SoupCulture
StoryEditor

Prišli na Slovensko a spôsobili revolúciu v stravovaní. V SoupCulture ti polievku naservírujú do jedlých pohárikov

Miroslav Kamody09.07.2021., 12:00h
Nataliia Baran a Sergij Gavrylko, mladý pár z Ukrajiny, spôsobili na Slovensku revolúciu v rýchlom stravovaní. V Košiciach otvorili SoupCulture, podnik, ktorý ti naservíruje chutné polievky do jedlých pohárov. Z hudobníkov sa tak razom na Slovensku stali podnikatelia, ktorí úspešne expandujú aj do ďalších miest.
Lajkuj Brainee.sk na

Kedy a kde vznikol nápad na predaj polievok v jedlých pohárikoch?

Nápad vznikol na Ukrajine ešte v roku 2013. Všetko to začalo na festivaloch a poháriky sa opekali v obyčajnej rúre a vyzerali celkom inak. Potom bol otvorený maličký bufet v Kyjeve, kde sa začala formovať aj výroba špeciálneho stroja na opekanie pohárikov. V roku 2016 začal vo Varšave fungovať foodtruck a o rok neskôr sa otvorila prvá franšíza v Košiciach. To už sme vlastne boli my.

Obaja ste hudobníci a do Košíc ste pôvodne prišli hrať do Štátneho divadla. Bolo ťažké rozhodnúť sa, či chcete ísť do gastro biznisu? Hrávate ešte stále aj v divadle?

Rozhodnutie nebolo ťažké, od začiatku sme rozmýšľali nad vlastnou gastro-prevádzkou. Bol to náš rodinný sen, len sme hneď nevedeli, čo máme ísť skôr do kaviarne alebo pizzerie. Našťastie sme vtedy našli článok o Soupculture a povedali sme si, že presne niečo takéto treba začať robiť aj tu. V divadle ale hrávame stále popri podnikaní. 

Boli začiatky náročné? Trvalo ľuďom, kým si zvykli na tento typ rýchleho občerstvenia, alebo to bola láska na prvý pohľad?

Na prvý pohľad sa zdá, že keď je to taký výborný bezkonkurenčný nápad, tak to bude ľahké. Skutočnosť ale bola iná a bolo to práve naopak. Prví zákazníci jednoducho nevedeli, čo s tým a ako majú polievky konzumovať. Spočiatku to bolo dosť stresujúce. Ale postupne sa z toho stal krásny zážitok. Chcelo to len čas a trpezlivosť.

Vymýšľate recepty na polievky a kornútky sami, alebo sa držíte nejakých predpísaných? Keď si dám polievku zo SoupCulture v Košiciach a vo Varšave, bude chutiť rovnako?

Skoro všetky recepty na polievky sú moje. Chuť a polievky budú rovnaké skôr na Slovensku, v iných krajinách sa môžu líšiť. My posúvame recepty ďalej, zároveň sa ale necháme inšpirovať aj z iných pobočiek. Dôležité je počúvať potreby našich zákazníkov a hlavne je to, aby sa vždy varilo z čerstvej a sezónnej zeleniny.

Tým, že polievky podávate v chlebových pohárikoch, minimalizujete odpad. Chystáte si ich dopredu, alebo ich pečiete vždy čerstvé?

Cesto chystáme ráno, kedy začíname aj opekať poháriky. Robíme to postupne podľa potreby, ale samozrejmosťou je, že sú každý deň čerstvé. Keď sa nám večer zvýši pár pohárikov, posúvame ich na farmu, kde sa o ne postarajú zvieratká.

Koncept SoupCulture je oproti konkurencii o poznanie ekologickejší. Čo robíte s polievkami, ak sa vám ich v ten deň nepodarí všetky predať?

Už sme si to časom nastavili tak, že približne vieme, koľko sa toho predá. Polievky varíme trikrát denne, takže skoro nikdy nemáme čo vyhadzovať. Keď už sa ale polievka zvýši, radi si ju zoberieme domov, či už my, alebo naši zamestnanci. 

Ktorú polievku majú Slováci najradšej? Stalo sa vám, že niektorá z nich u zákazníkov nezabodovala a museli ste ju vyradiť?

Chute našich zákazníkov sa menia s každou sezónou. V lete najviac ťahajú zeleninové sezónne polievky, na jeseň sú to zase hubové, v zime sýte a pikantné, no a na jar vitamínové. Absolútnou klasikou sú šošovicová a bryndzová. Už sme sa naučili, že keď v lete ponúkneme „kapustňák“ z kyslej kapusty, tak to určite nezaboduje. V zime je však najlepší a zase naopak - v chladnom období neťahá baklažánová či cuketová.

Pandémia sa gastra citeľne dotkla. Vy ste po skončení lockdownu otvorili všetky prevádzky. Ako sa vám podarilo prežiť?

Počas lockdownu bolo akurát veľa času na otváranie prevádzok. Všetky sme otvorili v rámci franšízy (tým, že manželia otvorili ako prví prevádzku na Slovensku, majú právo otvárať franšízy po celej krajine, pozn.), pretože sa uvoľnilo veľmi veľa priestorov. My sme v Košiciach prežili hlavne kvôli našim zákazníkom a donáške. Výhoda bola v tom, že si vieš rýchlo zobrať polievku a zjesť ju napríklad v aute alebo si ju zabrať cestou do práce a nepotrebuješ dlho čakať na prípravu. 

V priebehu niekoľkých rokov ste otvorili po celom Slovensku už šesť prevádzok v štyroch mestách. Plánujete expandovať aj na ďalšie miesta? Môžeme sa tešiť na nejaké novinky vo vašej ponuke?

Dúfam že sa dostaneme aj do iných miest. Už máme aj pár noviniek, napríklad kávu v jedlom poháriku s čokoládou, ktorú si zatiaľ môžete vychutnať v Košiciach a Bratislave. Určite pribudnú aj nové recepty, a to nielen polievok, ale aj pohárikov. 

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/gastro/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
21. november 2024 18:28