LetiskO Courchevel je vo výške 1981 metrov nad morom a lietadlá čelia prekážkovej dráhe hôr a údolí, aby sa tam dostali.Twitter/skies-of-glory/
StoryEditor

Manévrovanie medzi vrcholmi hôr či pristávanie priamo na pláži. Na týchto letiskách tuhne krv v žilách nielen cestujúcim

Michal Čiernik11.04.2023., 09:00h

Zapnite si bezpečnostné pásy. Toto sú tie druhy letov, pri ktorých sa pasažieri držia za lakťové opierky až do posednej chvíle.

Lajkuj Brainee.sk na

Sú letiská, na ktorých môžu pristáť jedine piloti so špeciálnym výcvikom a licenciami. Musia podať výkon, manévrovať na útesoch, medzi horami a pristávať na krátkych dráhach pri šialenom vetre. Toto sú najnebezpečnejšie letiská na svete, ktoré prinášajú neuveriteľné výhľady, ak od strachu nezavrieš oči.

Turbulencie na Svätej Helene

Pri pristávaní na ostrove Svätá Helena sa priprav, že to bude trošku hádzať. Strih vetra v spojení s letiskom na útese totiž znamená, že lietadlá pri pristávaní dostávajú poriadne bočné údery. Letisko na Napoleonovom vezení postavili len pred pár rokmi a od začiatku dostalo nálepku najzbytočnejšie letisko na svete.

Dnes je letisko v prevádzke, ale je to kategória C, čo znamená, že piloti musia byť špeciálne vyškolení, aby tam pristávali.

Pristátie ako šou pre divákov

Tí, ktorí lietajú na dovolenku na Madeiru pravidelnejšie, vedia, že ostrov je známy ťažkými pristátiami a niekedy dokonca žiadnymi. Vysoký terén v blízkosti letiska a prúdenie pri konečnom priblížení znamená často nepríjemné turbulencie.

Pristávacia dráha je k tomu všetkému ohraničená útesmi z každej strany. Letisko dokonca vybudovalo platformu vedľa pristávacej dráhy, aby mohli ľudia sledovať, ako piloti dajú zo seba to najlepšie.

image

Travel blogeri pre Brainee: Aké miesta doma i v zahraničí odporúča Milan bez mapy, Janka Travelhacker či Martin Navrátil?

Pristávanie na pláži

Asi zo žiadneho iného letiska na svete nie je viac videí na internete ako z tejto karibskej pristávacej dráhy. Lietadlá na ostrov Svätý Martin totiž pristávajú priamo na pláži. Preto turisti majú často väčší zážitok z lietadla tesne nad hlavou ako z azúrového mora.

Hoci sa to zdá zábavné, je to nebezpečné, v roku 2017 bola žena zabitá výbuchom prúdového motora, keď sledovala pristátie na plote letiska s ostatnými turistami v plavkách. Pre tých, ktorí sú na palube, je vzlet o niečo strašidelnejší ako pristátie – keďže mierite rovno na horu, ktorá sa týči za letiskom.

image

Letuška prezradila, ako si cestujúci zničia zážitok z lietania. Robíš niektorú z týchto vecí aj ty?

Letisko bez radaru

Letisko Paro ležiace 2244 metrov nad morom je jediným medzinárodným letiskom v Bhutáne – napriek tomu tam má povolenie pristáť len málo pilotov. Pristátie je povolené len za podmienok dobrej viditeľnosti a denného svetla, pretože tam nie je radar. Okrem toho, že musia piloti zvládnuť manuálne priblíženie, musia sa tiež prepletať medzi kopcami a nad domami, kým zabočia na dráhu.

Najnebezpečnejšie na svete

Hory, nevyspytateľný vietor a krátka pristávacia dráha – to všetko má Lukla, často nazývané najnebezpečnejšie letisko na svete. Brána do Everestu v horách Nepálu, má svoju pristávaciu dráhu vytýčenú na skalnatom útese len 500 metrov medzi horami a na konci padá priamo do priepasti. Aby lietadlá spomalili, je dokonca naklonený nahor. Nie je tu ani priestor na prechody, ak lietadlo prekoná určitú výšku pri zostupe, nie je cesty späť, musí pristáť. Napriek tomu sú výhľady na hory neuveriteľné.

Adrenalín v Alpách

Lyžiari zažijú vrchol adrenalínu ešte predtým, ako sa dostanú na svahy francúzskych Álp, vďaka letisku Courchevel. Je vo výške 1981 metrov nad morom a lietadlá čelia prekážkovej dráhe hôr a údolí, aby sa tam dostali. Dráha sa tiahne len 500 metrov a je tiež dosť strmá so sklonom 18,5 stupňa, takže vzlety sú tiež nervy drásajúce. Nenachádzajú sa tu žiadne svetelné pomôcky, takže lietanie za zlých poveternostných podmienok je nebezpečné.

Vybuchujúce sopky

Existuje viacero dôvodov, prečo je letisko Narsarsuaq v južnej časti Grónska desivé. Nachádza sa uprostred fjordov – skvelé na fotenie, ale nie také ideálne pre lietadlá. Prístup k dráhe vo výške 1830 metrov nad morom cez fjordy je zložitý a piloti musia urobiť 90-stupňovú zákrutu, čo môže byť náročné kvôli silnému vetru. Potom sú tu neďaleké sopky, ktoré vybuchujú popol a znižujú viditeľnosť. Lietať tadiaľto v noci môže byť zradné, preto sú povolené len pristátia a vzlety počas dňa.

Top rozhovor
menuLevel = 3, menuRoute = notsorry/news/cestovanie, menuAlias = cestovanie, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. december 2024 08:55