Určite si ich videl aj ty. Po všetkých sociálnych sieťach sa šíria videá, v ktorých gigantické hydraulické lisy drvia tie najrôznejšie predmety. Je pritom jedno, či ide o obyčajnú gumu, najnovší iPhone alebo len ASMR kompiláciu, ľudia ich milujú.
Ako informuje portál Insider, tieto videá získavajú nielen milióny zhliadnutí na tisíckach najrôznejších kanálov, ale zároveň robia niektorých tvorcov obsahu poriadnymi boháčmi. Aj preto nemáš problém nájsť video, na ktorom lis zničí auto za 200-tisíc.
Drvenie predmetov je trendy
Jedným z najpopulárnejších YouTube kanálov s týmito videami je Hydraulic Press Channel, za ktorým stojí Lauri Vuohensilta. Ten má už vyše 3,81 milióna sledovateľov a jeho videá dosiahli takmer 1,2 miliardy pozretí.
Tisíce fascinovaných fanúšikov ho v komentároch chváli za to, že im mohol sprostredkovať rozdrvenie špongií, pasteliek či ľudského zubu. Tento jednoduchý obsah sa však vyplatí aj samotným tvorcom.
Vuohensilta pre The Wall Street Journal povedal, že minulý rok zarobil 650-tisíc dolárov z príjmov z reklamy na svojich videách, ktoré môžu získať 50-tisíc až 26 miliónov zhliadnutí – ako napríklad video, kde testoval, či dokáže pomocou lisu zložiť kus papiera viac ako sedemkrát. To síce skončilo fiaskom, ľudia však videli, ako to vyzerá, keď sa niekto pokúsi toľkokrát preložiť.
Zničené Lamborghini
Tento trend nedávno využil aj Mr. Beast, ktorý sa rozhodol gigantickým hydraulickým lisom zničiť luxusné červené Lamborghini. Video stihlo nazbierať už takmer 110 miliónov videní. Ničenie predmetov pritom nie je žiadny nový trend.
Už dva roky po spustení samotnej platformy YouTube spoločnosť BlendTec propagovala svoje mixéry videami, v ktorých divákom ukazovala, čo všetko dokážu rozmixovať. Práve tento profil neskôr definoval tento populárny žáner.
Jeden výpočet v príručke Creators Handbook odhaduje, že autori zaplatia za zničenie vecí na svojich kanáloch v priemere približne 2 750 dolárov (cez 2 500 eur) v príjmoch z reklamy na milión zobrazení.
Multimiliónový biznis
Keďže kanály ako Hydraulic Press Channel a Mr. Beast dosahujú v niektorých prípadoch viac ako 25 miliónov zhliadnutí, peňažný tok jedného videa môže byť až 65-tisíc dolárov (približne 60-tisíc eur). Tieto výpočty sa samozrejme týkajú zahraničného trhu, slovenskí YouTuberi zarábajú podstatne menej.
Odhaduje sa, že približne 100 kanálov vydáva každý mesiac 5 videí, z ktorých každé dosiahne 10 miliónov zhliadnutí. Tieto druhy YouTube kanálov by tak mohli dokopy zarobiť približne 165 miliónov dolárov ročne. A to samozrejme nerátame ojedinelé prípady, kedy sa videá stanú virálnymi a nazbierajú omnoho viac videní.
Tvrdá kritika
Ale zatiaľ čo tvorcovia zbierajú státisíce dolárov za ničenie predmetov v mene zábavy, okrem narastajúceho publika musia čeliť aj rastúcej kritike za to, že ich kúsky sú vnímané ako márnotratné či materialistické. Aj napriek tomu, že verejnosť vníma, že videá môžu byť zbytočné alebo prehnané, mnohí diváci nedokážu odvrátiť zrak.
„V ľudskom mozgu je niečo, čo hovorí ‘och môj bože, tých vecí je tak veľa. Tých vecí je tak veľa. To musím vidieť‘,” povedal YouTuber Anthony Padilla vo videu z roku 2019, v ktorom kritizoval tzv. YouTube „junklords“, ktorí robia videá so zbytočne veľkým množstvom položiek, aby získali kliknutia.