Vedci objavili rastlinu, ktorá dokáže prežiť na Marse.Twitter.comjulietaj/

Farmárčenie na Marse môže byť realitou. Vedci zistili, ktorá rastlina dokáže prežiť na červenej planéte

Michal Čiernik22.08.2022., 11:00h

Ikonická scéna z filmu Marťan, v ktorej Matt Damon pestoval zemiaky na povrchu červenej planéty, sa môže stať realitou. Vedci objavili rastlinu, ktorá dokáže prežiť na Marse.

Ľudstvo je zase o krok bližšie ku kolonizácií vesmíru. Nová štúdia zverejnená v PLOS One opisuje kŕmnu plodinu, ktorá je schopná prežiť aj v nehostinnej sopečnej pôde, podobnej tej na Marse. Červené kamene a prach neobsahujú žiadne organické látky, užitočné mikróby a sú plné solí a minerálov, kvôli ktorým väčšina rastlín nedokáže prežiť.

Lucerna siata by však tento problém mohla vyriešiť. Získať presnú zhodu pre regolit na Marse je zložité, ale výskumníci dali dohromady najlepšiu kombináciu, ktorú mohli, predtým, ako v nej otestovali rôzne semená. Zistili, že lucerna bola schopná rásť rovnako zdravo ako v zemskej pôde, a to bez akýchkoľvek ďalších hnojív.

Rast lucerny v čadičovej pôde simulujúcej regolit alebo záhradnej pôde zalievanej (A) sladkou vodou alebo (B) filtrovanou bioodsolenou vodou.

Journals.plos.org/pooja Kasiviswanathan A Kol. 2022/

„Prvýkrát uvádzame integrované použitie biohnojiva a mikróbov na účinné spracovanie čadičovej regolitovej pôdy a simulantov slanej vody pre vhodné zdroje, ktoré podporujú rast rastlín,“ píšu výskumníci vo svojej práci.

Simulovaný marťanský regolit bol potom testovaný s lucernou pridanou ako hnojivo. Do nej zasiali semená rastlín ktoré rýchlo rastú a nepotrebujú extra špeciálne podmienky. V simulovanej marťanskej pôde s pridaným hnojivom z lucerny, bola úspešne vypestovaná okrúhlica, reďkovka a šalát.

Má to však háčik

Na pestovanie Lucerny bola potrebná aj sladká voda. Na základe ďalších experimentov si tím myslí, že slaná voda dostupná na Marse by mohla byť ošetrená určitým typom morských baktérií a potom filtrovaná cez sopečnú horninu, aby sa vyrobila sladká voda potrebná na rast plodín.

Rast rastlín rokrúhlice a reďkovky (po 6 týždňoch) v bazaltovej regolitovej pôde ošetrenej lucernou zalievanej filtrovanou alebo nefiltrovanou bioodsolenou vodou.

Journals.plos.org/pooja Kasiviswanathan A Kol. 2022/

Okrem toho však zostáva ešte veľa otázok, na ktoré treba odpovedať. Je pravdepodobné, že keď sa konečne dostaneme na červenú planétu, povrchový regolit nebude presne taký, aký vytvorili vedci pre túto štúdiu, uvádza ScienceAlert. V simulovanej pôde totiž chýbali niektoré toxické soli chloristanu, ktoré by bolo potrebné nejako odstrániť z marťanskej pôdy.

Sex vo vesmíre je logistická nočná mora. Vedci a astronauti hovoria o radovánkach mimo Zeme

Jednoduché a efektívne experimenty v tejto štúdii však poskytujú vedcom a astronautom dobrý odrazový mostík v pestovaní plodín na nehostinných planétach. „Táto štúdia znamená, že na dlhodobé účely je možné spracovať pôdu a vodné zdroje dostupné na Marse  na farmárčenie, a tým zabezpečiť sebestačnosť ľudských misii a trvalých sídel,“ uvádzajú výskumníci.

19. apríl 2024 04:54