V priebehu 300 miliónov rokov sa majú kontinenty opäť spojiť.Unspalsh.com/javier Miranda/

Vedci priblížili, ako bude vyzerať Zem v budúcnosti. Skloňuje sa slovo superkontinent

Michal Čiernik08.10.2022., 15:00h

V priebehu nasledujúcich 300 miliónov rokov sa všetky kontinenty Zeme rozbijú a vytvoria nový superkontinent. Tichý oceán má zaniknúť.

Nová štúdia vedcov z Curtin University, publikovaná v National Science Review, odhaľuje geologickú budúcnosť našej planéty. Tvrdí, že v priebehu nasledujúcich 300 miliónov rokov sa všetky kontinenty spoja do jedného s názvom Amasia. „Za posledné dve miliardy rokov sa kontinenty Zeme zrazili a vytvorili superkontinent každých 600 miliónov rokov, známy ako cyklus superkontinentov,“ uviedol hlavný autor štúdie Chuan Hung. „To znamená, že súčasné kontinenty sa majú o niekoľko stoviek miliónov rokov spojiť opäť.“

Vedci počítajú s dvoma hlavnými scenármi

Na stanovenie časového rámca výskumníci použili 4D geodynamické modelovanie zemských tektonických platní. Snažili sa zistiť, prečo sa predchádzajúce superkontinenty formovali úplne odlišným spôsobom. Vedci počítajú s dvoma hlavnými scenármi, introverzie a extroverzie. Spôsob introverzie vznikne, keď sa kontinenty zatvoria nad nad vnútorným oceánom, ktorý sa vytvoril, keď sa predchádzajúci superkontinent rozpadol. Ide o Atlantický a Indický oceán. Extroverzia je zase opačný spôsob, pri ktorom sa kontinenty spoja nad vonkajším bývalým superoceánom.

Ako boli vytvorené kontinentny na starovekej Zemi? Tvar planéty formovali meteority, tvrdia vedci

Zaniknúť má Tichý oceán

Vedci zistili, že sila oceánskej litosféry určuje, aká forma zhromažďovania nastane. Podľa toho dospeli k záveru, že za ďalší superkontinent bude zodpovedná extroverzia. V tomto prípade je bývalým superoceánom Tichý oceán, predtým známi ako superoceán Panthalassa, ktorý obklopoval Pangeu.

To, ako si ničíme planétu, vidno aj z vesmíru. Astronaut tvrdo konfrontoval francúzskeho prezidenta

„Výsledný nový superkontinent už dostal názov Amasia. Veríme totiž, že sa Tichý oceán sa uzavrie a Amerika sa zrazí s Áziou,“ povedal Huang. „Očakáva sa, že v tejto dôležitej udalosti na Zemi zohrá úlohu aj Austrália, ktorá sa najskôr spojí s Áziou a potom, a potom spolu s ňou narazia do Ameriky.“ Stále je to len jedna z mnohých hypotéz týkajúcich sa posunu kontinentov, vrátane modelu Pangea Proxima , ktorý naznačuje presný opak a čiže namiesto Tichého sa kontinenty spoja cez Atlantický a Indický oceán.

19. apríl 2024 16:34