
Digitálny svet je všade okolo nás a deti v ňom doslova vyrastajú. Zatiaľ čo kedysi boli obavy z prílišného pozerania televízie, dnes majú deti neobmedzený prístup k mobilom, tabletom, počítačom aj herným konzolám. Nová rozsiahla štúdia Americkej psychologickej asociácie publikovaná v prestížnom časopise Psychological Bulletin analyzovala viac než 117 výskumov z celého sveta a skúmala vplyv nadmerného času pred obrazovkami na deti mladšie ako 10 rokov.
Výsledky sú alarmujúce: nadmerné používanie obrazoviek sa spája so zvýšeným výskytom sociálno-emocionálnych problémov, od agresivity, cez úzkosti až po nízke sebavedomie.
Profesor Michael Noetel z Queenslandskej univerzity, hlavný autor štúdie, upozorňuje: „Vidíme, že čím viac času deti trávia pred obrazovkou, či už ide o videohry, sociálne siete alebo dokonca školské úlohy – tým viac sa zvyšuje riziko problémov s emóciami aj správaním. A naopak, deti, ktoré už majú tieto ťažkosti, často unikajú práve do sveta obrazoviek.“
Štúdia ukazuje aj zaujímavé rozdiely medzi pohlaviami: dievčatá sú náchylnejšie na emocionálne problémy pri väčšom využívaní obrazoviek, kým chlapci sa častejšie utiekajú k hrám ako spôsobu zvládania existujúcich ťažkostí.
Vedci však varujú pred jednoduchým riešením v podobe zákazu alebo prísnych obmedzení. Dôležitejšie než čas je podľa nich pochopiť, prečo a ako deti obrazovky používajú.
„Nie každá aktivita pred obrazovkou je škodlivá – dôležitý je kontext. Niektoré deti potrebujú namiesto zákazu skôr podporu a porozumenie,“ dodáva doktorka Roberta Vasconcellos z Univerzity Nového Južného Walesu.
Výskumníci preto apelujú na rodičov, pedagógov aj tvorcov politík: nestačí len nastaviť limity. Potrebujeme premyslenejší prístup, ktorý podporí psychickú pohodu detí v digitálnom veku.