Vedci vytvorili biologických robotov z ľudských buniek.X /gizemgumuskaya/

Vedci vytvorili biologických robotov z ľudských buniek. Automaticky liečia rany a autonómne sa pohybujú

Michal Čiernik06.12.2023., 14:00h

Výskumníci skonštruovali malých robotov vyrobených z ľudských buniek, ktoré by mohli byť potenciálne použité na pomoc pri hojení rán, regenerácii tkaniva a dokonca aj pri liečbe chorôb. Invázii Borgov zo Star Treku alebo Replikátorov z populárneho seriálu Star Gate sa údajne báť nemusíme, roboti by sa mali totiž do 60 dní v tele úplne biologicky rozložiť.

Ako je podrobne uvedené v novej štúdii publikovanej v časopise Advanced Science, títo mnohobunkoví "anthroboti" už preukázali, že sa môžu pohybovať sami a pomôcť opraviť a obnoviť poškodené oblasti neurónov.

Doteraz boli títo bioboti schopní vykonávať podobné výkony iba v laboratórnom prostredí, konkrétne v len Petriho miske, ale napriek tomu je ich potenciál nepochybne ohromujúci.

Zo žabích buniek prešli k ľudským

Práca nadväzuje na predchádzajúci výskum, pri ktorom vedci vyvinuli prvé biologické roboty, nazývané „ xenoboty “, zo žabích kmeňových buniek.

VIDEO Vedci sa inšpirovali Terminátorom. Zostrojili robota, ktorý dokáže prechádzať medzi tekutým a pevným štádiom

Teraz sa zlepšili tým, že môžu urobiť to isté, ak nie lepšie, s bežnými ľudskými bunkami. To by mohlo lekárom umožniť použiť vlastné bunky pacienta na konštrukciu robotov, čím by sa znížili komplikácie, ako je napríklad odmietnutie cudzieho tkaniva telom.

Bunky z priedušnice

Výskumníci vytvorili antroboty pomocou dospelých ľudských buniek z priedušnice. Tieto bunky sú pokryté vláknami nazývanými riasinky, ktoré sa krútia a odpudzujú cudzí materiál. Rovnako dôležité je, že sa môžu zhlukovať a vytvárať mnohobunkové výrastky nazývané organoidy.

Využite tieto vlastnosti a máte kľúčové ingrediencie pre biologického robota. V laboratóriu výskumníci povzbudili bunky, aby vytvorili organoidy s riasinkami smerom von.

Počas dňa sa zhluky začali pomocou rias autonómne posúvať, pohybovali sa v priamych líniách, kruhoch no niekedy ostali len na mieste.

Hoci ich pohyblivosť je rôzna, skutočnosť, že sa bunky môžu zhlukovať do takejto formácie, znamená, že tieto bioroboty sa dokážu prakticky vyrobiť samé. „Antroboty sa sami zostavia v laboratórnej miske,“ vysvetlila spoluautorka Gizem Gumuskaya, syntetický biológ z Tufts, vo vyhlásení o práci. „Na rozdiel od Xenobotov nepotrebujú pinzetu ani skalpely, aby nadopudli požadovaný tvar,“ dodala vedkyňa.

Hoja rany

Na demonštráciu svojho terapeutického potenciálu výskumníci vypestovali 2D vrstvy ľudských neurónov, urobili v nich malé rezy, aby vytvorili rany, a umiestnili do blízkosti zhluky „superbotov“ antrobotov. Je pozoruhodné, že bez akéhokoľvek dodatočného genetického inžinierstva alebo programovania superboti pokračovali a pomohli neurónom sa znovu zaceliť.

Podľa vedcov majú obrovský potenciál. Na rozdiel od neživých robotov „bunky môžu medzi sebou komunikovať a vytvárať tieto štruktúry dynamicky“ a sú už naprogramované na vykonávanie biologických funkcií. Navyše sa bezpečne biologicky rozložia do 60 dní.

Tieto roboty sa nereprodukujú a zatiaľ nedokážu prežiť mimo laboratória. Takže šanca na nejaké nekontrolovateľné zamorenie je podľa vedcov nulová. Aj keď to znie ako klasický úvod nejakého sci-fi postapokalyptického filmu.

29. apríl 2024 19:57