HMS ThetisOn This Day Rn/Twitter
StoryEditor

Titan bola len atrapou ponorky. SEDEM brutálnych nehôd, v ktorých hrali ponorky hlavnú úlohu

Radek PanchartekiDnes.cz27.06.2023., 11:30h

V súvislosti so stratou ponorky Titan pri vraku Titanic si pripomeňme doposiaľ najväčšie ponorkové katastrofy. Čitateľ si aspoň môže urobiť hrubú predstavu o tom, ako vyspelé technické výtvory, v porovnaní s atrapou ponorky Titan, postihli dodnes nevysvetlené nehody.

Lajkuj Brainee.sk na

USS Scorpion – dodnes nevyriešená záhada

Ponorka USS Scorpion (SSN-589) patrila do triedy Skipjack, ktorá bola menším predchodcom triedy Thresher. Plavidlo malo výtlak 2 930 ton na hladine a 3 124 ton pod hladinou. Bola to prvá sériovo vyrábaná trieda stíhacích ponoriek s kvapkovitým trupom, ktorý sa ovládal podobne ako lietadlo. Druhou inováciou bolo použitie vysokotlakového reaktora S5W PRW, ktorý sa na istý čas stal štandardom amerického námorníctva.

Kýl lode USS Scorpion bol položený 31. januára 1957. Do služby bola uvedená 29. júla 1960. Počas služby sa posádka podieľala na vývoji novej taktiky boja proti nepriateľským ponorkám. V roku 1966 sa posádka preslávila tým, že cez periskop zblízka z brehu nakrúcala prípravy sovietskych rakiet. V roku 1967 bola ponorka vyradená z prevádzky na výmenu paliva a generálnu opravu trupu v rámci programu SUBSAFE.

image

USS Scorpion

Mikesaysayan/Twitter

Takáto obnova vyžadovala 36 mesiacov, namiesto bežných deviatich a ponorka by chýbala v inventári Atlantickej flotily, čo bolo v období studenej vojny ťažko predstaviteľné. Preto sa vykonala dôkladná diagnostika vrátane ultrazvukových testov a len nevyhnutné opravy. Ponorka sa vrátila do služby v októbri 1957. Počas ďalších skúšok nových zbraňových systémov sa vyskytli rôzne poruchy, napríklad únik freónu z chladiaceho systému alebo elektrické požiare.

Od februára 1968 USS Scorpion pôsobila v Stredozemnom mori. Pri návrate sa 16. mája zastavila na španielskej základni Rota, kde vysadila dvoch mužov a zamierila späť do USA. Na palube zostalo 99 mužov. Na spiatočnej ceste mala ponorka monitorovať sovietske námorné aktivity na Azorských ostrovoch. Posledné hlásenie odišlo z paluby 21. mája. O zmiznutí USS Scorpion nikto nevedel. Až keď v stanovený deň nedorazila do svojho domovského prístavu v Norfolku, začalo sa po nej pátrať.

Ponorku objavili v októbri 1968 pomocou sonarov v hĺbke približne 3 000 metrov. Robert Ballard sa v roku 1985 podieľal na „vizuálnom“ prieskume vraku a objavil vrak RMS Titanic ako „náhodný svedok“. 

Príčina nehody je dodnes neznáma. Špekuluje sa o výbuchu torpéda, náhodnej aktivácii, poškodení trupu alebo dokonca o sovietskom útoku.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/zaujimavosti, menuAlias = zaujimavosti, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
22. november 2024 10:57