Z nového objavu Webbovho teleskopu behá mráz po chrbte.X/Chayito09/

Z nového objavu Webbovho teleskopu behá mráz po chrbte. Toto vesmírne monštrum chrlí stovky hviezd ročne

Michal Čiernik07.12.2023., 12:00h

Teleskop Jamesa Webba objavil masívnu galaxiu. Zatiaľ čo sa jej umelecké znázornenie hodí skôr do nejakého hororového sci-fi, samotná galaxia mení chápanie raného vesmíru.

Vesmírny teleskop Jamesa Webba (JWST) zachytil v hlbokom vesmíre „skutočné monštrum“. Ide o prašnú galaxiu rodiacu stovky hviezd ročne.

Astronómovia z Texaskej univerzity (UT) v Austine zaznamenali v dátach ďalekohľadu strašidelnú červenú škvrnu, ktorú identifikovali ako galaxiu AzTECC71. Vznikla asi 900 miliónov rokov po Veľkom tresku.

Chceš byť súčasťou vesmírnej misie? NASA ti umožňuje poslať odkaz vo fľaši k Jupiterovmu mesiacu Europe

Nanešťastie spomínaný záber z Webbovho teleskopu je len vizualizácie údajov vytvorená umelcami a nie skutočné fotografie vesmírnych objektov.  Skutočná fotografia pripomína skôr maličkú červenú škvrnu.

Mení chápanie vesmíru

Objav by mohol zmeniť pochopenie vedcov o ranom vesmíre, pretože predtým verili, že masívne galaxie, ktoré vytvárajú nové hviezdy, takzvané hviezdne škôlky,sú zriedkavé. Novoobjavená galaxia však naznačila, že by mohli byť tri až desaťkrát bežnejšie ako si vedci mysleli.

„Táto vec je skutočné monštrum. Aj keď to vyzerá ako malá kvapka, v skutočnosti každý rok vytvára stovky nových hviezd,“ prezradil Jed McKinney, postdoktorandský výskumník na Texaskej univerzite v Austine.

McKinney a jeho tím používajú údaje NASA na mapovanie vesmíru pre projekt COSMOS-Web, ktorého cieľom je identifikovať až jeden milión galaxií. Zachytenie prašných galaxií, ako je táto, je však náročné. Veľká časť svetla z ich hviezd je totiž absorbovaná závojom prachu a opätovne vyžarovaná na infračervených (dlhších) vlnových dĺžkach.

Aj kvôli tomu boli podobné galaxie pre nás doteraz neviditeľné, pretože Hubblov ich nedokázala rozoznať. Nový Webbov teleskopom ich však dokáže rozoznať. „S Webbovým teleskopom môžeme po prvý raz študovať optické a infračervené vlastnosti týchto galaxií, ktoré sú zakryté v prachových clonách,“ povedal McKinney. „Pretože je taký citlivý, nielenže dokáže hľadieť do najvzdialenejších kútov galaxie, ale dokáže preraziť aj ten najhrubší prachový závoj,“ dodal vedec.

02. máj 2024 00:25