Každý desiaty študent zažije kyberšikanu.Absolventisikany.sk/
StoryEditor

Mladí trpia v tichosti. Slovak Telekom a odborníci spúšťajú kampaň, ktorá chce zmeniť, ako vnímame kyberšikanu

Sarah Dobiašová08.05.2025., 14:00h

Kyberšikana zasahuje každého tretieho stredoškoláka na Slovensku. Slovak Telekom spustil iniciatívu „Absolventi šikany“, ktorá ponúka pomoc, rady aj skutočné príbehy obetí.

Lajkuj Brainee.sk na

V digitálnom priestore, kde mladí ľudia trávia podstatnú časť svojho života, sa kyberšikana stáva čoraz viditeľnejšou a nebezpečnejšou. Výskum Inštitútu pre verejné otázky z februára 2025 odhalil, že až 30 percent slovenských stredoškolákov má skúsenosť s niektorou z foriem kyberšikany, od očierňovania, hádok na fórach, až po zdieľanie intímnych fotografií či prenasledovanie cez internet.

V reakcii na tieto alarmujúce údaje Slovak Telekom, v spolupráci s Accenture a neziskovými partnermi, spustil novú vzdelávaco-preventívnu iniciatívu Absolventi šikany. Jej cieľom je nielen informovať, ale aj reálne pomáhať obetiam, pedagógom, rodičom i širšej verejnosti. Webstránka www.absolventisikany.sk ponúka konkrétne tipy, ako rozpoznať a riešiť kyberšikanu, kontakty na odborníkov z IPčka a brožúry na stiahnutie.

„Kyberšikana je špecifická svojou rýchlosťou šírenia, anonymitou a ťažkosťou overiť pravdivosť obsahu. Mladí ľudia často trpia v tichosti, hanbia sa alebo veria, že im nikto nepomôže,“ hovorí Zuzana Juráneková z IPčko. Podľa výskumu sa totiž až 35 % obetí nikdy nikomu nezverí. Navyše, iba 1 z 10 vyhľadá odbornú pomoc.

image

Policajt na každej škole či kamerové systémy. Slovenské školstvo sa pripravuje na bezpečnostné zmeny

Najčastejšie formy útokov sú očierňovanie (23 percent), hádky v diskusiách (18 percent), sexting (9 percent), kyberstalking (6 percent) či kybergrooming – manipulácia s cieľom sexuálneho kontaktu (8 percent). Nový a znepokojujúci fenomén predstavuje zneužitie umelej inteligencie, napríklad vytváranie falošných fotografií, ktorými sú mladí ľudia zosmiešňovaní alebo vydieraní.

Súčasťou kampane je aj silné vizuálne vyjadrenie - prerobená verzia piesne Nahý II od Richarda Müllera. Videoklip zachytáva štyri skutočné príbehy tínedžerov, ktorých intímne fotografie sa dostali na verejnosť. V novom, temnom aranžmáne spievajú text, ktorý nečakane presne vystihuje ich skúsenosť.

Melinda Szabó, generálna riaditeľka Slovak Telekom a T-Mobile CZ, hovorí jasne: „Našou úlohou je pomáhať mladým stať sa silnejšími – nielen technicky, ale aj emocionálne. V digitálnom priestore musíme budovať kultúru rešpektu.“ Podpora digitálnej empatie a bezpečnosti je podľa nej kľúčová pre zdravé online prostredie.

Za projektom stoja aj odborníci z Accenture, ktorí roky podporujú digitálne vzdelávanie učiteľov. Ich program Digitálne kompetencie pre učiteľov už prešiel stovkami škôl a učiteľov a pomáha meniť atmosféru v školách.

Pomoc existuje. To je hlavný odkaz iniciatívy Absolventi šikany. Lebo za každou štatistikou je príbeh. A ten by nemal zostať nevypočutý. Ak si aj ty zažil alebo zažívaš kyberšikanu, nie si v tom sám. Neboj sa o tom hovoriť. Dôveruj osobe, ktorej veríš kamarátovi, rodičovi, učiteľovi. Ak nechceš hovoriť priamo, obráť sa na odborníkov. Pomoc je bezplatná, anonymná a dostupná 24/7.

Navštív www.absolventisikany.sk, kde nájdeš rady, tipy a kontakty na pomoc.

Alebo kontaktuj odborníkov z IPčko cez chat na www.ipcko.sk, kde ti odpovedia rýchlo a citlivo.

Top rozhovor
menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/biznis/pr-clanky, menuAlias = pr-clanky, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
09. máj 2025 09:57