Spoločnosť Firefly plánuje do roku 2028 v Anglicku vybudovať prvú továreň na výrobu udržateľného leteckého paliva z ľudských výkalov.
Ide o súčasť legislatívnej požiadavky britskej vlády, aby letecké spoločnosti do roku 2030 v lietadlách používali aspoň 10 percent biopaliva z udržateľných zdrojov.
Bude zásobovať Wizz Air
Továreň spoločnosti Firefly na juhu Anglicka v prístavnom meste Harwich má pre leteckú spoločnosť Wizz Air počas 15 rokov vyrobiť 525-tisíc ton udržateľného leteckého paliva z biologických odpadov.
Pri jeho výrobe vznikne približne o 70 percent menej uhlíka ako pri výrobe tradičného leteckého paliva. Obe možno miešať až v pomere 1:1 bez úprav motorov používaných v súčasnosti.
Náklady na výrobu sú vyššie
„Premieňame splašky na letecké palivo. Naozaj si neviem predstaviť veľa vecí, ktoré sú lepšie ako toto,“ vyhlásil generálny riaditeľ spoločnosti Firefly James Hygate. Výroba udržateľných leteckých palív je však niekoľkonásobne drahšia ako výroba súčasných palív.
Tuhý bioodpad ako surovinu dodá kanalizačná spoločnosť Anglian Water. Prevádzkový riaditeľ spoločnosti Firefly Paul Hilditch vyhlásil, že v Spojenom kráľovstve je dostatok surovín na výrobu 200-tisíc ton udržateľných leteckých biopalív, čo je približne polovica množstva vyžadovaná legislatívou. Zástupcovia spoločnosti vyzvali britskú vládu na odstránenie prekážok brániacich širokému nasadeniu týchto palív.
Využitie nájde aj kravský hnoj
Výroba biopalív z výkalov úspešne prebieha napríklad v Japonsku, kde spoločnosť Interstellar Technologies v decembri úspešne otestovala prototyp raketového motora na biometán z kravského hnoja.
Test prebehol v pobrežnom meste Taiki na juhu ostrova Hokkaidó, tekutý biometán použitý počas neho vznikol z kravského hnoja z dvoch miestnych fariem.