Hovädzie mäsoUnsplash/ Madie Hamilton

Dopujete sa proteínom? Lekári bijú na poplach, ak si nedáte pozor, veľké množstvo vám môže poškodiť tepny

Miroslav Kamody28.02.2024., 10:30h

Aj v tomto prípade platí, že treba jesť s mierou a zároveň sa treba uistiť, že máš pestrú stravu.

Proteín, inak jednoducho nazývaný aj bielkoviny, je v súčasnosti mimoriadne populárnou zložkou každého človeka, ktorý sa zaujíma o životosprávu. A pokiaľ prirátame aj tých, ktorí si radi doprajú hovädzie mäso, zarátať musíme aj ich.

Portál Futurism teraz informuje o novej štúdii publikovanej v Nature Metabolism, ktorá naznačuje, že konzumácia nadmerného množstva bielkovín je pre tvoje tepny omnoho horšie, ako sa zdalo.

Daniel Gajdusek získal Nobelovu cenu. Jeho otec bol Slovák, vedecké úspechy zatienilo zneužívanie malých chlapcov

Vedci z University of Pittsburgh School of Medicine dospeli k tomuto záveru po tom, čo študovali bunkové správanie v Petriho miskách a analyzovali biologické údaje od ľudských účastníkov, ktorí jedli proteín.

Problém pre tepny

Následne zistili, že konzumácia viac ako 22 percent denných kalórií z bielkovín môže aktivovať makrofágy, typ imunitných buniek, na zvýšenie procesu aterosklerózy, čo je kôrnatenie tepien v dôsledku nahromadenia cholesterolu a tuku v stenách tepien.

Ateroskleróza je zlá, pretože môže viesť k infarktu a mŕtvici. Makrofágy pritom zohrávajú kľúčovú úlohu pri tvorbe arteriálneho plaku. Výskumníci tiež zistili, že konkrétna aminokyselina - leucín - pôsobí „ako kľúčový aktivátor“ pre dráhu imunitnej bunky k ateroskleróze.

Hovädzie mäso

Unsplash/Kyle Mackie

„Naša štúdia ukazuje, že zvýšenie príjmu proteínu v snahe o lepšie metabolické zdravie nie je všeliekom,” povedal profesor kardiológie z Pittsburghu a spoluautor štúdie Babak Razani vo vyhlásení„Mohli by ste si skutočne poškodiť tepny. Dúfame, že tento výskum začne rozhovor o spôsoboch úpravy stravy presným spôsobom, ktorý môže ovplyvniť funkciu tela na molekulárnej úrovni a tlmiť riziká chorôb.”

Kritika od influencerov

Portál Futurism dodáva, že aj ide o triezvo napísanú vedeckú štúdiu, niektorí ju interpretovali ako ďalší výstrel z kultúrnej vojny o mäso a mužskosť, v ktorej sa konzervatívni trolovia vysmievajú všetkému, čo by vyžadovalo umiernenosť v spotrebe mäsa, vrátane zníženia spotreby mäsa na zmiernenie klimatických zmien.

Fitness influencer Marc Lobliner odpálil štúdiu štipľavým spôsobom na platforme X. „Tento článok je hlúpy,” zvolal vo videu X, pričom Razaniho nazval „kráľom nulových ziskov.” Ovplyvňovateľ manosféry, Andrew Hurst, tiež kritizoval štúdiu o X a tvrdil, že autori sa „zúfalo snažia propagovať vegánstvo“.

22. apríl 2024 10:32