Veľké globálne korporácie používajú nepravdivé alebo zavádzajúce oznámenia, aby sa vyhli zmysluplnému a okamžitému zníženiu emisií skleníkových plynov. Tvrdí to nové hodnotenie od dvoch klimatických strážcov opatrení, ktoré plánujú lídri v tomto odvetví. Informoval o tom portál yahoo! news.
Analýza klimatických prísľubov 25 najväčších svetových spoločností, z ktorých mnohé patria k tým najznámejším, naznačuje, že tieto prísľuby budú predstavovať len budúce zníženie emisií v súhrne približne o 40 percent.
To je ale na míle vzdialené od celkovej dekarbonizácie, ktorú potrebujú na splnenie v polovici storočia. Práve tie by nás však mali ochrániť pred najstrašnejšími dôsledkami globálneho otepľovania.
Preháňajú a zavádzajú
„Identifikujeme očividne systematické úsilie veľkých korporácií preháňať ich opatrenia v oblasti klímy prostredníctvom zelených trikov, používania medzier a vynechávania údajov“, čo podľa odborníkov spochybňuje dôveryhodnosť plánov, ktoré sa nezameriavajú na rýchle znižovanie emisií.
„Zistenia nás šokovali a prekvapili, najmä preto, že mnohé z týchto spoločností sa stavajú do pozície klimatických lídrov,“ povedala Silke Mooldijk, politická analytička z NewClimate Institut , ktorá koprodukovala pondelkové hodnotenie s asociáciou Carbon Market Watch.
„Ak spoločnosti robia takéto odvážne tvrdenia a sľuby, mali by ich podporiť a tiež poskytnúť podrobnosti na posúdenie integrity svojich cieľov a opatrení.“
Koncept čistej nuly je pritom jednoduchý - do určitého dátumu musí subjekt, či už je to podnik alebo národ, absorbovať toľko uhlíka, koľko vypustí. Viac ako 80 percent globálneho HDP je pokrytých rôznymi prísľubmi s nulovou hodnotou a podľa OSN musí byť svet do roku 2050 uhlíkovo neutrálny, aby sa obmedzil nárast teploty na 1,5 Celzia.
Odkladajú opatrenia na neskôr
Vedci a analytici sa však čoraz viac obávajú toho, že niektoré podniky používajú koncept čistej nuly ako spôsob odloženia opatrení v oblasti klímy, pričom sa spoliehajú na technológiu alebo prírodu, aby absorbovali znečistenie o desaťročia. To všetko namiesto toho, aby sa dnes sústredili na znižovanie emisií.
Pondelkové hodnotenie sa zameralo na ekologické plány nadnárodných spoločností s kombinovanými príjmami v roku 2020 vo výške viac ako 3 bilióny dolárov, ktoré spoločne tvoria približne 5 percent globálnych emisií. Zistilo sa, že iba tri spoločnosti – Maersk, Vodafone a Deutsche Telekom – preukázali jasný záväzok znížiť všetky emisie o viac ako 90 percent.
Naopak, päť z analyzovaných spoločností sa zaviazalo znížiť svoje emisie o menej ako 15 percent. Priemerné zníženie emisií plánované v rámci 25 spoločností bolo menej ako 20 percent.
Ako teda môže organizácia tvrdiť, že je nulová a stále ponecháva väčšinu svojich emisií nedotknutú? Správa zistila, že niekoľko spoločností počítalo do svojich plánov iba emisie rozsahu 1 a 2 – znečistenie pochádzajúce priamo z podnikania, ako je palivo do vozidiel a elektrina pre budovy.
Zabúdajú na to podstatné
Toto vynecháva emisie rozsahu 3, čo sú emisie produkované v rámci celého hodnotového reťazca spoločnosti (všetky jej činnosti a procesy, ktoré súvisia s výrobou produktu alebo poskytovaním služby), a často tvoria prevažnú väčšinu jej uhlíkovej stopy.
Analýza napríklad naznačila, že Google, ktorého klimatický prísľub znie „Uhlíkovo neutrálne od roku 2007. Bez uhlíka do roku 2030“, prekračoval svoju uhlíkovú neutralitu. Stanovil, že hlavné emisie rozsahu 3, ktoré predstavovali 60 percent emisií skleníkových plynov spoločnosti Google v roku 2020, boli z tvrdenia vynechané. Spoločnosť sa k zisteniam odmietla vyjadriť.
Analýza tiež identifikovala ďalší trend v tom, ako sú prezentované tieto plány - meniace sa, ale neustále silné spoliehanie sa na kompenzovanie emisií skôr ako na ich znižovanie. Je v nej spomenuté, že záväzok Amazonu v oblasti klímy na rok 2040 bola „oslabená spoliehaním sa na kompenzačné kredity z riešení založených na prírode“, ako je výsadba stromov alebo ich ochrana.
Hodnotenie potvrdilo, že Amazon zriadil klimatický fond vo výške 100 miliónov dolárov, ktorý poskytuje financie na prírodné riešenia. Uviedla však, že spoliehanie sa na prírodu pri kompenzácii emisií znamená, že takéto projekty „nie sú vhodnými zdrojmi kreditov na podporu tvrdení o neutralizácii emisií uhlíka“.
Hovorca Amazonu uviedol, že spoločnosť pravidelne hlási svoju uhlíkovú stopu ako súčasť svojej nulovej siete a že verí v riešenia založené na prírode.
„Veríme, že riešenia založené na prírode, ako je ochrana, obnova a zlepšené hospodárenie s pôdou, zohrávajú nevyhnutnú a doplnkovú úlohu popri odstraňovaní uhlíka z obchodných aktivít na dosiahnutie Parížskej dohody,“ uviedol hovorca.
Bez podrobností
Celkovo 19 z 25 analyzovaných korporácií navrhlo použiť kompenzácie vo svojich plánoch s nulovou čistou hodnotou, ale „žiadna... nezverejnila dostatočné podrobnosti na to, aby plne podporila svoje súčasné kompenzačné nároky alebo klimatické príspevky,“ uvádza sa v správe.
Mooldijk uviedla, že riešenia založené na prírode majú množstvo nedostatkov. „To je naozaj problematické, pretože tieto prírodné riešenia majú nízku pravdepodobnosť trvalosti,“ povedala. „Stromy môžu byť vyrúbané alebo stratené pri lesných požiaroch, čo znamená, že uložený CO2 sa opäť uvoľní do atmosféry.“
Stuart Parkinson, výkonný riaditeľ iniciatívy Vedci za globálnu zodpovednosť, ktorá podporuje etické a udržateľné opatrenia v oblasti klímy, uviedol, že spoločnosti, ktoré sa spoliehajú na kompenzáciu prostredníctvom výsadby stromov alebo systémov zachytávania uhlíka, predstavujú morálnu dilemu.
„V skutočne kľúčových oblastiach existuje veľká potreba takýchto projektov zalesňovania alebo opätovného zalesňovania, aby sa zabezpečil slušný a spravodlivý životný štýl pre každého na celom svete,“ povedal. „A vziať ktorýkoľvek z týchto stromov a použiť ich na kompenzáciu luxusných predmetov je značne nespravodlivé a neudržateľné.“