Ilustračný obrázok.Unsplash/ Tima Gouwa/
StoryEditor

Úzkosť, depresia a problémy so správaním. Vedci majú jasnú odpoveď, prečo tieto mechanizmy správania sa u detí pribúdajú

Sarah Dobiašová19.06.2025., 08:00h

Viac než 292-tisíc detí. Vyše stovka štúdií. A jeden jasný záver: čím viac času deti trávia pred obrazovkami, tým viac narastá riziko úzkosti, depresie aj problémov so správaním.

Lajkuj Brainee.sk na

Digitálny svet je všade okolo nás a deti v ňom doslova vyrastajú. Zatiaľ čo kedysi boli obavy z prílišného pozerania televízie, dnes majú deti neobmedzený prístup k mobilom, tabletom, počítačom aj herným konzolám. Nová rozsiahla štúdia Americkej psychologickej asociácie publikovaná v prestížnom časopise Psychological Bulletin analyzovala viac než 117 výskumov z celého sveta a skúmala vplyv nadmerného času pred obrazovkami na deti mladšie ako 10 rokov.

Výsledky sú alarmujúce: nadmerné používanie obrazoviek sa spája so zvýšeným výskytom sociálno-emocionálnych problémov, od agresivity, cez úzkosti až po nízke sebavedomie.

Profesor Michael Noetel z Queenslandskej univerzity, hlavný autor štúdie, upozorňuje: „Vidíme, že čím viac času deti trávia pred obrazovkou, či už ide o videohry, sociálne siete alebo dokonca školské úlohy – tým viac sa zvyšuje riziko problémov s emóciami aj správaním. A naopak, deti, ktoré už majú tieto ťažkosti, často unikajú práve do sveta obrazoviek.“

image

Nuda nie je tvoj nepriateľ. Vedci tvrdia, že chvíle ničnerobenia môžu byť liekom pre preťažený mozog

image

Ilustračný obrázok.

Unsplash/ Adrian Swancar/

Štúdia ukazuje aj zaujímavé rozdiely medzi pohlaviami: dievčatá sú náchylnejšie na emocionálne problémy pri väčšom využívaní obrazoviek, kým chlapci sa častejšie utiekajú k hrám ako spôsobu zvládania existujúcich ťažkostí.

Vedci však varujú pred jednoduchým riešením v podobe zákazu alebo prísnych obmedzení. Dôležitejšie než čas je podľa nich pochopiť, prečo a ako deti obrazovky používajú.

„Nie každá aktivita pred obrazovkou je škodlivá – dôležitý je kontext. Niektoré deti potrebujú namiesto zákazu skôr podporu a porozumenie,“ dodáva doktorka Roberta Vasconcellos z Univerzity Nového Južného Walesu.

Výskumníci preto apelujú na rodičov, pedagógov aj tvorcov politík: nestačí len nastaviť limity. Potrebujeme premyslenejší prístup, ktorý podporí psychickú pohodu detí v digitálnom veku.

Top rozhovor
menuLevel = 2, menuRoute = notsorry/news, menuAlias = news, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
11. júl 2025 04:39