Trh s hračkami vzrástol za rok 2024 o 7,9 percenta oproti predchádzajúcemu roku na 1,1 bilióna jenov, uviedla Japonská asociácia hračiek.
Najviac ľudia nakupujú karty a tovar s motívmi známych postavičiek. Darí sa však aj digitálnym hračkám, ako je Tamagoči, o ktoré sa musí hráč starať a z ktorého sa časom vyliahne tvor, a tiež plyšovým zvieratkám, píše portál iDnes.
„Tradičný pohľad na hračky sa začína meniť. V posledných rokoch sa stávajú koníčkom pre dospelých a spôsobom, ako vyjadriť samých seba,“ uviedol v nedávnej štúdii ekonóm Sacuki Kimura z výskumného inštitútu Meidži Jasuda. To potvrdzujú aj vládne údaje, podľa ktorých sa výdavky na hračky zvýšili najmä v jednočlenných domácnostiach bez detí.
„Hračky sa stali (pre dospelých) dostupnou voľbou, pretože náklady na koníčky a zábavu celkovo vzrástli,“ dodal Kimura. Rozmachu trhu s hračkami pomáhajú aj sociálne siete, kde firmy svoje výrobky nielen propagujú, ale kde si používatelia navzájom zdieľajú, aké hračky vlastnia. „Ukazuje to, ako spotrebitelia nachádzajú hodnotu nielen v samotnom predmete, ale aj v zážitku alebo vo vzťahu s inými ľuďmi,“ doplnil Kimura.
Japonsko láme aj rekordy dlhovekosti
Počet storočných či ešte starších ľudí sa v Japonsku priblížil k 100 000, vyplýva to z aktuálnych údajov zverejnených japonskou vládou. Ženy pritom tvoria 88 percent z nich. Japonsko je jednou z najrýchlejšie starnúcich spoločností, kde sa ľudia vďaka zdravej strave dožívajú vysokého veku a kde je zároveň nízka pôrodnosť.
Podľa údajov zverejnených ministerstvom zdravotníctva niekoľko dní pred Dňom úcty k starším ľuďom, ktorý tento rok pripadol na 15. septembra, je v krajine 99 763 osôb vo veku 100 a viac rokov.
Tento rok dosiahlo vek 100 rokov 52 310 ľudí. Noví storoční pri tejto príležitosti dostávajú od japonského premiéra blahoželací list a strieborný pohárik nazývaný sakazuki, určený na pitie saké.
Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.