? Zhrnutie pre tých, ktorí rýchlo scrollujú:
- Eseje písané AI často obsahujú podozrivé znaky, od chýbajúcich odstavcov až po prehnane dokonalú gramatiku.
- Študenti sa prezradia aj tým, že nevedia spraviť „—“ alebo že ich text znie až príliš akademicky.
- Niekedy sa v práci objavia falošné citácie či dokonca zvyšky promptov z chatu.
- Podľa Massara AI berie študentom možnosť nájsť vlastný hlas a rozvíjať kreativitu.
Keď sa v roku 2023 začali masovo používať aplikácie ako ChatGPT, vysoké školy naprieč svetom zasiahla vlna podvádzania. Mark Massaro, ktorý roky učí angličtinu na Florida Southwestern State College, hovorí, že dnes už bežne z 25 študentov hneď piati odovzdajú texty, ktoré nesú jasné znaky AI, píše portál Gizmondo.
Zo začiatku si pomáhal detektormi umelej inteligencie, no tie sú nepresné a univerzita ich zakázala používať, pretože nahrávanie študentských prác do aplikácií by bolo porušením ich súkromia. Dnes sa tak spolieha už len na vlastné skúsenosti a zostavil si zoznam typických „stopiek“. A ty by si ich mal rozhodne poznať, najmä ak si v škole plánuješ pomáhať s AI.
Ako ťa učitelia odhalia?
1. Príliš veľa „—“ pomlčiek: „Ak je text plný pomlčiek, je to jasný signál,“ vysvetľuje Massaro. Jeho trik? Zavolá študenta k stolu a požiada ho, aby na počítači napísal dlhú pomlčku - väčšina nevie, ako to spraviť.
2. Žiadne odstavce: Texty z chatu sa často skladajú z dlhých blokov bez odsadenia, čo pri štandardných esejách nikto nerobí.
3. Dokonalá gramatika, nulová hĺbka: Esej môže znieť perfektne, ale chýba jej obsah. „Uniformná dĺžka viet a odstavcov, rytmický, mechanický tón a hyperformálny štýl,“ opisuje Massaro typický AI-rukopis.
4. Žiadna stopa v procese: Študent sa nezúčastní na písaní draftov, recenzných hodnotení a ani na konzultáciách. V jeho texte sa pritom zrazu objaví nezvyčajne sofistikovaná slovná zásoba.
5. Neosobné reflexie: Pri osobných zadaniach je rozdiel jasný. Kým reálny študent spomenie napríklad brigádu v obchode, AI ostane v rovine abstraktných fráz o „priateľstve“ či „ľudskosti“.
6. Zabudnuté prompty: Niektorí študenti dokonca odovzdajú text aj so zvyškom zadania, ktoré vkladali do chatu.
7. Falošné citácie: Najväčší problém sú „vymyslené“ zdroje. Profesor tak musí kontrolovať akademické databázy a zisťovať, či články a knihy vôbec existujú.
Tvrdé konfrontácie aj sklamanie
Masaro priznáva, že rozhovory so študentmi nie sú príjemné. Často však vinníci rýchlo priznajú, že podvádzali, alebo radšej na jeho mail vôbec neodpovedia.
Najviac ho však trápi iná vec: „Toto je čas, kedy by mali študenti objavovať svoj hlas. Namiesto toho nechajú rozprávať umelú inteligenciu,“ hovorí. Práve preto by si sa mal aj ty s blížiacim sa novým semestrom reálne zamyslieť, aký má zmysel používať umelú inteligenciu, keď sa máš reálne niečo naučiť.