Červené ohnivé mravce sa takto vedia plaviť po vodeWikipedia/TheCoz

Najhoršie obavy sa stali skutočnosťou. Invazívne červené mravce dorazili do Európy, štípu a ničia všetko, čo im stojí v ceste

Miroslav Kamody12.09.2023., 11:00h

Už sú na Sicílii a podľa miestnych sa šíria už niekoľko rokov. Aj keď to vedci čakali, červené ohnivé mravce sú pre Európu veľký problém.

Červené ohnivé mravce pochodujú naprieč Sicíliou, informuje portál ScienceAlert. Zistenia boli pôvodne publikované v Current Biology a ide o vôbec prvé oficiálne pozorovanie invázneho druhu v Európe. Ak sa tento notoricky známy rojiaci hmyz, pôvodom z Južnej Ameriky, bude naďalej šíriť, odborníci sa obávajú, že by si mohol nárokovať celý kontinent.

Dnes sú červené ohnivé mravce (Solenopsis invicta) piatym najnákladnejším inváznym druhom na svete, ktorý v mnohých krajinách spôsobuje škody na životnom prostredí za miliardy dolárov. Tento druh, verný svojmu názvu, prináša pálivé jedovaté žihadlo, a keďže tento hmyz behá v kolóniách s počtom viac ako pol milióna jedincov, môže ľahko zaútočiť a premôcť korisť.

Zaznamenali rádioaktívneho hybridného diviaka. Vynoril sa z pustatiny vo Fukušime

Pohlcujú všetko, čo im stojí v ceste

Ako sa kolónie rozširujú, pohlcujú rastliny aj zvieratá, napádajú krajinu a zbavujú ju vzácnej divočiny. V Austrálii je tento invázny druh na pokraji prekonania environmentálnych škôd spôsobených divokými mačkami, divými psami, líškami, ťavami, králikmi a ropuchami.

„S. invicta je jedným z najhorších inváznych druhov. Môže sa šíriť znepokojivo rýchlo,” hovorí evolučný biológ Mattia Menchetti z Inštitútu evolučnej biológie v Španielsku. „Nájdenie tohto druhu v Taliansku bolo veľkým prekvapením, ale vedeli sme, že tento deň príde.”

Veľkým strašiakom je, že ohnivé mravce sú ako invázne buriny - najľahšie sa šíria v oblastiach, ktoré už narušili ľudia. Vedci už roky varujú, že globálne šírenie mravcov je do značnej miery nevyhnutné. Už v minulom storočí sa tento druh dostal do Mexika, na juh Spojených štátov, Číny, Taiwanu, Austrálie, Karibiku, Japonska a na Filipíny.

Červené ohnivé mravce

Wikipedia/Alex Wild - University of Texas

Pomohla im globalizácia obchodu

Vyzerá to tak, že väčšina týchto zamorení pochádza z juhu Spojených štátov. S vývojom modernej globalizácie obchodu majú ohnivé mravce viac šancí dobyť svet ako kedykoľvek predtým. Aj keď európski úradníci v priebehu rokov zadržali niekoľko kontaminovaných produktov na hraniciach, nejaký balík musel ujsť ich pozornosti.

Ak sa tieto mravce úspešne dostanú cez prístav, môžu sa v krátkom čase roztiahnuť na celé kilometre, lietať na veterných prúdoch alebo vytvárať plte s vlastnými telami, aby sa plavili po riekach alebo záplavových vodách. Môžu dokonca cestovať pod zemou.

„Po celé desaťročia sa vedci obávali, že [mravce] dorazia [do Európy],“ hovorí Menchetti. „Keď sme to videli, neverili sme vlastným očiam.“ Mechentti a kolegovia boli prvýkrát informovaní o ohnivých mravcoch, keď im poslali fotografiu tohto druhu zo Sicílie. Aby mravce videli na vlastné oči, tím cestoval do regiónu, ktorý leží neďaleko mesta Syrakúzy.

Milovníci sladkého majú hlavu v smútku. Cena čokolády stúpla o takmer polovicu, nič nenasvedčuje tomu, že sa to zmení

Tisíce mravcov

Výskumníci našli 88 hniezd na relatívne malom kúsku pôdy v blízkosti rieky a tieto kolónie už zahŕňali tisíce robotníckych mravcov. „Ako sa druh dostal na toto miesto nie je jasné, ale zdá sa, že za posledných pár rokov sa neuskutočnili žiadne veľké projekty terénnych úprav alebo výsadby a je veľmi nepravdepodobné, že by predstavovali prvý príletový bod a jediné miesto v oblasti,“ napísali vedci.

V blízkosti, necelých trinásť kilometrov severne, sa ale nachádza hlavný nákladný prístav ostrova, ktorý sa mohol stať ich vstupnou bránou do Európy. Miestni obyvatelia následne povedali vedcom, že ich mravce štípu od roku 2019, čo znamená, že mravce sa pravdepodobne rozšírili aj do iných oblastí.

Červené ohnivé mravce sa takto vedia plaviť po vode

Wikipedia/TheCoz

Chcú ich hubiť

Pri porovnaní genetiky ohnivých mravcov v Taliansku sa podarilo zistiť, že s najväčšou pravdepodobnosťou prišli zo Spojených štátov, Číny alebo Taiwanu. Výskumníci odhadujú, že približne 7 percent európskej pevniny má pre týchto útočníkov vhodné podnebie, vrátane polovice mestských oblastí v Európe.

„Je to obzvlášť znepokojujúce, pretože mnohé mestá vrátane Londýna, Amsterdamu a Ríma majú veľké námorné prístavy, čo by mohlo mravcom umožniť rýchle rozšírenie do viacerých krajín a kontinentov,“ hovorí biológ Roger Vila, tiež z Inštitútu evolučnej biológie. Na pláne je vyhubiť čo najviac hniezd, či to však pomôže pred ich rozšírením na kontinente, je nateraz otázne.

18. máj 2024 09:06