Za leteckou prepravou tohto vzácneho nákladu stála spoločnosť Cargo-partner.
Na prepravno-logistickú spoločnosť sa obrátil súkromný klient s výnimočnou požiadavkou - preniesť katanu z mesta Seki do Bratislavy. A keďže sa na tento druh tovaru vzťahujú veľmi prísne japonské zákony a podmienky, šlo o mimoriadne náročnú operáciu.
Zaujímavý bol pritom už len proces exportného vyclenia ešte v Japonsku. „Keďže čepeľ meča je vyrobená zo špeciálneho materiálu, ktorý pri dotyku oxiduje, kováč spolu so zástupcom nášho partnera priniesol niekoľko dní pred samotnou prepravou meč na prehliadku colníkom,“ priblížil priebeh príprav na vývoz katany Tibor Majzún, výkonný riaditeľ prepravnej spoločnosti.
„Následne ho vzal nazad do svojej dielne, kde opätovne ošetril čepeľ, aby na nej neboli žiadne odtlačky a meč zabalil. Krabica sa už viac neotvárala, my sme zabezpečili len jej bezpečné zabalenie do dreveného boxu, aby sa vzácna zásielka po ceste nepoškodila,“ spomenul ďalej.
Katana na mala však na svojej ceste ďalší významný problém. „Európske letecké spoločnosti považovali meč za zbraň, nie za zberateľský predmet. Letisko vo Frankfurte, ktoré pri preprave z Japonska väčšinou využívame, sme tentokrát nemohli použiť z rovnakého dôvodu,“ objasnil situáciu Tibor Majzún.
Spoločnosti sa však nakoniec podarilo zorganizovať let s inou trasou - šlo sa do Viedne s medzipristátím na Taiwane. Z Viedne meč už bez výraznejších ťažkostí poputoval rovno do rúk spokojného zákazníka. Spoločnosť cargo-partner taktiež avizovala, že o rok bude podnikať rovnakú „expedíciu“ s katanou, dokonca pre rovnakého klienta.
Katana majstra Kanefusu-a
Katany zohrávajú v japonskej histórií veľmi dôležitú úlohu - a rovnaká vážnosť sa prechováva aj k tým, ktorí katany vyrábajú. Majstri kováči, ktorí vyrábali meče pre samurajov, nevyrábali len zbrane. Katana pre týchto bojovníkov predstavovala symbol ich autority, cti a bola aj „duchom bojovníka“.
Mesto Seki v tejto histórii zohráva taktiež významnú rolu. Ako svoju základňu si ho totiž ešte pred 700 rokmi vybral majster Motoshige, ktorý si tam založil dielňu. Dôvodom bol hojný výskyt surovín potrebných pre výrobu zbrane. V tejto tradícií pokračuje aj majster Kanefusu, ktorý predstavuje už 25. generáciu klanu - vyrobil tiež katanu, ktorá putovala do Bratislavy.
Tento majster-kováč meče vyrába stále za pomoci tradičných techník. Katanu, ktorá sa priniesla na Slovensko, vyrobil z 20 tisíc vrstiev materiálu „Tamahagane“.
Prepravná spoločnosť
Cargo-partner sa okrem služieb leteckej prepravy zásielok s vysokou hodnotou zameriava aj na transport živých zvierat či tovaru citlivého na teplo. Má za sebou už 40 rokou odborných znalostí, čo sa týka informačných technológií a funguje od roku 1983.
O úspešnosti prepravnej spoločnosti vypovedá aj fakt, že len za rok 2021 vygenerovala zisk 1,8 miliárd eur a za rok 2022 to bolo 2,05 miliárd eur. Celosvetovo dáva prácu viac než 4 tisíc ľudí.