboratóriu, aby zistil, ako sa správajú v porovnaní s ich súčasnými variantmi. „Tieto vírusy by potom mohli byť študované z hľadiska ich reprodukčných a patogénnych vlastností a porovnané so súčasnými verziami,“ povedal pre NewScientist Marcelo Briones, hlavný autor štúdie. Aj on sám je však voči výsledku skeptický, pretože získaná DNA je extrémne poškodená.

Tím našiel pozostatky neandertálcov v sibírskej jaskyni Chagyrskaya v pohorí Altaj. Doterajšia analýza potvrdila, že vírusy sa na kostru nedostali cez divú zver ani neskoršou manipuláciou moderných ľudí. Mali by teda pochádzať z dôb neandertálcov. „Naše údaje naznačujú, že tieto vírusy skutočne infikovali neandertálcov,“ povedal Briones.

Ich pozostatky  boli prvýkrát objavené v roku 2022 medzi deviatimi ďalšími. Všetky kostry pritom zdieľali rovnakú DNA, čiže boli príbuzní. Podľa vedcov sa vek nájdených neandertálcov pohyboval od detí a tínedžerov až po dospelých a predpokladá sa, že všetci zomreli v rovnakom čase. Nenašli však žiadne známky pochovávania.

Vedci teraz dúfajú, že ich nový objav DNA troch závažných chorôb by mohol konečne objasniť, čo viedlo k smrti tejto skupiny praľudí a aj k ich celkovému vyhynutiu.

16. jún 2024 13:22