Najskôr dobré správy. Šanca, že sa s vami výletná loď potopí, je veľmi malá. V rozmedzí rokov 1980 až 2012 sa tento scenár udial len 16-krát, čo hovorí v prospech bezpečnosti lodnej prepravy. Costa Concordia so štatistikou nehodovosti trochu zamávala, ale v porovnaní s leteckou dopravou si výletné lode stále vedú veľmi dobre, píše sa na portáli iDnes.
Pravda, niečo iné je stroskotanie a nabehnutie na plytčinu. Od roku 1972 postihlo 98 výletných lodí. Naposledy sa takýto incident odohral v marci 2019, keď mala výletná loď Viking Sky v nórskom pobreží problémy s motorom. Pre rozbúrené vlny museli z paluby núdzovo zachrániť 400 ľudí, z ktorých 28 skončilo v nemocnici.
Na lodiach sa zomiera
Ročne sa s troma stovkami najväčších lodí vydá na plavbu okolo 24 miliónov ľudí a niektorí z nich sa nedoplavia do cieľa. Zomrú. Nič drastické, väčšinou práve na mori ich zastihnú dôsledky dlhodobých ochorení, zomrú na vysoký vek či na infarkt. Mimochodom, priemerný vek pasažierov je necelých 48 rokov.
Ako často k úmrtiu dochádza? Spoločnosti, ktoré výletné lode prevádzkujú, sa pochopiteľne pokúšajú tieto čísla držať pod kontrolou. Informácie sa pohybujú od troch úmrtí za mesiac až k trom týždenne. Na flotilu, kde je 300 plavidiel a ohromný počet pasažierov, to nie je štatisticky výrazné. Kde je teda problém? Vzhľadom na počet lodí, frekvenciu incidentov s úmrtiami a množstvom kajút na každej lodi, a rovnako s ohľadom na prevádzkový vek plavidiel, existuje značne veľká pravdepodobnosť, že budete ubytovaní v kajute, kde už kedysi niekto zomrel.
Morbídnu tému smrti na lodiach, ktorú si väčšina spája s možno až príliš pokojnou dovolenkou, ešte trochu rozvedieme. V prípade, že k úmrtiu dôjde, má už posádka lode dopredu nacvičený postup. Aby nevznikla panika medzi cestujúcimi, nesie celá akcia aj krycie pomenovanie: operácia Jasná hviezda. Potom, čo zosnulého skontroluje palubný lekár, ktorý vystaví list o prehliadke tela a úmrtný list, zamieri telo vo vreci na mŕtvoly do márnice.
Áno, plávajúce ostrovy šťastia a radosti, výletné lode, majú nariadené disponovať niekde v podpalubí márnicou, telá zosnulých sú v nej uložené až do zakotvenia. Jej veľkosť sa odvíja od veľkosti lode a očakávanej dĺžky plavby. V extrémnych prípadoch, napríklad pri zlyhaní chladenia v márnici, sa využívajú prázdne mrazničky.
Tí, čo zmizli
Správy o úmrtiach na palubách lodí sú svojím ponurým spôsobom upokojujúce. O niečo horšie je to s ľuďmi, ktorí počas plavby na voľnom mori „len tak“ zmiznú. Na mysli, samozrejme, nemáme nešťastníkov, ktorí sa náhodou prepadnú cez zábradlie. Takých prípadov býva podľa údajov asociácie Cruise Lines International priemerne 19 každú sezónu, s priemerom ôsmich úmrtí ročne. V tomto prípade aspoň vieme, čo sa im stalo.
Horšie je to s tými, ktorí zmiznú bez svedkov a bez stôp. Nemusí za tým byť nič záhadné, ich nešťastný pád cez palubu napríklad len nemuseli zachytiť všadeprítomné bezpečnostné kamery, aj keď im hypoteticky niekto mohol k nešťastiu pomôcť. Od roku 2000 bolo napočítaných cez 200 takýchto neuzatvorených prípadov, pričom asi najčernejším bol v tomto smere rok 2012. Vtedy z výletnej lode zmizlo 23 pasažierov za jedinú sezónu.
Divné je pritom neproporčný výskyt takých udalostí na jednotlivých linkách. Napríklad na 24 lodiach spoločnosti Royal Carribean zaznamenali za posledných 13 rokov „len“ 39 takýchto prípadov, zatiaľ čo na siedmich lodiach Carnival Cruise ich bolo 94. Pre Carnival Cruise je to, samozrejme, dosť nepekná reklama, keďže práve na plavidlách tejto spoločnosti sa odohralo každé druhé nevysvetlené zmiznutie. Dodajme, že sa zmiznutia týkajú častejšie mužov než žien, a že sa odohrávajú posledný deň alebo noc celej plavby, kedy sa búrlivo popíja a oslavuje.
Násilie a vraždy
Ženy sú vystavené iným rizikám. Výletné lode, chaotické prostredie potemnených koridorov chodieb, zdanlivo oddelený svet kajút pasažierov a posádky, nahrávajú sexuálnym útokom. „Len v roku 2016 evidovala americká FBI na týchto veľkých plavidlách 96 kriminálnych deliktov, pričom 62 z nich spĺňalo právnu definíciu znásilnenia.“
Len minimum prípadov sa podarilo vyriešiť a páchateľa zadržať. Zo štatistík FBI vyplýva, že doterajšia objasnenosť sexuálnych útokov na palubách zaoceánskych lodí sa pohybuje okolo siedmich percentách, pri spáchaných vraždách je to okolo šesť percent.
Vraždy? Áno, aj k tým na palubách dochádza. Tu sa navyše štatistiky prevádzkarov jednotlivých liniek snažia nepeknú realitu znejasniť, obete vrážd vedú v spoločnej kolónke spolu so samovraždami. V hrubých číslach, na všetkých 300 lodiach, je to okolo 30 prípadov ročne.
Veľké množstvo odpadu
Výletné lode navyše produkujú extrémne množstvo odpadu. Priemerná loď s 3 000 pasažiermi na palube vyprodukuje okolo 570 až 795 tisíc litrov polotekutej močovky a exkrementov týždenne. Je v tom úplne všetko, od odpadov z kuchyne cez vlasy a chlpy v umývadle či v sprche až po to, čo spláchnu, teda skôr podtlakovo vtiahnu, toalety do lodnej kanalizácie a zberných nádrží. A potom? Hoci mnoho výletných lodí inštalovalo pokročilé systémy čistenia odpadových vôd, je rutinnou praxou vypúšťanie tohto odpadu priamo do mora.
Aj keď objem fekálií vypustený do mora je ohromný, je to stále menšia časť. Lodné motory tých najväčších plavidiel totiž denne produkujú rovnaké množstvo oxidu siričitého ako 13,1 milión automobilov denne.
Odstaviť na 24 hodín z prevádzky napríklad Sapphire Princess, linkovú výletnú loď na Aljašku, by bolo rovnaké, ako nechať dva dni za sebou v garážach všetky autá so spaľovacími motormi, koľko ich v Česku máme. Alebo ešte inak, zastaviť všetky veľké výletné lode sveta na jediný deň by prostrediu prinieslo tú istú úľavu, ako keby v Česku dva roky nejazdilo žiadne auto.
Čerstvý vánok sa teda na palube výletných lodí nevyplatí hľadať. Plavidlo sa totiž vznáša na vlnách obklopených oparom toxických splodín z vlastných motorov, ktoré denne zhltnú aj 300 tisíc litrov nie práve akostného paliva. Kvalita ovzdušia je tu niekedy až 20-krát horšia než pri diaľničných cestách či magistrálach veľkomiest.
Ľudskému zdraviu nemusí prospieť ani pobyt vnútri lode. Najčastejšou prevádzkovou poruchou je obyčajná porucha kanalizácie, vo februári 2013 napríklad viedla taká „banálna porucha“ k evakuácii výletnej lode Carnival Triumph v Mexickom zálive, dochádza aj k požiarom a výbuchom. V priemere je to ročne 26 lokalizovaných požiarov a 92 technických porúch, ktoré majú za následok zranených pasažierov. Ročne je pri nich zranených niekoľko desiatok pasažierov ľahko, okolo desiatky vážne. Riziko, že jedným z nich by ste sa stali aj vy, je pri existujúcom počte cestujúcich okolo 0,0002 percent, teda malé.
O dosť väčšie nebezpečenstvo je, že s vaším zdravím počas plavby zakolíše lodná kuchyňa. Podľa údajov amerického Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb sa za obdobie 2008 až 2014 nakazilo gastrointestinálnym ochorením vyše 129 tisíc pasažierov.
Typické sú nákazy, tzv. norovírusy, spôsobujúce epidemickú akútnu gastroenteritídu. Počas niektorých plavieb sa nič také neprihodí, inokedy ale „podľahne“ nekvalitne skladovaným potravinám tretina cestujúcich. Od roku 2019, kedy hygienici zahájili prísnejšie kontroly, majú byť podobné prípady menej časté.
Portál iDnes.cz patrí pod vydavateľstvo Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.sk