Videl si už pilota s dlhou hustou bradou? Odpoveď na vyššie uvedenú otázku – nad ktorou si, samozrejme, príliš nepremýšľal – bude pravdepodobne nie. Ako píše portál Thrillist, nie je to preto, že by milovníci letectva mali averziu k ochlpeniu tváre, v skutočnosti existuje veľmi dobrý dôvod, prečo sú piloti v drvivej väčšine vždy oholení.
Aj keď to nie je vždy oficiálnym pravidlom – napríklad British Airways hovorí, že piloti musia mať na tvári jednoducho ochlpenie, ktoré „spĺňa konvenčný štýl, ktorý je vhodný pre profesionálne prostredie“ – niektoré letecké spoločnosti majú pravidlá vyžadujúce, aby piloti nemali brady (respektíve len jemné fúzy), a to z bezpečnostných dôvodov.
Zásadné ohrozenie pilotov
Bezpečnosť letov má v leteckom priemysle samozrejme prvoradý význam a prijímajú sa všetky opatrenia, aby sa riziká minimalizovali. Ukázalo sa, že brada môže v prípade núdze skutočne ohroziť bezpečnosť pilotov.
Podľa Wayman Aviation Academy môže byť ochlpenie na tvári problémom, ak si piloti musia nasadiť kyslíkové masky. „V núdzových situáciách si piloti musia rýchlo a efektívne nasadiť kyslíkové masky. Chĺpky na tvári môžu narušiť tesné tesnenie potrebné medzi maskou a tvárou, čo môže ohroziť tok kyslíka.”
Môžu ovplyvniť účinnosť masiek
Ako sa píše ďalej, „to je kritické vo vysokých nadmorských výškach, kde je nízka hladina kyslíka. Zaistenie správnej prisatia môže byť rozdielom medzi životom a smrťou, vďaka čomu sa pravidlo o holení stáva aspektom bezpečnostných protokolov leteckých spoločností, o ktorom sa nedá vyjednávať.“
Revízia bezpečnosti v roku 1987 zistila, že chĺpky na tvári môžu ovplyvniť účinnosť kyslíkových masiek. Uvádzalo sa v nej: „Údaje vyplývajúce z týchto testov naznačujú, že k zníženiu výkonu dochádza, keď sa pozdĺž tesniaceho povrchu kyslíkových masiek posádky nachádzajú chĺpky na tvári. Toto zníženie je úmerné množstvu prítomných chĺpkov na tvári, typu nosenej masky, závesnému systému spojenému s maskou a úrovni cvičenia, ktorej je jednotlivec vystavený“