Generácia Alpha v tom má jasnoShutterstock/Shutterstock
StoryEditor

Generácia Alpha v tom má jasno. YouTube s Netflixom vládnu a vytláčajú tradičné hračky, ktoré kedysi formovali detstvo

Miroslav Kamody14.10.2025., 12:00h

Deti vo veku 7 až 14 rokov trávia viac času online ako kedykoľvek predtým - a podľa najnovšej štúdie „The 100 Coolest Brands“ od agentúry Beano Brain je to vidieť aj na ich rebríčku obľúbených značiek.

Lajkuj Brainee.sk na

Podľa prieskumu Beano Brain si generácia Alpha, teda deti narodené po roku 2010, najviac obľúbila YouTube a Netflix, ktoré sa na vrchole rebríčka držia už druhý rok po sebe. Hneď za nimi nasledujú Nike, Target a Sour Patch Kids. Do prvej desiatky sa dostali aj Nintendo, Oreo, Chick-Fil-A, Amazon a Roblox, píše portál Antiyoutuber.

image

Japonský trend, ktorý valcuje trh. Hračky už nepatria deťom, kupujú ich najmä dospelí

Výsledky tak potvrdzujú, že dnešné deti sú formované predovšetkým digitálnymi médiami, rýchlym občerstvením a dostupnými značkami, ktoré dokážu byť hravé aj konzistentné. Tradičné hračky ale miznú zo scény. Z celého rebríčka sa do top 50 dostali len štyri hračkárske značky, pričom LEGO ako jediná prenikla do prvej pätnástky.

Herný svet narastá

Jeho úspech sa pripisuje častým kolaboráciám s ďalšími ikonickými značkami - vrátane Fortnite, ktorý tento rok zaznamenal raketový rast o 26 miest a obsadil 35. priečku. Herný svet všeobecne v rebríčku posilňuje: medzi prvými 25 značkami sa objavili Nintendo, Roblox aj PlayStation.

image

Generácia Alpha v tom má jasno

Pixabay.com/

Podľa Helenor Gilmour, riaditeľky stratégie Beano Brain, sa mení samotná definícia detského „coolu“. „Hračky predtým dominovali detskej kultúre, ale dnešné deti už ich často vymenili za digitálne zážitky, jedlo a kozmetiku. Generácia Alpha je generáciou foodie - reaguje na nové chute, limitované edície a zberateľské momenty,” uviedla .

Prekvapením sú aj beauty značky, ktoré si našli cestu do detských wishlistov. Sephora obsadila 59. miesto (a 11. medzi dievčatami), v rebríčku sa objavili aj elf cosmetics, Drunk Elephant alebo Sol de Janeiro.

image

Byt v Bratislave alebo Labubu? Bizarná figúrka sa na aukcii predala za šialenú sumu

Barbie padá do zabudnutia

„Generácia Alpha má v obľube spoľahlivé, každodenné značky, ktoré ale dokážu byť zároveň hravé a vedia veci občas trochu premiešať,“ popísala Gilmour. „Jedlo, nákupy a kozmetika deťom dávajú niečo, čo môžu zdieľať, ukazovať a vymieňať - a práve to vytvára ich ranú kultúrnu lojalitu. Generácia Alpha oceňuje predovšetkým jasnosť, opakovateľnosť a zábavu - viac než čokoľvek iné.“

Na opačnom konci rebríčka skončili značky, ktoré stratili na popularite. Nápoj Prime Hydration sa prepadol o 30 miest na 109. pozícii a Barbie od Mattelu tento rok spadla o 26 miest na 110. priečku.

Portál Antiyoutuber patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/zaujimavosti, menuAlias = zaujimavosti, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
05. december 2025 05:30