Byť „eko“ neznamená sledovať len najnovšie trendy a všade nosiť tú istú sklenenú fľašu. Je dôležité pozerať sa na širšie súvislosti a poriadne sa zamyslieť nad tým, či to, čo práve v tejto chvíli robím, je naozaj také prospešné k životnému prostrediu, ako sa zdá.
Mnoho ľudí si totiž neuvedomuje, že aj používanie internetu poriadne navyšuje našu uhlíkovú stopu. Málokto sa reálne pri scrollovaní rôznych webov pozastaví nad tým, akú záťaž spôsobuje životnému prostrediu. A to teraz nemáme ani zďaleka na mysli domácich ťažiarov kryptomien.
Na vine sú populárne weby
Skutočnými vinníkmi sú ale servery potrebné na prevádzkovanie najpopulárnejších webových stránok, ktoré denne navštevujú milióny ľudí vrátane teba. Najnovšia štúdia identifikovala najhorších páchateľov, pri ktorých by si sa mal poriadne zamyslieť, či je naozaj nutné ich toľko navštevovať.
WebsiteToolTester zhromaždil údaje z domovských stránok 140 najpopulárnejších stránok na svete a zistil, že YouTube produkuje ročne najviac emisií CO2. Ide o závratných 702 miliárd gramov uhlíka. Nasleduje stránka Google, ktorá predstavuje 257 miliárd gramov, a to hlavne preto, že ide o najnavštevovanejší web na svete.
Na tretie miesto sa so 114 miliardami gramov „prebojoval“ Zoom, ktorý počas pandémie zaznamenal raketový nárast používateľov. Webové stránky sociálnych médií Twitter a Facebook vytvárajú každý rok 58 miliárd, respektíve 48 miliárd gramov uhlíka.
Aj jednorazovka ťa môže vyjsť draho
Do rebríčka sa však dostali aj porno stránky XVideos (37 miliárd) či PornHub (25,6 miliárd), no v zozname nechýba ani Amazon, Reddit či TikTok. Tieto čísla predstavujú ročnú produkciu emisií CO2, WebsiteToolTester si však posvietil aj na jednorazové návštevy.
Na vrchole sa s viac ako 30 gramami za otvorenie domovskej stránky umiestnil Daily Mail, Reddit a Slack. Na štvrtom mieste sa s necelými piatimi gramami emisií prekvapivo umiestnil web brazílskej vlády.
Pokiaľ by ťa zaujímalo, ktorá stránka je na tom z hľadiska emisií CO2 najlepšie, budeš asi poriadne prekvapený. Na prvom mieste sa totiž umiestnil Instagram, ktorý za jednu návštevu vyprodukuje iba 0,1 gramu, za čo podľa webu PCMag vďačí hlavne čistému dizajnu.