Zdá sa ti, že moderné piesne sú čoraz viac negatívne a texty jednoduchšie? Nie si tak ďaleko od pravdy. Nová štúdia uverejnená v odbornom časopise Scientific Reports potvrdila, že texty piesní v anglickom jazyku sa za posledných štyridsať rokov nielen viac opakovali, ale sa aj zjednodušili. Informuje o tom britský portál Guardian.
Posvietili si na päť žánrov
Vedci analyzovali 12-tisíc skladieb naspievaných v angličtine v rámci piatich rozličných žánrov - rapu, popu, country, rocku a R&B, ktoré boli vydané medzi rokmi 1980 až 2020.
Výskumníkov zaujímalo, aké emócie vyjadrujú jednotlivé texty skladieb, koľko rôznych a komplikovaných slov v nich bolo použitých a ako často sa opakovali.
Hlavným zistením štúdie je, že texty sa postupom času zjednodušili a znížil sa aj počet slov v piesňach. „Naprieč všetkými žánrami mali texty tendenciu byť jednoduchšie a opakujúce sa,“ zhrnula vedúca autorka štúdie Eva Zangerle.
Hudba je negatívnejšia
Texty piesní sa však časom stali viac osobné a emocionálnejšie. Výsledky štúdie tiež potvrdili predchádzajúci výskum, ktorý ukázal pokles pozitívnych, radostných textov v priebehu času a nárast tých, ktoré vyjadrujú hnev, znechutenie alebo smútok.
Vo všetkých piatich žánroch sa zvýšilo používanie slov, ktoré vyjadrujú emóciu hnevu. Najvýraznejší nárast výskumníci zaznamenali v rapových piesňach. R&B, pop či country tiež nie je výnimkou. V týchto žánroch sa takisto výrazne prehĺbili negatívne ladené texty.
Podľa hlavnej autorky štúdie za posledné desaťročia vzrástol aj počet opakovaných riadkov textu. Najvýraznejšie sa to ukázalo v rapových skladbách.
Výskum tiež preukázal, že hudobné texty sú čoraz viac posadnuté vlastným egom tvorcov. Slová ako “ja” alebo “moje” sú čoraz frekventovanejšie.
Rockeri nedajú dopustiť na staré klasiky
Výskumníci sa pozreli tiež na vyhľadávanie textov na hudobnej platforme Genius a zistili, že fanúšikovia rocku uprednostňujú vyhľadávanie texty starších rockových piesní pred tými novšími. Naopak v prípade country žánru sú častejšie vyhľadávané novšie skladby.
Ďalším spôsobom, ako sa hudba zmenila, je, že „prvých 10 až 15 sekúnd je veľmi rozhodujúcich pre to, či pieseň preskočíme alebo nie,“ tvrdí Zangerle.
Piesne, v ktorých sa viackrát opakuje rovnaký refrén sú medzi poslucháčmi populárnejšie, než skladby, ktoré majú rôznorodejší text. Znamená to, že ak chce hudobník so svojou skladbou uspieť, mal by sa snažiť, aby bol jej text čo najjednoduchší. Podľa Zangerle sú takéto skladby pre ľudí zapamätateľnejšie.
Zrkadlo spoločnosti
„Za posledných 40 rokov sme boli svedkami drastickej zmeny v hudobnom prostredí – od spôsobu, akým sa hudba predáva, až po spôsob, akým sa hudba vyrába,“ povedala vedúca výskumu.
Počas štyridsiatich rokov došlo k viacerým prevratom v spôsobe počúvania hudby. Vinylové platne a kazety z 80-tych rokov vystriedali v 90-tych rokoch cédečká a príchod internetu viedol k súčasným streamovacím platformám poháňaným algoritmami.
Vedúca autorka štúdie zdôraznila, že texty môžu byť „zrkadlom spoločnosti“, ktoré odráža, ako sa hodnoty, emócie a záujmy kultúry v priebehu času menia.