Medzinárodná vesmírna stanicaUnsplash

Nikto neveril, že sa ešte objaví. Na ISS našli po ôsmich mesiacoch stratenú paradajku

Miroslav Kamody09.12.2023., 13:00h

Na Medzinárodnej vesmírnej stanici sa konečne podarilo objasniť niekoľkomesačnú gurmánsku záhadu.

Znie to skôr ako vtip, než realita. Pozostatky malej paradajky, ktorú stratil astronaut NASA Frank Rubio po zbere na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) ešte v marci, sa konečne objavili. A trvalo to len osem mesiacov, pripomína portál Space.

„Náš dobrý priateľ Frank Rubio, ktorý [už] zamieril domov, bol dlho obviňovaný z toho, že zjedol paradajky. Ale môžeme ho ospravedlniť. Našli sme paradajku,” povedala astronautka NASA Jasmin Moghbeliová počas stredajšieho živého vysielania pri oslave 25. výročia ISS.

Z nového objavu Webbovho teleskopu behá mráz po chrbte. Toto vesmírne monštrum chrlí stovky hviezd ročne

Unášaná paradajka

Z paradajkovej kauzy sa na vesmírnej stanici stal interný vtip. Samotný kus zeleniny mal šírku 2,5 centimetra a bol súčasťou poslednej úrody pre experiment Veg-05, o ktorý sa staral sám Rubio. Ten bol nútený riešiť hneď niekoľko problémov s pestovaním.

Každý astronaut ISS dostal vzorky paradajok po zbere úrody 29. marca 2023, ale Rubiov podiel, uložený vo vrecku Ziploc, odplával skôr, ako sa doň mohol zahryznúť. O chýbajúcej paradajke sa prvýkrát verejne diskutovalo 13. septembra, keď Rubio nechcene získal rekord v podobe roka stráveného na obežnej dráhe astronautom Spojených štátov.

„Strávil som toľko hodín hľadaním tej veci,” žartoval Rubio počas živého vysielania ISS v septembri. „Som si istý, že vysušená paradajka sa niekedy objaví a dá mi za pravdu v budúcnosti.” Je nutné dodať, že vesmírna stanica je veľká ako šesťizbový dom a v mikrogravitácii sa veci môžu ľahko vznášať do nečakaných kútov.

Nájsť ju nebolo jednoduché

Postup NASA zvyčajne spočíva v kontrole nasávacích otvorov, ale na stanici preplnenej 25-ročnými vecami je ľahké stratiť prehľad o jednotlivých položkách. Okrem toho sa Rubio musel sústrediť na ďalšie experimenty.

Chceš byť súčasťou vesmírnej misie? NASA ti umožňuje poslať odkaz vo fľaši k Jupiterovmu mesiacu Europe

Reportéri sa Rubia pýtali na stratenú paradajku 13. októbra, asi dva týždne po tom, čo sa po 371 dňoch vo vesmíre bezpečne vrátil domov so svojou meškajúcou posádkou. Sťažoval sa, že paradajka sa nikdy nedostala na svetlo sveta napriek tomu, že „18 až 20 hodín vlastného času som ju hľadal“. Rubio však očividne preháňal.

„Realita problému, viete - vlhkosť tam hore je asi 17 percent. Pravdepodobne je vysušená do bodu, keď ste nevedeli povedať, čo to bolo,” dodal Rubio so smiechom. „Dúfam, že to raz niekto nájde: malú, scvrknutú vec.” A aj keď tomu veril len málokto, predsa len sa to nakoniec podarilo.

menuLevel = 4, menuRoute = notsorry/news/veda/vesmir, menuAlias = vesmir, menuRouteLevel0 = notsorry, homepage = false