Margot Robbie a Ryan GoslingReuters/Maja Smiejkowska
StoryEditor

Svet kritizuje rozhodnutie nenominovať Margot Robbie a režisérku Barbie na Oscary. Otázkou však je, či si ich vôbec zaslúžia

ČTK25.01.2024., 11:30h

Mnohých šokovala skutočnosť, že americká filmová akadémia pri nomináciách na Oscara neocenila prácu Grety Gerwig a Margot Robbie - čo za tým ale naozaj stojí?

Lajkuj Brainee.sk na

To, že je film založený na bábike, Barbie na Oscaroch naozaj uškodilo. Hoci bola snímka nominovaná na najlepší film, Gerwig bola vynechaná ako režisérka a Robbie v kategórii najlepšia herečka, čo vyvolalo na internete aj u ich kolegov vlnu pobúrenia. Agentúra AP označila vynechanie Gerwig za „jeden z najväčších šokov poslednej doby”, napísal server BBC News.

Niektorí fanúšikovia sa oborili na Kena. Ako upozornil denník USA Today, ktorý citoval jedného z užívateľov sociálnej siete X, nominácia Ryana Goslinga v kategórii najlepší herec vo vedľajšej úlohe, zatiaľ čo Gerwig a Robbie boli vynechané, „tak trochu dokazuje pointu filmu”, teda že patriarchát je stále medzi nami.

image

Nominácie na Oscara sú známe: Najviac sošiek môže získať Oppenheimer a Poor Things, šokovať však môže francúzsky thriller

Bez nich by Barbie neexistovala

„Bez Grety Gerwig a Margot Robbie, dvoch ľudí, ktorí sú najviac zodpovední za tento historický, celosvetovo preslávený film, by žiadna snímka o Barbie neexistovala,” poznamenal predstaviteľ Kena.

Pretrvávajúci sexizmus vo filmovom priemysle bol možno jedným z faktorov, ale ten len prispel k zásadnému problému. Napriek tomu, že členovia Akadémie kývli na nomináciu za najlepší film, nebrali snímku založenú na hračkách vážne, ignorovali, aký je vynaliezavý, a odmietli ho ako miliardovú popcornovú komédiu, aj keď je zároveň zábavnou, prevratnou kultúrnou výpoveďou.

Podkopáva stereotypy o ženách, ale halí to do veselého, cukrkíkového obláčika. Oscaroví hlasujúci nemohli alebo nechceli nahliadnuť pod tento povrch, aby videli, aký nápaditý a podstatný film to je a ako starostlivo ho Gerwig zaranžovala.

image

Greta Gerwig s Margot Robbie a Americou Ferrera

Reuters/Mario Anzuoni

Silná konkurencia?

Keďže na najlepší film je nominovaných desať snímok a režiséri majú len päť miest, musia niektoré filmy pristáť v kategórii „museli sa zrežírovať samy”. Je však nápadné, že Gerwig akoby vytlačili nominovaní, ktorí natočili menšie, triezve filmy - Justine Trietová, ktorá si zaslúžila prekvapivú nomináciu za napínavú Anatómiu pádu (a zachránila kategóriu pred čisto mužským obsadením), a Jonathan Glazer, ktorý bol za drámu o holokauste The Zone of Interest všetkým, len nie istotou. Odľahčená komédia Gerwigovej im zjavne nemohla konkurovať.

A ešte pred vyhlásením nominácií sa objavili náznaky, že originalita Barbie bude podcenená. Prvý prišiel, keď Akadémia rozhodla, že scenár Gerwigovej a Noaha Baumbacha patrí do kategórie adaptácií (kde získal nomináciu), a nie do kategórie originálov.

Ďalšia nápoveda prišla na Zlatých glóbusoch. Barbie síce nezískala cenu za najlepšiu komédiu alebo muzikál, ale odišla s lacnou, novovymyslenou cenou za filmový kasový úspech, cenou útechy za to, že je populárna a zarába peniaze. Vzťah filmu k peniazom a firemnej kultúre bol od začiatku problematický.

image

Barbie sa pokúsi vyhubiť ľudstvo, lebo sa správame zle k bábikám. Pripravuje sa film Barbenheimer, z príbehu a rozpočtu ti odpáli dekel

Vzorec, ktorý nevonia

Príbeh kritizuje spoločnosť Mattel, ktorá predáva všetky barbíny, ako tupú a patriarchálnu, ale samotný film je veľkou štúdiovou produkciou s licenciou tejto hračkárskej firmy. Keď bol film uvedený do kín, The New York Times poukázali na rozporuplné názory kritikov na to, či je „brilantne prevratný, alebo nevyhnutne korporátny”.

Hlasujúci na Oscaroch sa zrejme rozhodli vnímať ho ako ďalší štúdiový trhák. To odráža nedávny vzorec, keď sa do boja o najlepší film dostali veľké komerčné filmy a ich režiséri boli ignorovaní, vrátane snímok Duna, Top Gun: Maverick a Avatar s podtitulom The Way of Water. Žiadny z nich však nemal takú kultúrnu odozvu alebo sviežosť ako Barbie.

Najotvorenejšie sociálne posolstvo filmu vychádza z postavy Americy Ferrera, teda Glorie, človeka v Barbielande. Ferrera bola vítaným, no prekvapivým spôsobom nominovaná ako herečka vo vedľajšej úlohe, a to, ako sa dá predpokladať, hlavne vďaka jej vášnivému monológu o očakávaniach kladených na ženy, ako napríklad: „Buďte štíhla, ale predstierajte, že je to preto, že chcete byť zdravá. Je to vyčerpávajúce,” hovorí Gloria. „Musíte mať peniaze, ale nemôžete si o ne povedať, pretože je to neohrabané,” dodáva.

Mali dostať nominácie?

Zarobila Gerwig jednoducho priveľa peňazí? Možno. Buďte ženou režisérkou, ale neukážte mužom, že zarábate viac ako oni. Toto pokojne mohlo byť súčasťou Gloriinho príhovoru. Robbie bola tiež podcenená. Naštvaný, úprimný monológ Ferrery má v sebe priamočiarosť, ktorá sa na Oscaroch často objavuje.

To, čo musela urobiť Robbie, bolo jemnejšie, horšie oceniteľné. Keď Gloriin výbuch prebudí v inej Barbie pocit vlastnej hodnoty, prebudí sa aj Barbie stvárnená Robbie. „Tým, že si dala hlas rozporuplnému nesúladu, ktorý vyžaduje byť ženou v patriarcháte, si ho pripravila o jeho silu,” hovorí jej Robbie a prenáša tieto vety ľahkým tónom

Gerwig a Robbie, obe nominované ako producentky filmu, tento rozpor obratne vyjadrili, čo je možno dôvod, prečo im unikli nominácie, ktoré im mali patriť.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/zabava/filmy, menuAlias = filmy, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false
29. apríl 2024 16:47