Vedci sa dvadsať minút rozprávali s veľrybou.Unsplash/thomas-kelley/

Vedci sa dvadsať minút rozprávali s veľrybou. Podobne môžeme nadviazať kontakt aj s mimozemšťanmi, tvrdia

Michal Čiernik19.12.2023., 15:00h

Vrámci novej štúdie mali výskumníci polhodinovú debatu s 38-ročnou veľrybou menom Twain. Podľa nich by sme týmto spôsobom mohli kontaktovať aj mimozemské civilizácie.

V nedávnej štúdii publikovanej v recenzovanom časopise PeerJ sa spojili vedci z University of California, Davis, z the Alaska Whale Foundation, a lovci UFO zo SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence). Poslaním tejto bizarnej kombinácie bola komunikácia s veľrybami.

V prelomovom experimente viedol tím 20-minútový rozhovor s keporkakom menom Twain v jej vlastnom jazyku. Twain a vedci síce nehovorili o počasí ani o najnovších rybích klebetách – k tejto úrovni porozumenia máme ešte ďaleko. Čo sa však stalo, bolo napriek tomu pozoruhodné.

Rozhovor s veľrybou

Vedci sa plavili loďou pri pobreží Aljašky a do oceánu vyslali to, čo sa nazýva "kontaktný hovor", aby zistili, či nejaké veľryby zareagujú.

Kontaktné hovory sú podobné ľudskému pozdravu. „Veľryby ich používajú na privolanie iných veľrýb alebo na vzájomné informovanie sa o tom, kde sa nachádzajú,“ povedala pre Business Insider vedúca autorka Brenda McCowanová, profesorka na UC Davis.

Zásadný objav v peruánskej púšti. Vedci zrejme objavili najmasívnejšie zviera všetkých čias

„Sú jedným z najbežnejších signálov v rámci spoločenského zvukového repertoáru veľrýb,“ doplnil Fred Sharpe, spoluautor a hlavný vyšetrovateľ z Aljašskej veľryby Foundation, povedal pre Business Insider.

Twain samozrejme priplával k člnu a obišiel ho. Nasledujúcich 20 minút vedci vysielali rovnaké kontaktné volanie v 36 rôznych časoch a v rôznych intervaloch. Twain zakaždým odpovedala na volanie a dokonca sa jej reakcie presne zhodovali s intervalmi. „To znamená, že ak vedci počkali 10 sekúnd, kým znovu prehrali správu veľrybe, ona zasa počkala 10 sekúnd, kým odpovedala,“ povedala McCowan. Dodala, že tento typ porovnávania intervalov naznačuje, že Twain bol zapojený do zámernej výmeny.

Unsplash/nadia-levenets/

„Určite nás počul,“ povedal Sharpe a zdôraznil, že ich práca sa vykonávala na základe povolenia Národnej služby pre morský rybolov a čitatelia by to nemali skúšať doma (ani na mori). „Veríme, že ide o prvú takúto komunikačnú výmenu medzi ľuďmi a vráskavcami dlhoplutvými v ich "jazyku",“ uviedol McCowan vo vyhlásení.

Volania pochádzali od malej skupiny veľrýb, ktoré výskumníci zaznamenali len deň pred výskumom. V skupine bola aj Twain, takže je možné, že reagovala na svoj vlastný signál.

Čo to má spoločné s mimozemšťanmi?

Ukázalo sa, že správanie veľryby Twain by sa mohlo podobať tomu, ako môžu inteligentné mimozemské rasy hľadať ľudstvo, povedal Laurance Doyle, hlavný vyšetrovateľ inštitútu SETI a spoluautor článku. „Dôležitým predpokladom hľadania mimozemskej inteligencie je, že mimozemšťania budú mať záujem nadviazať kontakt a zacieliť tak na ľudské prijímače. Podobne ako Twain odpovedala na kontaktný hovor od vedcov,“ uviedol Doyle vo vyhlásení.

Unsplash/remi-boudousquie/

Doyle a jeho kolegovia zo SETI spolupracujú s odborníkmi na veľryby a zvieratá z UC Davis a Alaska Whale Foundation na vytvorení inteligentných filtrov, ktoré im pomôžu pri hľadaní mimozemskej inteligencie.

„Ak sú tam mimozemšťania, ktorý nám posielajú signály a snažia sa komunikovať, mohli by sme ich ľahko prehliadnuť, ak nevieme, čo máme hľadať,“ povedal Doyle pre Bussiness Insider.

Vedkyňa z NASA si myslí, že je na Venuši mimozemský život. Nachádzať sa má v nehostinnej atmosfére planéty

Zdokonalením týchto filtrov by ich vedci mohli použiť na identifikáciu inteligentných signálov z vesmíru v snahe nadviazať prvý kontakt s mimozemskou rasou. „Výskum veľrýb ukázal, že ak ste inteligentný, prichádza s tým aj zvedavosť a túžba nadviazať kontakt,“ povedal Doyle.

Vedci ďalej dúfajú, že podobný výskum môže byť vykonaný aj s inými inteligentnými zvieratami na Zemi. Ako príklad uviedli delfíny, mäsožravce, ktoré spolupracujú pri love, a iné vysoko spoločenské druhy, ako sú surikaty a slony.

28. apríl 2024 09:28