V šiestom ročníku anticeny vyhlásila iniciatíva Sexistický kix výsledky v bratislavskej A4 – Priestore súčasnej kultúry. Urobila tak v týždni, v ktorom sa začína 16 dní aktivizmu proti násiliu páchanému na ženách (25. novembra – 10. decembra 2023).
V šiestom ročníku bolo nominovaných 102 reklám. Do hlasovania sa zapojilo spolu 1918 ľudí, ktorí rozdali 35 255 dislajkov.„Verejnosť dala množstvo hlasov reklamám, ktoré obsahovali prvok sexualizácie. Ten sa často objavuje v prvoplánových vizuáloch, ktoré od sexualizácie mylne očakávajú zvýšenie predaja. Zadávatelia si však neuvedomujú, že sex nepredáva. Na prvých priečkach sa umiestnili aj reklamy, ktoré obsahovali prvky násilia,“ uviedla Michaela Jankovičová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.
Reklama, ktorá spája sexizmus, rasizmus a kolonializmus
Podľa deväťčlennej odbornej poroty si anticenu najviac zaslúžila reklama cestovnej kancelárie BUBO. Video, v ktorom majiteľ firmy Ľuboš Fellner ukazuje na skupinu žien a pozýva mužov z Európy do Afriky, údajne po odpore zo strany verejnosti stiahli. Zostalo však zverejnené na facebookovej stránke firmy, a preto sa ocitlo aj medzi nomináciami. K videu pribudli aj ďalšie spôsoby nevhodnej propagácie služieb, ktoré agentúra ponúka.
„Biely pán prišiel navštíviť domorodé obyvateľky, predvádza ich svojej spoločnosti a ponúka ďalším bielym pánom. Navzájom sa tu znásobuje intenzita sexizmu s rasizmom, povýšeneckým kolonializmom a hodnotiacim mužským pohľadom,“ povedala porotkyňa Jana Cviková z feministickej organizácie ASPEKT.
V shortliste piatich reklám, o ktorých porota rozhodovala, boli okrem cestovnej kancelárie BUBO aj vizuály Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, Alarmy & kamery, Dráčiku a DeutschMann Internationale Spedition.
Verejnosť hlasovala inak
Verejnosť rozdala najviac dislajkov podniku Menssion Barbershop MT (predtým On Edge Martin - Barber shop, nominovaný pod týmto názvom). Proti vizuálu zadávateľa Menssion Barbershop MT sa vyslovilo 38,6 percent ľudí zapojených do hlasovania o anticene. Reklama zobrazuje proces holenia, v ktorom je polonahá žena v neprirodzenej sexualizovanej pozícii. Zároveň ukazuje nerovný vzťah zákazníka a holičky, ktorá pôsobí, akoby mu mala poskytovať aj iné služby ako úpravy brady.
V zozname prvých piatich reklám, ktorým verejnosť dala najviac dislajkov, sa za Menssion Barbershopom MT umiestnili nominácie zadávateľov: Umyjeme.top, Alarmy & kamery, cestovná kancelária BUBO a Qwerty bikelife.
Kumšt bez sexizmu
Ocenenie Kumšt bez sexizmu odovzdala iniciatíva spoločnosti Slovak Telekom za kampaň súvisiacu s minuloročnými tragickými udalosťami v Teplárni. Cena sa udeľuje za reklamu, ktorá podporuje diverzitu a inklúziu.
V aktuálnom ročníku si cenu odniesla spoločnosť Slovak Telekom za reklamu Čakanie na odpoveď. „Reklama od Slovak Telekomu otvorene zobrazila obavy, ktoré LGBTI+ ľudia na Slovensku každodenne pociťujú v dôsledku teroristického útoku na Zámockej ulici. Pri príležitosti výročia tejto bolestivej udalosti firma priniesla silné, dôležité a citlivo podané posolstvo, ktoré poukazuje na to, že každý človek má právo na život v bezpečí a rešpekt. Oceňujeme aj to, že Slovak Telekom neostal iba pri slovách, ale aj finančne podporil organizácie, ktoré pomáhajú presadzovať práva LGBTI+ ľudí na Slovensku,“ uviedol kolektív iniciatívy v odôvodnení rozhodnutia venovať ocenenie Telekomu.
Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Od roku 2021 funguje samostatne a rovnomennú anticenu Sexistický kix organizuje ako občianske združenie Bez sexizmu.
Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.