Informovala o tom vo štvrtok agentúra Reuters, ktorá doplnila, že nové pravidlá boli prijaté v súvislosti s nedávnou kauzou talianskej influencerky Chiary Ferragniovej. Tú na Instagrame sleduje takmer 30 miliónov fanúšikov a nedávno dostala pokutu 1,075 milióna eur za zavádzanie týkajúce sa charitatívneho predaja limitovanej edície tradičného talianskeho sviatočného koláča známeho ako pandoro.
Oklamala ľudí
Fanúšikovia si koláč v tradičnom obale v „dizajnérskej” ružovej farbe a posypaný cukrom ružovej farby kúpili v domnienke, že pomôžu detskej nemocnici v Turíne. V skutočnosti však výrobca koláča - spoločnosť Balocco - už pred niekoľkými mesiacmi darovala nemocnici 50-tisíc eur.
Influencerka sa na Instagrame ospravedlnila a priznala chybu, pričom uviedla, že „chcela s dobrým úmyslom spojiť komerčnú aktivitu s charitatívnou”. Zároveň vyhlásila, že sa sa proti „neprimeranej a nespravodlivej” pokute - bola jej vyrubená vo výške milión eur - odvolá.
V kauze pomenovanej v Taliansku „pandoro-gate” sa začalo trestné vyšetrovanie pre podozrenie z nekalých obchodných praktík. Taliansky dozorný orgán pre hospodársku súťaž totiž uviedol, že zákazníci boli vedení k presvedčeniu, že kúpou koláča prispejú do pediatrickej nemocnice v Turíne.
V skutočnosti spoločnosti napojené na Ferragniovú údajne na celej tejto iniciatíve zarobili viac ako milión eur, vyplýva z vyšetrovania.
Prísna pokuta
Nové pravidlá na zlepšenie transparentnosti príspevkov na sociálnych sieťach sa spočiatku budú vzťahovať na tých influencerov, ktorí uverejňujú príspevky v taliančine a spolupracujú s talianskymi značkami a ktorí majú viac ako milión sledovateľov, uviedol AGCOM vo vyhlásení v stredu neskoro večer.
V nových pravidlách sa uvádza, že akýkoľvek uverejnený reklamný obsah bude musieť byť jasne označený, aby bol rozpoznateľný - v opačnom prípade hviezdam sociálnych médií hrozí pokuta až do výšky 600-tisíc eur.
Reuters podotkol, že pri zvyšovaní predaja produktov a zvyšovaní poznateľnosti majú influenceri - vďaka svojmu obrovskému dosahu - často väčší vplyv ako tradičná reklama. Šéf AGCOM Giacomo Lasorella v rozhovore pre denník La Repubblica spresnil, že AGCOM pracuje na nových pravidlách viac ako rok a nezameral sa konkrétne na Ferragniovú.