TikTokBrianee x Canva
StoryEditor

Najznámejší slovenskí influenceri zavádzajú fanúšikov. Len štvrtina z nich poctivo označuje všetky spolupráce

Miroslav Kamody18.06.2024., 10:00h

Spolupráce influencerov sú v poriadku, pokiaľ ich majú jasne označené. Väčšina tak však nerobí.

Lajkuj Brainee.sk na

Slovenskí influenceri majú desiatky až stovky tisíc sledovateľov, ktorí sa nevedia nabažiť ich nového obsahu. Venujú sa tvorbe humorných videí, vzdelávaniu, sebaláske, vzťahom, cestovaniu či sa jednoducho delia o svoj každodenný život. A niektorí majú to šťastie, že im to dokáže zarobiť dostatok peňazí na to, aby nemuseli chodiť do práce. 

Starajú sa im o to najmä spolupráce, na ktorých nie je nič zlé - pokiaľ sú správne označené. Ako však ukazuje prieskum Kódexu influencer marketingu (KIM - samoregulačný orgán trhu), nie každý tak robí. KIM pripomína, že na Slovensku je aktuálne 900-tisíc používateľov TikToku, takže jeho sila na oslovenie cieľovej skupiny je pomerne veľká.

image

Tvoril choreografie pre Let’s Dance či Daru. Často mám problém byť na seba hrdý, hovorí Simon

Spolupráce

„Vzhľadom na to, že platená reklama na TikToku na slovenskom trhu ešte stále nie je k dispozícii, tvorba obsahu, najmä prostredníctvom reklamných spoluprác s etablovanými tvorcami, predstavuje jediný spôsob komunikácie pre značky. Podobne ako na iných platformách, aj na TikToku je nevyhnutné správne označiť takéto spolupráce,” pripomína KIM.

Robí sa tak prostredníctvom takzvaného štítku plateného partnerstva, ktorý poznáš aj z Instagramu. KIM monitoroval 50 relevantných tvorcov videí, ktorí boli vybraní na základe rebríčka Forbes, nástroja Hypeauditor a databázy Data on Steroids. Boli tak medzi nimi tie najznámejšie mená na slovenskom TikToku.

image

TikTok

Reuters/Dado Ruvic

V rámci prieskumu sledovali video príspevky a mieru komerčných príspevkov v čase od januára do marca 2024. Monitoring uskutočnilo združenie IAB Slovakia v spolupráci s členom IAB agentúrou Contedy.

Presné dáta

Z celkového množstva 2 297 prekontrolovaných príspevkov bolo 10,1 percenta vyhodnotených ako komerčných. „Príspevky, ktoré propagujú vlastný produkt alebo službu daného TikTokera, nie sú podľa Kódexu považované za komerčné. Signatári KIM, ktorých je 13, mali vyšší podiel komerčných príspevkov, a to až 18,2 percenta.”

Zo svojich komerčných príspevkov označilo 58,4 percenta slovenských tvorcov obsahu príspevky na TikToku ako reklamu. Avšak 42 percent reklamných spoluprác zostáva neoznačených. Najčastejšie používaným označením bolo #spolupraca, ktoré tvorcovia použili v 64,7 percenta prípadov označených príspevkov.

image

VIDEO Bojovala s anorexiou a potom sa odmlčala. Mladá česká tiktokerka sa vracia a vyzerá krajšie, ako kedykoľvek predtým

Správne to robí len štvrtina

Štítok "PLATENÉ PARTNERSTVO" priamo ponúkaný TikTokom bol použitý len v 30,1 percenta prípadov z označených príspevkov, hoci Kódex ho považuje za najpreferovanejšiu možnosť označenia. „Tvorcovia tiež používajú označenia ako #barter, #sutaz, #ambasador, #ad, pričom Kódex povoľuje použitie označenia #ad iba v prípade, že aj samotný príspevok je v anglickom jazyku.”

Zo vzorky 50-tich tvorcov len 13 presne a správne označovalo reklamu, čo predstavuje len 26 percent. „Títo tvorcovia demonštrujú, že je možné tvoriť zaujímavý obsah a zároveň byť transparentný voči svojim sledovateľom, čo je jedným z cieľov Kódexu.”

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/kultura/influenceri, menuAlias = influenceri, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
04. júl 2024 11:48