Bývanie je luxus, investície samozrejmosť.Pexels/Gustavo Fring/
StoryEditor

Investujú ako profíci, no bývanie ich rozdeľuje na dve skupiny: Prečo dnešní mladí riskujú viac než ich rodičia?

iDnes.cz01.12.2025., 10:00h

Mladí ľudia vo veku 18 až 30 rokov chcú finančne stáť na vlastných nohách. Investície preto už teraz berú veľmi vážne.

Lajkuj Brainee.sk na

V súčasnosti investuje väčšina mladých a neváhajú viac riskovať než staršie generácie. Vlastné bývanie je pritom pre mladých ľudí dôležitým životným cieľom. Vzťah k „tehle“ má pre nich však aj ďalší rozmer, na nehnuteľnosť sa pozerajú aj ako na investičný nástroj, píše portál iDnes.

image

Gen Z má nový spôsob, ako rýchlo zbohatnúť: Cestu k luxusu im dláždia „nudné“ práce

Pre generáciu Z už istota neznamená len „mať strechu nad hlavou“. Medzi hlavné piliere svojich životných hodnôt zaraďujú mladí ľudia dostatočnú finančnú rezervu (62 %), kontrolu nad financiami (51 %) a pravidelný príjem (46 %). Vyplýva to zo spoločného prieskumu spoločnosti Broker Consulting a agentúry Ipsos, ktorý mapoval postoje mladých ľudí vo veku 18 až 30 rokov k investovaniu, bývaniu a životným hodnotám.

„Je potešujúce, že predstavitelia generácie Z chcú finančne stáť na vlastných nohách. A že si zároveň väčšinou uvedomujú, že prehnaná investičná konzervatívnosť v ich veku im nemusí zabezpečiť dostatok prostriedkov na udržanie finančnej nezávislosti vo vyššom veku,“ komentuje finančné správanie mladej generácie Mojmír Hampl.

Finančná rezerva je nová istota

V súčasnosti investuje takmer väčšina mladých, pričom častejšie než generácia 45+ siahajú po akciách, fondoch alebo kryptomenách. Oproti tomu staršia generácia častejšie volí doplnkové dôchodkové sporenie a niektorí využívajú aj stavebné sporenie. Ukázalo sa, že sporiaci účet zostáva najpoužívanejším nástrojom naprieč oboma generáciami.

„V uplynulých rokoch sme opakovane počúvali, že mnohé domácnosti majú len malú alebo žiadnu finančnú rezervu. Z tohto pohľadu je zistenie, že takmer dve tretiny príslušníkov generácie Z považujú finančnú rezervu za hlavný pilier finančnej istoty, dobrou správou. Ideálne by však bolo, keby toto číslo bolo blízko stovke, keďže vybudovanie finančnej rezervy je úplným základom správneho hospodárenia,“ poznamenáva k dôležitosti finančnej rezervy Michal Skořepa, ekonóm Českej sporiteľne.

„Mladí ľudia si čoraz viac uvedomujú, že ich finančná istota v budúcnosti bude závisieť najmä od nich samotných. To, že už v mladosti siahajú po investíciách, ukazuje rastúcu úroveň finančnej gramotnosti aj odvahu prevziať zodpovednosť za vlastnú budúcnosť. Prirodzene ich čakajú aj skúsenosti s kolísaním trhov, ale práve tie formujú skutočných investorov s dlhodobým plánom,“ dodáva Petr Šimčák, investičný riaditeľ spoločnosti Broker Consulting.

image

Bývanie je drahé a splácanie hypotéky je záväzok prakticky na celý život.

Pexels/Mikhail Nilov/

Sebavedomí investori verzus hľadajúci a váhaví

Mladí vo veku medzi 18 a 30 rokmi nie sú vo svojom prístupe k financiám, istotám a budúcnosti vôbec jednotní. Názorovo sa koncentrujú do dvoch odlišných skupín.

Zatiaľ čo ambiciózni mladí sa neboja investovať, plánujú bývať vo vlastnom a svoje financie aktívne spravujú, neistí mladí často zostávajú u rodičov, neplánujú si zaobstarať nehnuteľnosť a v otázkach budúcnosti váhajú.

„Spektrum prístupov k vlastným financiám, od dravých investorov až po veľmi opatrných konzervatívcov, by sme okrem mladej generácie iste našli aj medzi staršími ročníkmi. Rolu tu zohráva rodinná tradícia, vzdelanie, úroveň príjmov, ale aj doterajšie skúsenosti z finančnej oblasti, či už príjemné, alebo trpké,“ komentuje zistenia Skořepa.

image

Influenceri vás zavádzajú, pokiaľ ide o investovanie: Čo je pravda a čo vás môže stáť peniaze?

Pre skupinu ambicióznych mladých je vlastníctvo nehnuteľnosti dôležitým životným cieľom. Mnohí z nich už dnes nehnuteľnosť vlastnia a do budúcna plánujú bývať predovšetkým vo vlastnom dome. Hoci si cenia flexibilitu, nevymenili by ju za stabilitu, ktorú im ponúka vlastné bývanie.

Druhú skupinu tvoria neistí mladí, ktorí často zarábajú menej a nemajú vlastnú nehnuteľnosť. V blízkej budúcnosti väčšinou neplánujú zaobstarať si bývanie, skôr zostávajú u rodičov. Hoci je pre nich vlastníctvo nehnuteľnosti určitým ideálom, o jeho dôležitosti nie sú presvedčení.

„Porovnanie dvoch skupín v rámci jednej kategórie nám pomáha pochopiť, ako sa mení postoj k bývaniu medzi mladými. Vidíme, že dosiahnuť vlastné bývanie je ideál, ktorý dnes nedokážu dosiahnuť všetci. A pritom veľmi záleží na tom, do akej miery sú mladí ochotní aktívne si ísť za svojimi snami,“ hovorí Michal Straka, analytik agentúry Ipsos.

image

Generácia Alfa rebeluje inak. Nechodí na párty, ich závislosť je oveľa tichšia

Vlastniť či prenajímať?

Bývanie je pre mladých ľudí kľúčovou súčasťou istoty. Na otázku, ako plánujú bývať v nasledujúcich piatich rokoch, odpovedalo 31 % oslovených, že chcú žiť vo vlastnom. Každý tretí naopak plánuje bývať v prenájme, v 42 % ide pritom o ľudí, ktorí zároveň neinvestujú ani nesporia. Takmer tretina mladých je ochotná zostať v prenájme preto, že im táto forma bývania umožňuje rýchlejšie reagovať na životné zmeny.

„Vlastné bývanie je stále zásadným a pevným životným cieľom, ktorý mladšia generácia preberá od starších. Potvrdzuje to moja životná skúsenosť a naopak odporuje tvrdeniam mnohých, podľa ktorých bude sloveso ‚vlastniť‘ pre mladšie generácie už len zbytočná prežitok a že všetci budú chcieť už len všetko navzájom zdieľať,“ poznamenáva Hampl.

Vzťah k „tehle“ má pre mladých ľudí aj ďalší rozmer: na nehnuteľnosť sa pozerajú tiež ako na investičný nástroj pre budúci výnos alebo flexibilitu. Prieskum ukázal, že každý štvrtý respondent plánuje kúpiť investičný byt, a ďalších 15 % dokonca uvažuje o investičnom dome. To znamená, že takmer štyridsať percent opýtaných zvažuje nehnuteľnosť nie pre vlastné bývanie, ale ako prostriedok na budovanie majetku. Tento posun ukazuje, ako výrazne sa mení finančné myslenie.

image

Mladí už nechcú len strechu nad hlavou.

Pexels/Ketut Subiyanto/

Bez rodičov to často nejde

Bývanie je však u nás drahé a splácanie hypotéky je záväzok prakticky na celý život. Viac než tretina mladých, ktorí plánujú v dohľadnej dobe kúpu prvého vlastného bývania, sa pri jeho financovaní spolieha na pomoc rodičov. Bývanie sa tak z individuálneho cieľa čoraz častejšie stáva rodinným projektom.

„Tendencia spoliehať sa pri zaobstarávaní vlastného bývania čoraz viac na rodičov nie je vôbec prekvapivá. Jedným z dôsledkov výrazného rastu cien nehnuteľností, ktorý sme videli počas väčšiny posledných zhruba desiatich rokov, je totiž nárast hodnoty nehnuteľností v rukách doterajších vlastníkov, akými sú práve rodičia dnešnej mladej generácie. A naopak zhoršená dostupnosť bytov a domov pre mladých kupcov, teda deti týchto rodičov,“ vysvetľuje Skořepa, ekonóm Českej sporiteľne.

image

Gen Z v roku 2025: 12 dôvodov, prečo môže byť táto generácia najvplyvnejšia na svete (a to skôr, než by si čakal)

Budúcnosť berú do vlastných rúk

„Mladí dnes nevnímajú nehnuteľnosti len ako strechu nad hlavou, ale ako aktívum, ktoré môže dlhodobo pracovať pre ich istotu. Vyrastali v období, keď vlastné bývanie prestalo byť samozrejmosťou, takže sa na nehnuteľnosti pozerajú skôr investične než emočne. Často bývajú v prenájme, ale chcú vlastniť byt na prenájom, pretože chcú mať možnosť voľby,“ komentuje Petr Čížek, predseda predstavenstva spoločnosti Investika.

Mladá generácia si zároveň zachováva optimizmus. Veria, že pre nich môže byť vlastná nehnuteľnosť dosiahnuteľná. Najčastejšie tak odpovedali bezdetní muži a ľudia s vysokoškolským vzdelaním. Na vlastníctvo sa títo ľudia už aj pripravujú, mesačne sporia alebo investujú. Títo ľudia tiež pravidelne sledujú odborný obsah o financiách a investovaní a v tejto oblasti sa vzdelávajú.

„Je skvelé sledovať, ako mladá generácia berie investovanie vážne a rýchlo sa približuje trendu, ktorý je v celom vyspelom svete už bežný. Mladí ľudia sa vzdelávajú, orientujú sa v moderných investičných nástrojoch a dokážu ich kombinovať s odborným vedením. To je veľmi zdravý základ pre ich finančnú budúcnosť,“ hodnotí výsledky prieskumu Šimčák.

                                     Portál iDnes patrí do portfólia vydavateľstva Mafra, ktorého súčasťou je aj Brainee.

Top rozhovor
menuLevel = 2, menuRoute = notsorry/news, menuAlias = news, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
01. december 2025 11:33