Možno sme život na Marse objavili už dávno.Vikipedia/

Je možné, že život na Marse sme objavili už dávno. Potom sme ho ale zrejme omylom zabili

Michal Čiernik03.09.2023., 10:00h

Pri prvej povrchovej misii na červenú planétu sondy Viking 1 a Viking 2 mali vykonať prvé a zatiaľ aj jediné biologické testovanie vzoriek priamo na Marse. Počas týchto experimentov na detekciu života v pôde však mali potencionálne organizmy nedopatrením zlikvidovať.

Pri všetkých našich doterajších prieskumoch Marsu sa nenašli žiadne dôkazy, ktoré by mohli tvrdiť, že sme definitívne našli život. Paradoxne najbližšie boli v sedemdesiatych rokoch pristávacie moduly programu Viking, keď ako prvé bezpečne pristali na červenej planéte a preskúmali ju.

Astrobiológ Dirk Schulze-Makuch z Technickej univerzity v Berlíne poukazuje na možnosť, že v jednej zo vzoriek, ktorú moduly skúmali, život zrejme existoval. Pri snahe ho objaviť ho však náhodou zabili. Podľa neho mohol byť experiment na zistenie mikrobiálneho života na Marse smrteľný.

Program Viking

Keď v roku 1976 pristáli na Marse dva pristávacie moduly Viking, mali zoznam úloh, ktoré museli splniť. Jednou z nich bolo vykonať súbor experimentov navrhnutých na testovanie biologických stôp v marťanskej pôde, mali nájsť molekuly, ktoré naznačujú prítomnosť života.

Jeden z týchto experimentov našiel zlúčeniny na báze chlóru. V tom čase bol ale tento výsledok interpretovaný ako kontaminácia čistiacimi tekutinami, a teda nulová detekcia biologických znakov.

Modul Viking 2 na Marse

Vikipedia/

Teraz však vieme, že táto zlúčenina bol chloristan, ktorý sa na Marse vyskytuje pôvodne. Chloristan je však extrémne horľavý a sonda Viking zahrievala vzorky z marťanskej pôdy na 500 stupňov. S chloristanom v zmesi by boli citlivé organické molekuly pravdepodobne hneď po zahriatí zničené.

Utopili sme ich

Schulze-Makuch si však myslí, že okrem toho aj ďalšie experimenty, ktoré zahŕňali testovanie vzoriek s kvapalinou, mohli potencionálny život zabiť. V tom čase sme predpokladali, že život na Marse bude ako život na Zemi a bude sa mu dariť v prítomnosti vody. Ako uvádza vedec, odvtedy sme zistili, že život dokáže prosperovať aj v extrémne suchých podmienkach.

Nič podobné si ešte nikdy nepočul. NASA zverejnila zvuky prachového diabla na Marse

Akonáhle by sme tieto podmienky radikálne zmenili, prosperovanie života by sme mohli veľmi rýchlo zastaviť. „Čo by sa stalo, keby ste tieto mikróby prispôsobené na sucho poliali vodou? Technicky by sme povedali, že sme ich hyperhydratovali, ale zjednodušene by sme ich jednoducho utopili,“ vysvetľuje  Schulze-Makuch.

Doteraz to boli jediné špecializované biologické experimenty vykonané na Marse. Schulze-Makuch už v roku 2007 navrhol, že Mars môže hostiť život prispôsobený extrémnemu suchu, ktorý obsahuje peroxid vodíka.

Spolu so spoluautorom tejto hypotézy Joopom Houtkooperom tvrdili, že výsledky z misie Viking ich domnienky nevyvracajú. „Aby sme otestovali túto a ďalšie hypotézy, potrebujeme novú misiu na Mars venovanú predovšetkým detekcii života,“ uzatvára Schulze-Makuch.

ANKETA
Myslíš si, že existuje na Marse nejaká forma života?

28. apríl 2024 09:30